کارنامه تمام «مثبت» اسکی ایران در المپیک!/ کرونا و دوپینگ همگی مثبت

کارنامه تمام «مثبت» اسکی ایران در المپیک!/ کرونا و دوپینگ همگی مثبت

مدیریت اسکی برای حضور در بازیهای المپیک زمستانی به گونه ای بود که کاروان کوچک ایران در بازیهای پکن بیشترین حواشی ممکن را داشت.

به گزارش سادس، المپیک زمستانی ۲۰۲۲ از ۱۵ بهمن به میزبانی پکن آغاز شد و ورزشکاران در رشته‌های مختلف در حال رقابت هستند. ایران هم در این رویداد بزرگ سه اسکی‌باز در دو بخش آلپاین و صحرانوردی داشته است. عاطفه احمدی و حسین ساوه‌شمشکی در آلپاین و دانیال ساوه‌شمشکی در صحرانوردی ورزشکاران ایران در این دوره از بازی‌ها هستند. البته عاطفه احمدی روز چهارشنبه در دور نخست مارپیچ کوچک پنجاه‌وهفتم شد و به دور دوم رسید اما در این مرحله موفق به عبور از خط پایان نشد. 

دانیال ساوه‌شمشکی هم در ۱۵ کیلومتر کلاسیک صحرانوردی بین ۹۵ ورزشکاری که از خط پایان عبور کردند، هشتاد و چهارم شد. 

کاروان کوچک ایران در حالی به مسابقات اعزام شد که از همان ابتدا حواشی مختلفی را داشت؛ ابتدا تست کرونای سید ستار صید که قرار بود یکی از پرچمداران ایران باشد، مثبت شد و فدراسیون دانیال ساوه‌شمشکی را به جای او به پکن اعزام کرد. به تازگی هم تست دوپینگ حسین ساوه‌شمشکی مثبت اعلام شده است تا اولین دوپینگی بازیهای زمستانی ۲۰۲۲ یک ایرانی باشد.  

آژانس بین‌المللی کنترل دوپینگ (ITA) روز چهارشنبه اعلام کرد که تست دوپینگ‌ساوه‌شمشکی پرچمدار ایران در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ مثبت شده است. این تست خارج از مسابقه و روز دوشنبه در پکن گرفته شده که در نمونه او ماده استروئید آنابولیک آندروژنیک یافت شده است.  

کاروان ایران در المپیک بسیار کوچک بود اما مسئولان فدراسیون نتوانستند تیم ۳ نفره را به خوبی مدیریت کنند تا بازی‌ها را بدون حاشیه پشت سر بگذارند. با توجه به سویه امیکرون که سرعت سرایت آن به شکل عجیبی بالا است و ورزشکاران باید در آستانه مسابقات در قرنطینه کامل باشند، مسئولان اسکی به این موضوعات توجهی نداشتند و تست کرونای صید دو روز قبل از اعزام مثبت اعلام شد. این در حالی بود که فدراسیون اسکی چند روز قبل از اعزام تیم به پکن در آکادمی ملی المپیک مراسم بدرقه برگزار کرد که بسیار شلوغ بود و ورزشکاران هم از ابتدا در مراسم حضور داشتند و حتی در دقایقی ماسک‌هایشان را برداشتند.  

در این شرایط مشخص نیست اگر این مراسم باعث می‌شد تست هر سه ورزشکار مثبت اعلام شود چه کسی پاسخگو بود؟ در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در جهان رویدادهای ورزشی را با محدودیت‌های زیادی روبرو کرده است اما فدراسیون برای ورزشکاران المپیکی خود مراسم بدرقه‌ شلوغی گرفت که ستار صید دلیل مثبت شدن تست کرونای خود را همان مراسم دانست و مدعی شد فدراسیون آنها را مجبور کرده که در مراسم بدرقه شرکت کنند.  

البته این تنها بخشی از ماجراست؛ صید بعد از اعزام تیم چند بار دیگر تست کرونا داد و منفی شد اما فدراسیون به محض اینکه اولین تست این ورزشکار مثبت شد، اسم ورزشکار دیگری را که فاصله زیادی با صید دارد به کمیته بازی‌ها اعلام کرد. در شرایطی که تست این ورزشکار صبح یکشنبه، ۱۰ بهمن اعلام شد و اعزام کاروان سه‌شنبه شب، ۱۲ بهمن بود، می‌توانستند تست دیگری از این ورزشکار بگیرند. 

در ماجرای دوپینگ هم مشخص نیست که نحوه نظارت فدراسیون بر ورزشکاران خود چگونه بوده که تست یکی از آنها مثبت اعلام شده است و آیا برای اعزام تنها ۳ نفر به المپیک چه برنامه کنترل دوپینگی داشته است. با اینکه فدراسیون می‌دانست کدام یک از ورزشکاران برای کسب سهمیه المپیک با یکدیگر رقابت دارند، چه نظارتی روی کار آنها داشته که دوپینگ نکنند؟ در نمونه تست ساوه شمشکی ماده استروئید آنابولیک یافت شده که هورمونی است و مصرف سهوی آن بیشتر توجیه به نظر می‌رسد.  

همانگونه که حضور یک ورزشکار در المپیک افتخار است، مثبت شدن تست دوپینگ در المپیک و ثبت اولین المپیکی بازیها به نام کشور ایران اتفاق بسیار بد و ناگواری است چون این مساله بعد بین‌المللی دارد و بحث پرچم ایران است اما متاسفانه مسئولان ایران نتوانستند مدیریت درستی در این زمینه داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *