سهم 40 درصدي سلاح سرد در وقوع قتل / لزوم به نتيجه رساندن طرح ممنوعيت حمل سلاح سرد توسط مجلس

رئيس پليس آگاهي ناجا با تاکيد بر اينکه طرح ممنوعيت حمل سلاح سرد بايد هرچه سريعتر توسط مجلس پيگيري و به نتيجه برسد ، گفت : بيش از 40 درصد قتل ها در کشور با سلاح سرد صورت مي گيرد.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه خبري پليس، سردار “محمدرضا مقيمي” در خصوص وضعيت و روند تصويب طرح “ممنوعيت حمل سلاح سرد” اظهار داشت: طرح ممنوعيت حمل سلاح سرد توسط افراد، از سال 1386 تا كنون دو بار در مجلس هفتم و مجلس هشتم شوراي اسلامي مطرح و هر دو بار در كميسيون قضائي مجلس به دلايلي رد شد.

وي با اشاره به اينکه در اواخر دوره نهم مجلس شوراي اسلامي موج دوم ممنوعيت حمل و واردات سلاح سرد مطرح شد، افزود: با شروع به كار مجلس دهم ضمن بررسي موضوع در كميسيون قضائي، قرار شد دو تبصره به ماده 617 در فصل هفدهم ” بخش جرايم عليه اشخاص و اطفال” در قانون مجازات اسلامي مصوب سال 1392 اضافه شود.

رئيس پليس آگاهي ناجا تصريح کرد: بر اين اساس به زودي اين طرح از سوي پليس آگاهي براي تصويب در مجلس شوراي اسلامي مطرح و براي بررسي به صحن علني ارجاع داده خواهد شد.

وي ادامه داد: بر اساس اين قانون « هر كس به وسيله چاقو و يا هر نوع اسلحه ديگري تظاهر و يا قدرت نمايي كند يا آن را وسيله مزاحمت اشخاص و اخاذي يا تهديد قرار دهد يا با كسي گلاويز شود، به شش ماه تا دو سال حبس و 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد» و همچنين مجازات شديدتري براي حاملان سلاح سرد در ارتكاب جرايم در نظر گرفته شود.

رئيس پليس آگاهي ناجا در خصوص لزوم ممنوعيت حمل و به كارگيري سلاح سرد در نزاع و درگيري ها، بيان داشت: سالانه در بسياري از جرايم از جمله؛ سرقت به عنف و خفت گيري و…، سلاح سرد وسيله اصلي ارتكاب جرم مي باشد.

وقوع بيش از 40 درصد از جرايم قتل در کشور با سلاح سرد

وي اضافه کرد: بر اساس بررسي هاي به عمل آمده از سال 1380 تاكنون، به طور ميانگين حدود 35 تا 45 درصد جرم قتل كشور با سلاح سرد از جمله؛ قمه، قداره، چاقو، شمشير و … صورت گرفته است.

اين مقام ارشد انتظامي تصريح کرد: طبق بررسي هاي انجام شده در چهار ماهه اول سال جاري در شهرهاي بزرگ 60 درصد جرايم قتل با سلاح سرد اتفاق افتاده است و به نظر مي‌رسد چنانچه سلاح سرد در اختيار عاملان اين جرايم نبود، چه بسا اين جرايم نيز انجام نمي شد.

وي با تاکيد بر اينکه در 70 درصد نزاع هاي آني، وسيله ارتكاب قتل، سلاح سرد بوده است، خاطرنشان کرد: درصد بالايي از حاملان سلاح سرد جوانان بوده‌اند بنابراين تاكيد كارشناسان جنايي بيشتر بر مقابله با حمل و به‌كارگيري سلاح سرد مي باشد.

رئيس پليس آگاهي عنوان کرد: وقتي كسي در نزاع، چاقو در اختيار دارد توازن دفاع به نفع او به هم مي خورد و حريف را مرعوب و تسليم خود مي كند.

وي اضافه کرد: در مجموع حمل سلاح سرد توسط افراد، احتمال استفاده از آن در هنگامه‌ خشم و در شرايطي كه آستانه تحمل آنان پايين آمده و يا در مواقعي كه قصد قدرت نمايي و تسليم حريف را دارند، صورت مي گيرد.

تاثير ممنوعيت سلاح هاي سرد در كاهش قتل و جرايم

سردار مقيمي با تاکيد بر اينکه بي شك ممنوعيت حمل، واردات و توليد سلاح هاي سرد در كاهش قتل و جرايم ديگر مانند تجاوزجنسي، سرقت به عنف، زورگيري و… تاثير بسزايي خواهد داشت، گفت: منظور از سلاح سرد ابزاري همانند؛ شمشير، قمه، خنجر، دشنه و پنجه بوكس است كه معمولاً مصرف عمومي ندارد و بيشتر براي استفاده در نزاع و درگيري‌ها به كار مي‌روند.

وي گفت : اميد است قانون‌گذاران در زمينه طرح ممنوعيت حمل سلاح سرد سريعتر اقدام نمايند.#

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *