تاکيد مقام معظم رهبري بر اهتمام مسئولان نظام بر کاهش و رفع آسيب هاي اجتماعي/ شناسايي و برخورد با شبکه ها و مروجين فساد

فرمانده نيروي انتظامي گفت: مقام معظم رهبري بر اهتمام مسئولان نظام بر کاهش و رفع آسيب هاي اجتماعي تاکيد کردند.سردار اشتري از توزيع کنندگان خرد مواد مخدر به عنوان معضلي مهم نام برد و گفت: روزانه تعداد زيادي توزيع کننده مواد در سطح کشور دستگير مي شوند در حالي که ظرفيت زندان هاي ما محدود است.

به گزارش سادس ، سردار “حسين اشتري” در ديدار با اساتيد دانشگاه دفاع ملي اظهار داشت: اميدواريم بتوانيم از اين روزهاي باقيمانده ماه مبارک رمضان به ويژه ليالي قدر فيض کامل را ببريم.

وي افزود: اساتيد دانشگاه دفاع ملي در حوزه علم و پژوهش علاوه بر آشنايي با مأموريت هاي نيروهاي مسلح به عنوان اتاق فکرامين و مطمئن، روزآمد و آگاه به مسائل، نيروي انتظامي را در اجراي مأموريت ها ياري مي کنند واميدواريم بتوانيم وظيفه خود را براي نظام مقدس جمهوري اسلامي تحت لواي مقام معظم رهبري به نحو احسن انجام دهيم.

فرمانده نيروي انتظامي به تشکيل جلساتي تحت عنوان بررسي آسيب هاي اجتماعي در محضر فرمانده معظم کل قوا با حضور مسئولان نظام در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در اين جلسات گزارشي از سوي مسئولان نظام در خصوص آسيب هاي اجتماعي ارائه شد که تدابير و رهنمودهاي معظم له چراغ راه مسئولان خواهد بود.

فرمانده ناجا ادامه داد: پنج آسيب اجتماعي چون اعتياد، حاشيه نشيني و… از موضوعات مورد تأکيد معظم له بود که مسئولان نظام بايد در جهت رفع آن اهتمام جدي داشته باشند.

وي اضافه کرد: مقام معظم رهبري همچنين تأکيد کردند در اين رابطه بايد از ظرفيت هاي موجود در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و معاونت اجتماعي وزارت کشور بهره برد.

سردار اشتري افزود: پس از 6 ماه، در ارديبهشت ماه گزارشي از اقدامات صورت گرفته در بحث آسيب هاي اجتماعي از سوي مسئولان نظام ارائه شد که مقام معظم رهبري تاکيد کردند که اقدامات صورت گرفته خوب است اما کافي نيست بنابراين بايد با “روحيه جهادي و نيز برنامه ريزي” اين موضوعات دنبال شود.

فرمانده ناجا در ادامه با اشاره به معضل اعتياد، بيان کرد: وجود حداقل يک ميليون و 500 هزار معتاد در کشور تاثيرات منفي به همراه دارد.

اين مقام عالي انتظامي با اشاره به اينکه 50 درصد سرقت هاي خرد از سوي معتادان انجام مي شود، تصريح کرد: بيش از 50 درصد زندانيان با اين بلاي خانمانسوز به نوعي در ارتباط هستند.

وي به تاثيرات مخرب موادمخدر صنعتي، روانگردان ها و ارتباط آن با برخي از حوادث نظير قتل، نزاع و درگيري اشاره و مطرح کرد: موادمخدر، ريشه بسياري از جرايم است به گونه اي که استعمال مواد افيوني به ويژه روانگردان و مخدر هاي صنعتي موجب شده تا فرد در شرايط طبيعي نبوده و مرتکب جرم شود.

سردار اشتري با بيان اينکه در سال بيش از 500 تن مواد مخدر در کشور کشف مي شود، افزود: لازم است در حوزه کشفيات اقدامات مقابله اي و پيشگيرانه برنامه ريزي شود.

اين مقام عالي انتظامي به اقدامات ناجا نظير انسداد و تجهيز مرز به امکانات الکترونيکي و اپتيکي اشاره و خاطرنشان کرد: از سوي ديگر مذاکراتي با سازمان هاي بين المللي در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام مي شود اما همکاري هاي لازم از سوي اين سازمان ها صورت نمي گيرد؛ همچنين حضور آمريکايي ها در افغانستان موجب شده که کشت خشخاش چندين برابر شود.

سردار اشتري از توزيع کنندگان خرد مواد مخدر به عنوان معضلي مهم نام برد و گفت: روزانه تعداد زيادي توزيع کننده مواد در سطح کشور دستگير مي شوند در حالي که ظرفيت زندان هاي ما محدود است.

وي درباره معتادان متجاهر، گفت: در تهران 20 هزار معتاد پرخطر وجود دارد در حالي که متأسفانه امکانات براي نگهداري و بازتواني آنها کافي نيست؛ با مشاهده معتادان در سطح شهر اين سوال مطرح مي شود که پليس چه وظيفه اي در اين راستا برعهده دارد در حالي که شناسايي ، دستگيري و تحويل معتادان به کمپ هاي ترک اعتياد از وظايف ناجا به شمار مي آيد و نگهداري بر عهده سازمان هاي ديگر است.

فرمانده نيروي انتظامي ادامه داد: کمبود محل نگهداري معتادان متجاهر بارها اعلام شده است اما شهرداري و استانداري ها صرفاً در صدد جمع آوري معتادان هستند اما آنچه که اولويت دارد، بازتواني اين افراد است.

اين مقام عالي انتظامي، جمع آوري زنان معتاد متجاهر را يکي از اقدامات خوب پليس عنوان کرد و گفت: تعداد اين افراد خيلي کم است اما به اين معناي آن نيست که وجود ندارد.

وي با اشاره به پديده حاشيه نشيني، خاطرنشان کرد: بيش از 10 ميليون حاشيه نشين در کشور وجود دارد که البته مناطق توسعه نيافته نيز جزء آن به شمار مي آيد.

سردار اشتري با بيان اينکه کنترل بر مناطق حاشيه نشين بسيار کم است و قطعا آسيب هايي را به همراه دارد بر ضرورت ساماندهي حاشيه نشيني در کشور تأکيد کرد.

وي به موضوع طلاق اشاره کرد و گفت: نيروي انتظامي مستقيما با اين موضوع در ارتباط نيست اما شاهد آثار سوء آن در جامعه هستيم.

فرمانده ناجا با اشاره به فعاليت 600 مراکز مشاوره و مددکاري در کلانتري هاي سطح کشور مطرح کرد : 70 درصد پرونده هاي ارجاعي به کلانتري ها توسط مشاوران مجرب به مصالحه منتج مي شود.

سردار اشتري خاطر نشان کرد: نيروي انتظامي در راستاي مبارزه و کاهش آسيب هاي اجتماعي و ناهنجاري ها در خط مقدم است اما لازم است در اين حوزه دستگاه هاي متولي و مسئول ديگر ورود پيدا کنند و نيروي انتظامي را ياري کند.

وي از شناسايي و برخورد با شبکه هاي مروج فساد در جامعه خبر داد و گفت: نيروي انتظامي در برخورد با بدحجابي بر طبق قانون عمل مي کند.

اشتري ادامه داد: ما به دنبال پيشگيري اجتماعي هستيم اما بايد اين امر از محيط خانه ، مدرسه و دانشگاه انجام شود تا بتوانيم از وقوع هر نوع حادثه و جرم پيشگيري کرده و با آن برخورد کنيم.

فرمانده ناجا در خاتمه گفت: همکارانم با اراده، عزم راسخ ، ايثار و خالصانه براي تأمين امنيت ، آرامش و آسايش جامعه تلاش مي کنند و تعبير مقام معظم رهبري مبني بر مجاهد في سبيل الله قطعا بيانگر همين موضوع است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *