یک روش مهم برای پیشگیری و درمان چاقی

یک روش مهم برای پیشگیری و درمان چاقی

بر اساس یک پژوهش، تمرینات ورزشی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری و درمان چاقی محسوب می‌شوند.

به گزارش سادس، بررسی پژوهش‌های مرتبط با چاقی و اضافه‌ وزن در تعامل با فعالیت بدنی در کودکان و نوجوانان پنج تا ۱۸ سال در پژوهشگاه تربیت‌بدنی انجام شد و با توجه به تأثیرات متفاوت پروتکل‌های مختلف تمرینی در جمعیت کودکان چاق و دارای اضافه ‌وزن، بهترین نسخه‌ ورزشی از نظر نوع و شدت فعالیت ورزشی و همچنین مدت انجام آن که منجر به بیشترین اثربخشی در کوتاه‌ترین زمان شود، هنوز مشخص نیست‌ و متخصصان در ارائه بهترین پروتکل تمرینی جهت بیشترین بازدهی در کاهش وزن اتفاق‌نظر ندارند.

بررسی پژوهش‌ مرتبط با چاقی و اضافه ‌وزن در تعامل با فعالیت بدنی در کودکان و نوجوانان پنج تا ۱۸ ساله “به روش مرور ساختار یافته و فرا تحلیل” توسط سید محمد مرندی و با همکاری پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی  انجام شد.

بر اساس این گزارش که در اختیار سادس قرار گرفته است، نتایج نشان می‌دهد که در بازه‌ زمانی کوتاه‌مدت پروتکل هوازی بیشترین اثر را در کاهش BMI داشته است و در بازه‌ زمانی میان‌مدت، بیشترین اثرگذاری و کاهش BMI به ترتیب در پی تمرینات هوازی ترکیبی رخ می‌دهد.

bmi مخفف Body Mass Index به معنی شاخص توده بدنی و یک معیار برای سنجش و اندازه گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن هر فرد است و در مورد بدن هر زن و مرد بالغ صدق می‌کند.

در بازه زمانی بلندمدت نیز تمرینات ترکیبی مؤثرترین پروتکل تمرینی در کاهش BMI کودکان و نوجوانان چاق است و بررسی‌ها نشان داد پروتکل‌های ورزشی مختلف در پسران نسبت به دختران اثرگذاری بیشتری دارد.

همچنین با در نظر گرفتن گروه سنی آزمودنی‌ها، نتایج نشان داد اندازه اثر پروتکل‌های تمرینی در کودکان بزرگ‌تر از نوجوانان است ولی این اختلاف از لحاظ آماری معنادار نبود.

در بررسی مطالعات کار آزمایی بالینی کنترل‌ شده تصادفی نیز اندازه اثر به ‌دست‌آمده از پروتکل‌های تمرینی در مقایسه با گروه کنترل در همه بازه‌های زمانی بزرگ‌تر از مطالعات قبل و بعد بود.

همچنین اندازه اثر تمرینات هوازی، در بازه‌ زمانی میان‌مدت و کوتاه‌مدت و اندازه اثر تمرینات ترکیبی در بازه زمانی میان‌مدت، نسبت به پروتکل‌های دیگر بزرگ‌تر بود.

در مجموع نتیجه‌ این پژوهش نشان می‌دهد هر یک از پروتکل‌های تمرینی در بازه‌های زمانی مشخص نتایج و اندازه اثرات متفاوتی را در کاهش BMI در کودکان و نوجوانان چاق دارند و بهترین پروتکل تمرینی در جهت کاهش BMI کودکان و نوجوانان باید با توجه به تعداد جلسات شرکت در برنامه ورزشی تعیین شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *