ورزش محافظی در برابر بیماری‌های عروقی مردان مسن

ورزش محافظی در برابر بیماری‌های عروقی مردان مسن

سادس/خراسان رضوی فعالیت بدنی در اوایل دوران پایانی عمر ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

به نقل از مدیکال اکسپرس، طبق تحقیقی مشخص شد سطح بالاتر فعالیت بدنی در سالمندان به خصوص ورزش زودهنگام در اواخر عمر با خطر کمتر بیماری‌های قلبی عروقی و نه سکته مرتبط است.

دکتر کلودیو باربی لینی آمیدی از دانشگاه پادوا در ایتالیا و همکارانش طی ارزیابی خود این پرسش را مطرح کردند که آیا مسیرهای فعالیت بدنی در اواخر عمر با خطرات مختلفی برای بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است یا خیر.

این تجزیه و تحلیل شامل ۳۰۹۹ ایتالیایی ۶۵ ساله یا بالاتر(در ابتدا از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷) با پیگیری در چهار و هفت سال و نظارت از طریق پرونده‌های بیمارستانی و مرگ‌ومیر تا سال ۲۰۱۸ بود.

محققان دریافتند به‌ طور کلی فعالیت بدنی با میزان پایین‌تر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. کاهش خطر قابل‌ توجهی بین مردان وجود داشت که با ورزش زودهنگام در اواخر عمر(۷۰ تا ۷۵ سالگی) این کاهش بیشتر بود. پیامدهای قلبی عروقی در افرادی که خط سیرهای فعالیت بدنی آنان پایدار و بالا بود، در مقایسه با مردانی که خط سیرهای فعالیت بدنی ثابت و پایین داشتند، خطر قابل‌ توجه کمتری وجود داشت(نسبت خطر ۰.۴۸).

کاهش خطر مربوطه در زنان از نظر آماری معنی‌دار نبود و هیچ ارتباط قابل‌ توجهی برای سکته مشاهده نشد. بیش از ۲۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز با بیشترین کاهش خطر قلبی عروقی همراه و در ۷۰ سالگی بیشتر مشخص بود.

محققان نتیجه گرفتند این نتایج نشان می‌دهد سیاست‌های بهداشت عمومی با توجه به اثربخشی بیشتر در کاهش خطرات قلبی عروقی باید فعالیت بدنی را در اواسط و ابتدای دوره پایانی زندگی و نه دیرهنگام ترویج دهند.

نتایج این تحقیق  به صورت آنلاین در مجله Heart منتشر شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *