اعلام رتبه مناطق در حجم ریالی بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران/کمک به معلولین و مدارس استثنایی پایتخت

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران از رتبه نخست منطقه ۱۸ در حجم ریالی بودجه سال آینده در جهت محرومیت‌زدایی از مناطق شهر تهران خبر داد.

به گزارش سادس، میثم مظفر در نشست خبری امروز سه‌شنبه در تشریح جزییات بودجه سال آینده شهرداری تهران اظهار کرد: ۶ سرفصل اصلی را شورای شهر تهران در نظام برنامه و بودجه از شهرداری تهران مطالبه کرده است، نخست بحث ارتقاء زیست‌پذیری در شهر تهران که به عنوان یکی از اهداف و سیاست‌های اصلی حاکم بر بودجه سال آینده شهرداری تهران در نظر گرفته شده است. موضوع دیگر ایجاد آرامش در شهر است که در خلال آن موضوعاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا پیگیری خواهد شد تا شهر تهران به سمت تحقق شهری آرام و زیست‌پذیر حرکت کند.

وی اضافه کرد: موضوع دیگری که در بودجه در نظر گرفته شده ارتقاء مشارکت اجتماعی است و در حقیقت به دنبال این نیستیم که مدیریت شهری صرفا خدمات ارائه کند و شهروندان نیز تنها گیرنده خدمات باشند در مدلی که رشد و تعالی شهروندان برای ما موضوعیت پیدا می‌کند در بودجه دنبال شده که احساس مسئولیت جمعی شهروندان و دخیل کردن آنها در نظام تصمیم‌گیری، ارزیابی و سنجش پروژه‌ها و ارائه ایده‌ها برای حل مشکلات به عنوان اهداف اصلی با هدف ارتقاء مشارکت اجتماعی در نظر گرفته شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: محور مرکزی بودجه سال آینده موضوع عدالت اجتماعی است که سعی کردیم نسبت به گذشته ارتقاء داشته باشد رشد و تعالی شهروندان و حرکت به سمتی پیشرفته با اصالت و هویت ایرانی – اسلامی محقق شود. یکی از موضوعاتی که در نظام بودجه‌ریزی شهرداری‌ها به عنوان یک استاندارد و مطلوب مورد توجه قرار می‌گیرد این است که سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بودجه تناسبی با هزینه‌های جاری و نگهداشت داشته باشد. به این ترتیب صرفا ۴۵ درصد بودجه صرف نگهداشت و حقوق و دستمزد است و بالغ بر ۴۱ درصد از بودجه صرف ایجاد زیرساخت‌های پایدار همچون شبکه حمل و نقل، اتوبان‌ها و … شده است. سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۴۱ درصد و تملک دارایی‌های مالی ۱۴ درصد پیش‌بینی شده است.

مظفر در تشریح بخش توزیع بودجه در مناطق نیز اظهار کرد: بعضا در رسانه‌ها عنوان شده که شورای شهر جدید به دنبال شهرفروشی است و می‌خواهد درآمدهای مالی خود را تنها از بخش شهرسازی کسب کند، اما باید بگویم در سال ۱۴۰۰ به شدت با رکود ساخت‌وساز مواجه بودیم و تنها حدود ۷۰۰۰ پروانه ساخت‌وساز صادر شده در حالی که در برخی سال‌ها بیش از ۳۷ هزار صدور پروانه داشتیم و سهمی که درآمد شهرداری از این محل در سال ۱۴۰۰ به دست آورده ۴۳ درصد کل بودجه بوده که در سال ۱۴۰۱ تنها یک درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: موضوع عدالت برای ما اهمیت بسیاری دارد برهمین اساس برای اولین بار بودجه‌ریزی شهرداری به گونه‌ای انجام شده که منطقه ۱۸ رتبه‌ نخست در حجم ریالی بودجه را به خود اختصاص داده است. در رتبه بعدی منطقه ۱۲ قرار دارد که موضوعاتی همچون محله هرندی و بافت فرسوده باید در آن دنبال شود. منطقه ۱۹ در رتبه سوم قرار گرفته که این منطقه هم با توجه به فضاهای بی‌دفاع شهری که دارد نیازمند توجه بیش از پیش است. البته در این رتبه‌بندی منطقه ۲۲ نیز قرار گرفته که به ظاهر مدرن است، اما کاملا شکل نگرفته و محلات متعددی در این منطقه داریم که هنوز کوچه‌های خاکی دارند و معابری که روکش آسفالت نشده‌اند و از امکانات حداقلی محروم هستند.

به گفته وی، منطقه ۲۰ به دلیل وسعت و گستردگی و محرومیت آن، منطقه ۱۵ که در شاخص‌ها جزو مناطق کم‌برخوردار است و منطقه ۲۱ که وضعیت نابسامانی دارد و در آن از یک عقب‌ماندگی رنج می‌بریم و شاهد هستیم و سیطره بافت صنعتی به مسکونی باعث شده زیست‌پذیری این منطقه تحت تاثیر قرار گیرد، در نهایت موجب شده این مناطق در رتبه‌های بعدی قرار داده شوند.

مظفر ادامه داد: در منطقه ۱۹، ۳۲۵ درصد رشد بودجه داشتیم که در حقیقت به جای تغییرات تدریجی مدل تغییرات بنیادین انتخاب شده یعنی مثلا در منطقه ۲ حدود ۲۱ درصد رشد داشته‌ایم اما در مناطق ۱۹ و ۱۷ بیش از ۳۰۰ درصد رشد را شاهد هستیم. در مورد پروژه‌های منطقه‌ای در کنار اقدامات بزرگ سعی کرده‌ایم توجه ویژه‌ای به پروژه‌های توسعه محله‌ای داشته باشیم. برهمین اساس در طرح رصد و شناسایی چالش‌های اولویت‌دار محلات موفق شدیم با همفکری شورایاران و مردم ۱۵۰۰ پروژه به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان در جهت حل مشکلات محلات تهران را تعریف کنیم. در سال ۱۴۰۰ صرفا یک کد پروژه برای پروژه‌های توسعه محله‌ای پیش‌بینی شده بود و در طول سال ذیل این کد پروژه، پروژه‌هایی تعریف می‌شد لذا مناطق در بودجه با مشکلاتی مواجه بودند.

وی تاکید کرد: در خصوص تعداد ایستگاه‌های مترو احداث حداقل هفت ایستگاه برای سال آینده پیش‌بینی شده و از سوی دیگر افزایش ۱۵ کیلومتری مسافت مترو که عمدتا در خطوط ۴، ۶ و ۷ پیش‌بینی شده است با همت مدیران شهرداری اجرایی خواهد شد. در بخش اتوبوسرانی علاوه بر پیش‌بینی خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس، خرید و اورهال ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس از طریق تهاتر و با همکاری دولت نیز پیش‌بینی شده است. در حوزه تاکسیرانی نیز هدف نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده در دستور کار قرار گرفته است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: کمک به معلولین و کودکان مدارس استثنایی شهر تهران نیز در بودجه پیش‌بینی شده که ۵۲۰۰ دانش‌آموز معلول در این مدارس بتوانند از سرویس رایگان بهره‌مند شوند. در مورد بافت فرسوده نیز که مورد توجه ویژه در بودجه سال آینده قرار گرفته مقرر شده برای نوسازی املاک این بافت شهرداری تهران ۹ درصد از سود تسهیلات بانکی که داده می‌شود را پرداخت کند یعنی اگر سود متعارف بانک‌ها امروز ۱۸ درصد باشد شهرداری در بودجه سال آینده پرداخت ۹ درصد از این سود را به عهده گرفته است.

مظفر در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره تعیین شاخص‌های محرومیت مناطق گفت: دومین رتبه افزایش بودجه در میان مناطق تهران مربوط به منطقه ۱۷ است که ۳۲۰ درصد رشد را شاهد بوده است در حقیقت یک بخش حجم ریالی بودجه وجود دارد که منطقه ۱۷ با توجه به این‌که کوچک‌ترین منطقه تهران است در رتبه‌های پایین تر قرار گرفته اما یک رشد بودجه‌ای نیز وجود دارد که نسبت به خود مناطق تعیین می‌شود که در این بخش منطقه ۱۷ رتبه دوم در افزایش بودجه را به خود اختصاص داده است البته بی‌تردید این کار بدون نقص نیست و در مورد شاخص‌ها جا برای بهبود وجود دارد، اما در مرکز مطالعات شهر تهران دو دانشگاه کار مطالعاتی انجام داده است و شاخص‌هایی را برای تعیین بودجه مناطق شناسایی کرده‌اند. مواردی همچون دسترسی به شبکه حمل و نقل عمومی، سرانه‌های فضای سبز، ورزشی، اجتماعی و … در این تعیین بودجه ملاک عمل قرار گرفته‌اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حذف نام شورایاری‌ها و تبصره‌های بودجه سال آینده شهرداری تهران نیز اظهار کرد: به دلیل عدم صیانت شورایاری‌ها متاسفانه شاهد هستیم که در دوره پنجم نهاد شورایاری‌ها توسط شورا و شهرداری حفظ و صیانت نشد. لذا ما همین نقد را داریم که چرا در دوره گذشته نتوانستند از این نهاد موثر و ارزشمند پاسداری کنند و این موضوع به عنوان یک نقطه ضعف در کارنامه آنها ثبت شده است. برهمین اساس به صورت قانونی نمی‌توانستیم این اسم را در بودجه بیاوریم اما از توانایی آنها به شدت استفاده کردیم و در تعیین پروژه‌های توسعه محله‌ای از نظرات آنها بهره گرفتیم. بی‌تردید استفاده از ظرفیت این افراد در بودجه مورد توجه قرار گرفته چرا که به این کار اعتقاد داریم و به دنبال این هستیم که از این ظرفیت بهره بگیریم.

مظفر در خصوص رقم تملک باغات تهران در بودجه سال آینده نیز گفت: در ذیل سازمان املاک شهرداری تهران ردیف بودجه‌ای با عنوان تملک برای باغات پیش‌بینی شده و در ردیف دیگری نیز بابت توسعه فضای سبز در محلات کم‌برخوردار پیش‌بینی بودجه‌ای انجام شده است به این ترتیب یک ردیف بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی و یک ردیف بودجه‌ای ۱۴۰ میلیارد تومانی برای این موضوع پیش بینی شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *