نقش صنایع خرد و کوچک در حل کردن مشکل اشتغال چیست؟

در چند سال اخیر با شدت گرفتن تحریم ها و حاکم شدن رکود اقتصادی ئس از برجام بر کشور، وضعیت صنایع کوچک در هاله ای از ابهام قرار دارد و در واقع به دلیل نبود نقدینگی و رکود، بسیاری از این صنایع در ایران تعطیل شده اند.
به گزارش سادس به نقل از نکته آنلاین، در چند سال اخیر با شدت گرفتن تحریم ها و حاکم شدن رکود اقتصادی ئس از برجام بر کشور، وضعیت صنایع کوچک در هاله ای از ابهام قرار دارد و در واقع به دلیل نبود نقدینگی و رکود، بسیاری از این صنایع در ایران تعطیل شده اند. این در حالی است که توسعه صنایع کوچک و متوسط، رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است. پن‌روز در نظریه اقتصادهای حاشیه‌ای خود، نظریه اکس و آدرش در تحول ساختار تقاضا و همچنین نظریه الگوی توسعه خوشه‌ای، همه به نوعی برتری صنایع کوچک را در راه توسعه اقتصادی کشورها بیان نموده‌اند. بررسی‌ها نشان داده است که صنایع کوچک و متوسط از طریق چهار کانالِ کارآفرینی، نوآوری و تغییر فناوری، پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تاثیرگذارند. به علاوه شدت یافتن رقابت جهانی، افزایش بی اطمینانی و تقاضای فزاینده برای محصولات متنوع باعث شده است که اقبال به این صنایع بیشتر شود.

دکتر رضا وفایی یگانه، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت و گو با راه نو با اشاره به مشکلات اشتغالی کشور گفت:مهمترین نقش صنایع خرد و کوچک حل کردن بحث اشتغال در جامعه است. مهمترین مشکل جامعه اقتصادی ما الان این است که رشد همراه با اشتغال به سمت صنایع کوچک نیست. در واقع زمانی که رشد همراه با اشتغال به سمت صنایع کوچک باشد می توانیم شاهد هم رونق گرفتن این صنایع باشیم و هم شاهد به نوعی حل شدن بحث اشتغال در کشور.

او با تاکید بر اهمیت صنایع کوچک در کشورهای ئیشرفته دنیا ادامه داد: نکته بعدی که میتوان آن را موثر بر این مقوله نامید بحث فشارهای نفتی است که بر صنایع کوچک و بنگاه های زود بازده وارد می شود. در واقع باید بگوییم کلیدی ترین بحث رونق گرفتن این صنایع حل موضوع اشتغال است. امروز ما شاهد یک نوع بی ثباتی در بازار اشتغال در کشور هستیم. علت پیشرفت اقتصاد 90 درصد کشورهای دنیا فعالیت خوب این بنگاه ها یا به تعبیر بهتر صنایع کوچک است.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: این صنایع به دلیل بحث ریسک پذیری بالایی که در شرایط مالی در این برهه دارند، در محدودیت قرار گرفته اند.و دقیقا به خاطر همین موضوع نمی توانند کار کنند. این در حالی است که توجه کردن به موضوع ریسک پذیری این بنگاه ها در واقع در دو بعد اثر گذار است. هم باعث پیشرفت این صنایع می شود هم می تواند اشتغال زایی کشور را حل کند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *