نیاز به نظارت شرعی در بانک ها داریم

رئیس صندوق ضمانت سپرده ها با تاکید بر اینکه چهره غیرشرعی از عملکرد نظام بانکی باید از بین برود گفت:‌ علایمی در فعل و انفعالات بانک ها وجود دارد که چهره غیرشرعی دارد و به صورت کلی سود بالا و علی الحساب غیرشرعی است.
به گزارش سادس به نقل ازرویکرد محمد طالبی امروز در نشست نقد بانکداری اسلامی در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه نیاز به نظارت شرعی در بانک ها داریم گفت: بیشتر مدیران بانکی نسبت به موضوعات شرعی و فقهی حساس هستند.

رئیس صندوق ضمانت سپرده ها اظهارداشت: با وجود اینکه کمیته فقهی بانک مرکزی مشورتی است اما این بانک به نظرات این کمیته توجه دارد و خلاف نظر آن عمل نمی کند و طبق قانون اساسی نیز شئونات باید منطبق بر فقه باشد.

طالبی خاطرنشان کرد: سوال این است که آیا ما واقعا در شئونات دیگر اقتصادی نظارت شرعی داریم؟ شفاف ترین محل برای نظارت بانک ها هستند چون عملکرد آنها قابل مشاهده و بررسی است.

وی ادامه داد:‌ علایمی در فعل و انفعالات بانک ها وجود دارد که چهره غیرشرعی دارد ولی به صورت کلی سود بالا و علی الحساب غیرشرعی است. چهره غیرشرعی در عملکرد بانک ها باید از بین برود.

رئیس صندوق ضمانت سپرده ها افزود: درحال حاضر بالای ۲۵ هزار شعبه بانکی و بیش از ۹ میلیون قرارداد وجود دارد. به صورت کلی فعالیت بانک ها باید اسلامی،‌قراردادها شرعی و عملیات در حین اجرا نیز باید بر شرع منطبق باشند.

به گفته طالبی،‌ سود درباره سپرده های ارزی از قبل با سپرده های ریالی جدا دیده شده بود و راه حل دیگری در این زمینه وجود ندارد. مشکل اساسی نظام بانکی این است که نظام عقود پاسخگوی بانکداری نیست و بانک ظرفی است که نمی تواند مظروف دیگری داشته باشد.

به نوشته ایبنا، وی تاکید کرد: ابزارهای بازار سرمایه در کل نظام بانکی وارد شده و این عقود در شبکه بانکی قابل اجرا نیست، آنگاه کل نظام بانکی زیر سوال می رود و به صورت کلی ریسک بازار سرمایه نباید در بازار پول وارد شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *