کشف 618 تن مواد مخدر در سال 94/ انهدام بيش از 220 آشپزخانه توليد شيشه

وزير کشور با اشاره به اقدامات سال 94 گفت: سال گذشته موفق شديم با اجراي 2 هزار و 522 مورد عمليات حدود 618 تن انواع مواد مخدر کشف، تعداد 3 هزار و 17 باند قاچاق را متلاشي و بيش از 220 آشپرخانه توليد شيشه را منهدم کنيم.

به گزارش سادس ، “عبدالرضا رحماني فضلي” در مراسم گراميداشت سالروز جهاني مبارزه با مواد مخدر با بيان اينکه اين مناسبت بر اساس قطعنامه هفتم دسامبر 1987 مجمع عمومي سازمان ملل متحد که روز 26 ژوئن را به عنوان روز جهاني مقابله با سوء مصرف و قاچاق غير قانوني مواد مخدر شناخته، نامگذاري شده است، گفت: کشف و توليد مواد مخدر به مثابه شمشير دولبه‌اي است که از يکسو توليد غير قانوني يا انحراف آن موجب ابتلاي بيش از 246 ميليون نفر در جهان به اين بلاي خانمان سوز مي‌شود که در نتيجه آن حدود 27 ميليون نفر معتاد و بيش از 200 هزار نفر از آنها هر ساله جان خود را از دست مي‌دهند.

وي با بيان اينکه بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني و هيئت بين‌المللي کنترل مواد مخدر سه چهارم جمعيت جهان به داروهايي با منشاء مواد افيوني دسترسي نداشته يا کمتر دسترسي دارند، افزود: از جمله حدود 5/5 ميليون نفر بيمار سرطاني و حدود يک ميليون نفر از مبتلايان به ايدز براي تحمل دردهاي جانکاه مراحل پاياني زندگي‌شان از داروهاي افيوني محروم هستند.

وزير کشور ادامه داد:اين وضعيت ناگوار معلول موقعيت جغرافيايي، مولفه‌هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و تحولات سريع علمي و فني است که جامعه بشري را در حل و فصل آن ناتوان مي‌کند.

رحماني فضلي اضافه کرد: براي نمونه به محض کوچک‌ترين پيشرفت در فناوري اطلاعات و ارتباطات دستيابي جوانان به مواد مخدر تسهيل و اختفا و عبور قاچاق آنها براي قاچاقچيان تسريع مي‌شود در حالي که دولت‌ها براي استفاده از همين فرصت نيازمند اصلاح قوانين يا تصويب آيين‌نامه‌ها و مقررات جديد هستند.

وي سوءاستفاده از تحولات صنعت داروسازي که مواد صنعتي متنوع مرگ‌آوري را در سراسر جهان منتشر مي‌کند تجربه تلخ ديگري در اين زمينه دانست و گفت: برخي از کشورها براي رهايي از اين پديده شوم سياست جايگزين مواد نرم به جاي مواد سخت را اتخاذ کرده‌اند و برخي ديگر نيز کنوانسيون‌ها و تجديد نظر در ميثاق‌هاي بين‌المللي را پيشنهاد مي‌کنند.

اين مقام مسئول ادامه داد: ايران به رغم عدم برخورداري از کمک‌هاي بين‌المللي، با همکاري تمامي دستگاه‌هاي دخيل و موثر در سال 94 با استمرار برنامه‌هاي کنترل، اشراف و انسداد مرزهاي غربي و شرقي کشور، تقويت و تجهيز مبادي ورودي و خروجي، ارتقاء ظرفيت‌هاي کمي و کيفي و در اولويت قرار دادن اقدامات مبتني‌ بر اطلاعات در عرصه مبارزه با اين پديده موفق عمل کرد .

رحماني فضلي گفت : دستگاه‌هاي مقابله‌اي کشورمان موفق شدند با اجراي دو هزار و 522 مورد عمليات حدود 618 تن انواع مواد مخدر کشف، تعداد سه هزار و 17 باند قاچاق را متلاشي و بيش از 220 آشپزخانه توليد شيشه را منهدم کنند.

فعاليت 7500 مرکز درماني کاهش آسيب مواد مخدر

وزير کشور مطرح کرد: آموزش مهارت‌هاي فرزند پروري به والدين با بهره‌گيري از سرمايه‌هاي فرهنگي اعم از نفوذ معنويت و مذهب، توجه به مولفه سلامت روان به منظور کاهش اختلالات در جامعه، عدم دسترسي آسان به مواد مخدر در سطح شهرها و غني‌سازي اوقات فراغت از جمله اقدامات پيشگيري اوليه است.

وي ادامه داد : در مجموع حدود 7 هزارو 500 مرکز درماني و کاهش آسيب براي ارائه خدمات درماني و مشاوره‌اي در کشور فعاليت دارند که بيش از 700 هزار نفر در سال گذشته در اين مرکز پذيرش و خدمات دريافت کرده‌اند.

اين مقام ارشد کشوري اضافه کرد: بيش از 80 درصد برنامه‌هاي کاهش آسيب و درمان در کشورمان توسط سازمان‌هاي مردم نهاد و غير دولتي اجرا مي‌شود. از مجموع دو هزار و 271 سازمان مردم نهاد 37 درصد در حوزه پيشگيري، 56 درصد در حوزه درمان و 7 درصد در حوزه کاهش آسيب فعاليت دارند.

وي عنوان کرد: در خصوص حرفه‌آموزي نيز حدود 38 هزار نفر معتاد بهبود يافته تحت پوشش قرار گرفته‌اند. همچنين تعداد 370 هزار نفر با خط ملي مشاوره تماس تلفني داشته که در زمينه پيشگيري و درمان راهنمايي شده‌اند.

رحماني فضلي خاطر نشان کرد: در عرصه بين‌المللي، ايران بر اين باور است که ارتقاء همکاري‌هاي منطقه‌اي بين‌المللي نقش محوري و تعيين کننده‌اي در هم‌افزايي ظرفيت کشورها در مبارزه با بحران جهاني مواد مخدر ايفا مي‌کند.

وي بيان کرد: بر اين اساس همکاري با نهادهاي بين‌المللي کشورهاي منطقه در سطح 2 و چند جانبه را به عنوان بخش لاينفک برنامه‌هاي خود قرار دادند. از جمله امضاي برنامه مشارکت کشوري براي سال‌هاي 2016 تا 2019 با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و همکاري فعال با هيئت بين‌المللي کنترل مواد مخدر سازمان ملل در زمينه نظارت بر واردات و صادرات داروهاي تحت کنترل بين‌المللي به طوري که فعاليت‌هاي کشورمان از سوي اين نهاد مورد تقدير قرار گرفته است.

وزير کشور با بيان اينکه سياست مبارزه با مواد مخدر در حال تغيير است، تصريح کرد: اکثريت قريب به اتفاق سخنراني‌ها و گفتمان اصلي در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد معطوف به ضرورت اين تغيير بوده است، ديگر چشم انداز جامعه عاري از مواد مخدر، فاقد حمايت جهاني است؛ بايد از تمرکز بر خروجي‌هاي معضل مواد مخدر مانند اعتياد و قاچاق به سوي پيشگيري از ظهور و بروز اين مسئله حرکت کرد.

وي با بيان اينکه مراکز درمان اعتياد بارها معتادان را درمان و زندان‌ها نيز مستمراً از مجرمان پر و خالي مي‌شود توضيح داد: اينک زمان خروج از اين دايره معيوب فرا رسيده است براي نمونه در پرتو يک برنامه کارآمد مقابله با پولشويي اساسا انگيزه‌اي براي ارتکاب به قاچاق نخواهد داشت تا با چگونگي مواجهه با معضلات مجرمان روبرو شويم و يا با اجراي برنامه توسعه پايدار از جمله برنامه پيشگيرانه خصوصاً با حفظ و حراست از دانش‌آموزان و نوجوانان مي‌توانيم سوداگران مرگ را از اين بازار محدود کنيم.

وزيرکشور در پايان گفت : شعار امسال سازمان ملل با تاکيد بر هنر خوب گوش کردن خصوصا از سوي والدين نسبت به فرزندان برگرفته از شيوه تربيت موفقي است که در اقصي نقاط جهان بر توانمندسازي فرزندان در مقابله با انحراف اجتماعي تجربه شده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *