اعتیاد؛ دام گسترده برای جوانان

آمارهانشان می دهد بیش از ۶۰ درصد جرائم مرتبط با موادمخدر و بیش از ۶ میلیون نفر در کشور تحت تاثیر مواد مخدر قرار دارند و روزانه ۸ نفر در اثر مواد مخدر جان خود را از دست داده و ۷۰ نفر نیز معتاد می شوند.
علیرضا پورجعفری:به گزارش سادس به نقل از نکته آنلاین، آمارهانشان می دهد بیش از ۶۰ درصد جرائم مرتبط با موادمخدر و بیش از ۶ میلیون نفر در کشور تحت تاثیر مواد مخدر قرار دارند و روزانه ۸ نفر در اثر مواد مخدر جان خود را از دست داده و ۷۰ نفر نیز معتاد می شوند.

طبق یک آمار منتشره از سوی خبرگزاری مهر در سال 93 در حال حاضر کشور ما یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد دارد و سالانه بیش از ۵۰۰ تن مواد مخدر مصرف می شود که البته آمارهای غیر رسمی رقمی بیش از این را نشان می دهد. علاوه بر این، طی ۵ سال گذشته روزانه ۷۰ نفر معتاد به جمعیت معتادان کشور اضافه شده و بر اساس تحقیقات انجام شده مواد مخدر به تنهایی بین ۶۳ تا ۶۵ درصد از جرائم و دستگیری ها را به شکل مستقیم و غیر مستقیم به خود اختصاص داده است.

همچنین در گزارشی که توسط معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با کمک کارشناسان این حوزه در سال جاری در مورد مواد مخدر و جرائم در ارتباط با آن انجام شده بیانگر این است که مصرف مواد صنعتی از نیم درصد در سال ۸۴ به ۲۶ درصد در سال گذشته رسیده است. از سوی دیگر سن اعتیاد نیز کاهش یافته و زنان در معرض آسیب بیشتری قرار گرفته اند و همچنین معضلات بهداشتی اعتیاد به ویژه ابتلا به ایدز نیز نگران کننده است.

باید اعتراف کرد امروز مسئله اعتیاد به شکل یک بحران جدی در جامعه در حال شکل گیری است. مسئله ای که طبق آمارها و حتی مشاهدات عینی افراد جامعه متاسفانه به سنین زیر 20سال نیز در مواردی کشیده شده است. در حال حاضر میانگین سن معتادان به حدود ۲۰ سال رسیده یعنی از حدود ۲۳.۵ در سال های گذشته به ۲۰ سال کاهش یافته است.

در همین زمینه آقای روزبه کردونی مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به تحقیق انجام شده در مورد اعتیاد اشاره کرد و به خبرنگار مهر گفت:« در گزارش جمع آوری شده عدم وجود سیاست گذاری مشخص در حوزه حمایتی و آسیب های اجتماعی، نداشتن متولی مشخص در حوزه آسیب های اجتماعی، رویکرد صرف سیاسی، امنیتی، قضایی و انتظامی به مسائل در حوزه آسیب ها و جدی گرفته نشدن امور اجتماعی به ویژه آسیب ها، عدم ارزیابی مستمر طرح ها و برنامه های اجتماعی، توجه به آسیب دیدگان به جای توجه به آسیب ها، عدم ایجاد هماهنگی کامل بین سازمان های ارائه کننده خدمات در زمینه حمایتی و آسیب، فقدان برنامه ای جامع در زمینه آسیب های اجتماعی کشور، عدم توجه کافی به برنامه های اجتماع محور منطقه ای و محلی و غیره از جمله موارد و مشکلاتی است که درخصوص بحث آسیب ها در کشور با آنها مواجه هستیم.»

در واقع این موضوع نیز علاوه بر جنبه ضرر فردی نوعی اثر گذاری منفی بر امنیت روانی جامعه نیز دارد. اما در این وضع سوال این است که، بیشترین عاملی که بر این موضوع دامن میزند چیست؟ باید گفت که بحث بی‌توجهی فردی و اجتماعی به معضل مواد مخدر توسط خانواده و اطرافیان نیز یکی از عوامل گرفتار شدن در این باتلاق است. لذا لازم است تا باید خودجوش اعتباراتی بیشتر به وزارت کشور تخصیص یابد. همچنین جدیت در انسداد مرزها نیز باید با جدیت بیشتر انجام شود البته این مساله مانعی مطلق جهت پیشگیری از اعتیاد به شمار نمی‌رود. طبق گفته جامعه شناسان معتاد بیمار است و باید مراکزی مناسب جهت درمان و نظارت بر آنها پیش بینی‌شود.

معتاد جانی نیست که آن را به زندان ببرند مگر اینکه مافیا و قاچاقچی باشد. دشمن قصد زمینگیر کردن و شکست جمهوری اسلامی ایران را از طریق اعتیاد جوانان دارد و باید به این نکته توجه كرد. همچنین این فضای ضرورت توجه بیشتر خانواده ها را نیز می طلبد. زیرا نقش خانواده و اطرافیان در جلوگیری از بروز این پدیده از همه مسائل مهمتر و حیاتی تر است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *