ناتوانیِ جنگل های بارانی آمازون در جذب کربن به خاطر تغییر اقلیم

براساس یک مطالعه تازه، قطع جنگل و تغییر اقلیم به توانایی جنگل های بارانی آمازون برای جذب کربن آسیب جدی رسانده به طوری که بخش های قابل توجهی از آن بیش از آنکه دی اکسید کربن جذب کند، این گاز را دفع می کند.

به گزارش سادس، کارشناسان محیط زیست می گویند: این توانایی در بخش جنوب شرقی آمازون به علت قطع بیشتر درختان و آتش سوزی های شدیدتر، آسیب جدی تری دیده است.

گزارش ها حاکیست که میزان افزایش دما در این بخش از آمازون در داغ ترین ماه های سال، سه برابر میانگین جهانی است.

جنگل ها و برخی نواحی غیرجنگلی زمین با دفن کربن نقشی حیاتی در جلوگیری از تغییر سریع تر اقلیم بازی کرده اند. از دهه ۱۹۶۰ به این طرف ۲۵ درصد تصاعد کربنی ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی را همین بخش ها جذب کرده اند. آمازون که بزرگترین جنگل حاره ای جهان است نقشی محوری در جذب و ذخیره بخش بزرگی از این کربن بازی کرده است. اما اکنون شواهد نشان می دهد که تاثیر فزاینده تغییر اقلیم و قطع جنگل ها در حال آسیب رساندن به توانایی این پوشش گیاهی عظیم در جذب کربن است.

پیشتر در سال جاری مطالعه ای نشان داد که در فاصله ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ میزان تصاعد دی اکسید کربن از بخش برزیلی آمازون حدود ۲۰ درصد بیش از میزان جذب آن بوده است.

این مطالعه تازه بر این یافته تاکید می کند و نتیجه می گیرد که برخی نواحی این جنگل در فاصله ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ به تدریج و بیش از پیش درحال بدل شدن به منبع تولید کربن بوده است. کارشناسان برای این مطالعه در طول چند سال با کمک هواپیما حدود ۶۰۰ نمونه هوا را بر فراز بخش هایی از آمازون جمع آوری کردند.

به گزارش بی بی سی، آنها همچنین نگران هستند که تغییر اقلیم در حال مداخله در میزان بارش در آمازون باشد که می گویند دارای عواقب فوری برای برزیل خواهد بود.

جزئیات این مطالعات در نشریه “نیچر” چاپ شده است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *