حضور در لیگ برتر کشتی به وقت ضربه فنی!


فینال رقابت های لیگ برتر کشتی آزاد

سادس/لرستان تیم هیأت کشتی خرم‌آباد امسال آن هم در دقیقه ۹۰ برای نخستین بار در لیگ برتر کشتی آزاد حضور یافت و با ۶ باخت در مرحله گروهی نتایج ضعیفی کسب کرد.

این تیم در گروه “ب” با رعد ستارگان ساری، دانشگاه آزاد اسلامی و تا ثبت جهانی توس هم‌گروه بود و چهار مصاف را با نتیجه ۹ بر یک و دو دیدار را ۱۰ بر صفر واگذار کرد که این نتایج با انتقاد کارشناسان و پیشکسوتان کشتی لرستان همراه بود و برخی نیز حضور این تیم در لیگ برتر را اقدامی خوب قلمداد کردند.

مجید خدایی، سرمربی تیم تا ثبت جهانی توس پس از برتری ۹ بر یک برابر هیات کشتی خرم‌آباد به سادس گفت: کشتی‌های خوبی را شاهد بودیم، تیم حریف جوان و با انگیزه بود و بیشتر هدف‌شان برنامه‌ریزی برای آینده و کسب تجربه است.

برخی کارشناسان دیگر نیز حضور تیم هیات کشتی خرم‌آباد در لیگ برتر را با توجه به اینکه بیشتر آزادکاران این تیم جوان و بومی بودند، تحسین کردند.

بیشتر کشتی‌گیران این تیم دهه هشتادی بودند و بعضاً با کسانی سرشاخ شدند که فقط در تلویزیون کشتی‌های آنان را دیده بودند. برخی کشتی‌گیران تیم هیات خرم‌آباد اذعان کردند در کشتی‌های ابتدایی حتی برای سر وزن آمدن مشکل داشتیم چون نمی‌دانستیم قرار است در لیگ شرکت کنیم یا نه و همین بلاتکلیفی به ما لطمه زد.

نتایج در شان کشتی لرستان نبود

علیرضا سرلک، دارنده نشان برنز امیدهای جهان به سادس گفت: قصد توهین و بی‌ارزش کردن تیمداری در لیگ را ندارم ولی این نتایج با نام لرستان اسم کشتی استان را در کشور کم‌رنگ می‌کند و این در شان کشتی ما نیست.

وی تاکید کرد: این نوع تیمداری در لیگ اگر برای میدان دیدن و محک خوردن باشد از هیچی بهتر است اما اگر با نام لرستان پا به لیگ می‌گذاریم اول باید پشتوانه‌ها را آماده کنیم که توانایی رقابت با کشتی‌گیران برتر کشور را داشته باشند و سپس در لیگ شرکت کنیم.

سرلک تاکید کرد: اینکه کشتی‌گیری در لیگ شرکت کند و چهار تا پنج کشتی گرفته و در همه شکست بخورد، هم ‌از لحاظ روحی و بدنی تخریب شده و از طرفی بدن او عادت به باخت می‌کند و تا این باخت را جبران ‌کند، طول می‌کشد.

این آزادکار لرستانی افزود: برای حضور در لیگ باید یک تیم قدرتمند تشکیل بدهیم حتی اگر کشتی‌گیر غیر بومی جذب کنیم.

وی در ادامه گفت: لرستان یک زمانی قطب کشتی کشور بوده و نباید این‌قدر ضعیف وارد لیگ شود، ‌ ما کشتی‌گیران خوبی مثل پیمان یاراحمدی، مصطفی و مرتضی قیاسی، امیررضا امیری و حسین جلالی را داریم که برای تیم‌های دیگر کشتی می‌گیرند و باید قدر این داشته‌ها را بدانیم اما متاسفانه از این امتیاز خیلی استفاده نمی‌شود. غلامرضا  محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد لرستانی است و باید هیئت استان از وی کمک بخواهد ولی از کنار چنین  فرصت‌هایی رد می‌شویم.

سرلک بیان کرد: وقتی تیمی وارد لیگ می‌شود، رئیس هیئت کشتی استان، مدیر کل ورزش و جوانان و استاندار باید ورود کرده و حمایت کنند. منبع درآمد کشتی‌گیر همین لیگ است و وقتی از لحاظ مالی تامین شود، انگیزه ایجاد شده و کشتی‌های بهتری به نمایش می‌گذارد.

حضور در لیگ برتر بهترین نتیجه است

روزبه فرازمند، سرمربی تیم هیات کشتی خرم‌آباد در خصوص نتایج تیمش به سادس گفت: باید واقعیت را بپذیریم، چون توان حریفان از ما بیشتر بود و از کشتی‌گیران مطرح و باتجربه استفاده کردند اما کشتی‌گیران تیم ما جوان و کم‌تجربه بودند.

وی تاکید کرد: همین‌که کشتی‌گیران ما در لیگ برتر با عنوان‌دارهای جهان و المپیک سرشاخ می‌شوند این خیلی مهم است و با توجه به هزینه‌های هنگفت این تیم‌ها، ما نباید به دنبال نتیجه خوب باشیم.

فرازمند با بیان اینکه حضور در لیگ برتر برای ما بهترین نتیجه است، تصریح کرد: شرکت در لیگ برتر با کشتی‌گیران جوان می‌تواند برای آینده کشتی لرستان مفید باشد و نباید پس از پایان لیگ  آنان را به حال خود رها کنیم.

نتایج افتضاح بود

ناصر خلیلی، پیشکسوت کشتی نیز به سادس گفت: کشتی‌گیران جوان این تیم یک‌باره وارد میدان بزرگی شدند و باعث شد این نتایج کسب شود.

وی ادامه داد: مسئولان این تیم می‌گویند که هدف از حضور در لیگ برتر کسب تجربه بوده اما تجربه هم اندازه‌ای دارد و باید چند کشتی‌گیر مطرح جذب می‌شد تا نتایج آبرومندتر باشد.

خلیلی با بیان اینکه نتایج افتضاح است، افزود: با میدان دیدن جوانان کسی مشکلی ندارد اما نمی‌شود که یک‌باره در چنین رقابت مهمی شرکت کنیم.

این پیشکسوت با بیان اینکه کشتی در حال حاضر جاذبه ندارد و دافعه دارد، تصریح کرد: استقبال از این رشته کم شده و نیاز به اقداماتی داریم که مثل سابق علاقه‌مندان این رشته در رده‌های پایه بیشتر شود و به عنوان مثال می‌توان از کشتی‌گیران برای حضور در سالن و تمرین شهریه نگرفت.

در لیگ شرکت می‌کنم و کاری به انتقادات ندارم

احمدرضا آشناگر، رئیس هیات کشتی خرم‌آباد و مسئول اصلی این تیم به سادس گفت: ورود ما به لیگ داستان داشت؛ امین عسگرپور مربی تیم نیروی زمینی پیش از آغاز لیگ برتر به ما پیشنهاد داد که در رشته آزاد و فرنگی این تیم با نام خرم‌آباد در لیگ شرکت کند.

وی ادامه داد: قرار بود ۵ آزادکار به ما بدهند و سرمربی این تیم من باشم و در بخش فرنگی خودش سرمربی باشد اما در روز قرعه‌کشی لیگ چون ۸ تیم در بخش فرنگی شرکت کرده بود از طرف سازمان لیگ، نیروی زمینی را حذف کردند و همین باعث شد که مسئولان این تیم در رشته آزاد نیز انصراف بدهند.

آشناگر با بیان اینکه ما هم قصدی برای شرکت در لیگ نداشتیم، اضافه کرد: دکتر فرید بهرامی که از دلسوزان ورزش استان است گفت که یک فرد خیّر به‌عنوان حامی تیم اعلام آمادگی کرده است. با آن شخص جلسه گذاشتیم و استقبال کرد و بر همین اساس ما به چند کشتی‌گیر مطرح استان رضایت‌نامه ندادیم اما بعد از مدتی دیگر جواب تلفن ما را نداد.

آبروی کشتی لرستان را به باد نداده‌ایم!

رئیس هیات کشتی خرم‌آباد با بیان اینکه بعد از آن هم می‌خواستیم انصراف بدهیم، افزود: فدراسیون قرار شد برای تیم ما اسپانسر جذب کند که آن هم میسر نشد و مجبور شدیم با یک تیم جوان در لیگ شرکت کنیم تا میدان ببینند و با قهرمانان نامی کشتی بگیرند.

وی گفت: کارشناسان کشتی کشور از تیم جوان ما تعریف می‌کنند اما در لرستان می‌گویند آبروی کشتی استان را به باد داده‌ایم، کسانی با آبروی کشتی استان بازی می‌کنند که توانایی کمک دارند اما هرگز کمک نکرده و نمی‌کنند، افرادی که دردهای ورزش را می‌شنوند اما دریغ از حتی کوچک‌ترین کمکی.

با مینی‌بوس به مشهد رفتیم

آشناگر با اشاره به اینکه چند تیم انصراف دادند اما ما تا آخر ماندیم، اضافه کرد: تیم ما با مینی‌بوس به مشهد رفت، چند تا از کشتی‌گیران کارگر بودند، یک ریال به اعضای تیم نداده‌ایم و مشکلات زیاد دیگری داشتیم اما انصراف ندادیم. برای نخستین بار در لیگ برتر شرکت کردیم و غول حضور در لیگ را شکستیم و بدون شک اگر دو ماه زودتر استارت می‌زدیم نتایج بهتری می‌گرفتیم اما از وقتی پول حرف اول ورزش را می‌زند، جایگاه لرستان پایین آمده است.

دلسوزان کشتی به‌جای تخریب، کمک کنند

رئیس هیات کشتی خرم‌آباد با بیان اینکه مردم حق دارند از نتایج ناراحت باشند، بیان کرد: با توجه به شرایط مالی، بضاعت کشتی ما همین است. ای کاش دلسوزان کشتی به‌جای تخریب، کمک کنند، کسی‌که بعد از پایان کشتی حتی یک‌بار در سالن تمرین نکرده که پیشکسوت نیست.

وی اظهار کرد: درب کشتی به روی همه پیشکسوتان باز است اما دوستان اگر کمک نمی‌کنند حداقل تخریب نکنند؛ قول می‌دهم اگر بازهم در هیات مسئولیت داشته باشم در لیگ شرکت می‌کنم و کاری به انتقادات ندارم.

آشناگر با بیان اینکه تنها اداره کل ورزش و جوانان لرستان به ما کمک مالی کرد از حمایت‌های آقای گرمه‌ای و فریدون عالی‌پور، شهرداری خرم‌آباد، صدا و سیما مرکز لرستان، مدیرکل و معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان تشکر کرد.

کسی منکر حضور در لیگ برتر نیست اما وقتی زیرساخت‌ها مهیا نباشد و برنامه‌ریزی درستی نداشته باشیم، کسب چنین نتایجی دور از انتظار نیست.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *