کشف ۶۱۸ تن مواد مخدر در سال ۹۴/ انهدام بیش از ۲۲۰ آشپزخانه تولید شیشه

وزیر کشور با اشاره به اقدامات سال ۹۴ گفت: سال گذشته موفق شدیم با اجرای ۲ هزار و ۵۲۲ مورد عملیات حدود ۶۱۸ تن انواع مواد مخدر کشف، تعداد ۳ هزار و ۱۷ باند قاچاق را متلاشی و بیش از ۲۲۰ آشپرخانه تولید شیشه را منهدم کنیم.

به گزارش سادس ، “عبدالرضا رحمانی فضلی” در مراسم گرامیداشت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه این مناسبت بر اساس قطعنامه هفتم دسامبر ۱۹۸۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد که روز ۲۶ ژوئن را به عنوان روز جهانی مقابله با سوء مصرف و قاچاق غیر قانونی مواد مخدر شناخته، نامگذاری شده است، گفت: کشف و تولید مواد مخدر به مثابه شمشیر دولبه‌ای است که از یکسو تولید غیر قانونی یا انحراف آن موجب ابتلای بیش از ۲۴۶ میلیون نفر در جهان به این بلای خانمان سوز می‌شود که در نتیجه آن حدود ۲۷ میلیون نفر معتاد و بیش از ۲۰۰ هزار نفر از آنها هر ساله جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و هیئت بین‌المللی کنترل مواد مخدر سه چهارم جمعیت جهان به داروهایی با منشاء مواد افیونی دسترسی نداشته یا کمتر دسترسی دارند، افزود: از جمله حدود ۵/۵ میلیون نفر بیمار سرطانی و حدود یک میلیون نفر از مبتلایان به ایدز برای تحمل دردهای جانکاه مراحل پایانی زندگی‌شان از داروهای افیونی محروم هستند.

وزیر کشور ادامه داد:این وضعیت ناگوار معلول موقعیت جغرافیایی، مولفه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و تحولات سریع علمی و فنی است که جامعه بشری را در حل و فصل آن ناتوان می‌کند.

رحمانی فضلی اضافه کرد: برای نمونه به محض کوچک‌ترین پیشرفت در فناوری اطلاعات و ارتباطات دستیابی جوانان به مواد مخدر تسهیل و اختفا و عبور قاچاق آنها برای قاچاقچیان تسریع می‌شود در حالی که دولت‌ها برای استفاده از همین فرصت نیازمند اصلاح قوانین یا تصویب آیین‌نامه‌ها و مقررات جدید هستند.

وی سوءاستفاده از تحولات صنعت داروسازی که مواد صنعتی متنوع مرگ‌آوری را در سراسر جهان منتشر می‌کند تجربه تلخ دیگری در این زمینه دانست و گفت: برخی از کشورها برای رهایی از این پدیده شوم سیاست جایگزین مواد نرم به جای مواد سخت را اتخاذ کرده‌اند و برخی دیگر نیز کنوانسیون‌ها و تجدید نظر در میثاق‌های بین‌المللی را پیشنهاد می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: ایران به رغم عدم برخورداری از کمک‌های بین‌المللی، با همکاری تمامی دستگاه‌های دخیل و موثر در سال ۹۴ با استمرار برنامه‌های کنترل، اشراف و انسداد مرزهای غربی و شرقی کشور، تقویت و تجهیز مبادی ورودی و خروجی، ارتقاء ظرفیت‌های کمی و کیفی و در اولویت قرار دادن اقدامات مبتنی‌ بر اطلاعات در عرصه مبارزه با این پدیده موفق عمل کرد .

رحمانی فضلی گفت : دستگاه‌های مقابله‌ای کشورمان موفق شدند با اجرای دو هزار و ۵۲۲ مورد عملیات حدود ۶۱۸ تن انواع مواد مخدر کشف، تعداد سه هزار و ۱۷ باند قاچاق را متلاشی و بیش از ۲۲۰ آشپزخانه تولید شیشه را منهدم کنند.

فعالیت ۷۵۰۰ مرکز درمانی کاهش آسیب مواد مخدر

وزیر کشور مطرح کرد: آموزش مهارت‌های فرزند پروری به والدین با بهره‌گیری از سرمایه‌های فرهنگی اعم از نفوذ معنویت و مذهب، توجه به مولفه سلامت روان به منظور کاهش اختلالات در جامعه، عدم دسترسی آسان به مواد مخدر در سطح شهرها و غنی‌سازی اوقات فراغت از جمله اقدامات پیشگیری اولیه است.

وی ادامه داد : در مجموع حدود ۷ هزارو ۵۰۰ مرکز درمانی و کاهش آسیب برای ارائه خدمات درمانی و مشاوره‌ای در کشور فعالیت دارند که بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سال گذشته در این مرکز پذیرش و خدمات دریافت کرده‌اند.

این مقام ارشد کشوری اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد برنامه‌های کاهش آسیب و درمان در کشورمان توسط سازمان‌های مردم نهاد و غیر دولتی اجرا می‌شود. از مجموع دو هزار و ۲۷۱ سازمان مردم نهاد ۳۷ درصد در حوزه پیشگیری، ۵۶ درصد در حوزه درمان و ۷ درصد در حوزه کاهش آسیب فعالیت دارند.

وی عنوان کرد: در خصوص حرفه‌آموزی نیز حدود ۳۸ هزار نفر معتاد بهبود یافته تحت پوشش قرار گرفته‌اند. همچنین تعداد ۳۷۰ هزار نفر با خط ملی مشاوره تماس تلفنی داشته که در زمینه پیشگیری و درمان راهنمایی شده‌اند.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: در عرصه بین‌المللی، ایران بر این باور است که ارتقاء همکاری‌های منطقه‌ای بین‌المللی نقش محوری و تعیین کننده‌ای در هم‌افزایی ظرفیت کشورها در مبارزه با بحران جهانی مواد مخدر ایفا می‌کند.

وی بیان کرد: بر این اساس همکاری با نهادهای بین‌المللی کشورهای منطقه در سطح ۲ و چند جانبه را به عنوان بخش لاینفک برنامه‌های خود قرار دادند. از جمله امضای برنامه مشارکت کشوری برای سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و همکاری فعال با هیئت بین‌المللی کنترل مواد مخدر سازمان ملل در زمینه نظارت بر واردات و صادرات داروهای تحت کنترل بین‌المللی به طوری که فعالیت‌های کشورمان از سوی این نهاد مورد تقدیر قرار گرفته است.

وزیر کشور با بیان اینکه سیاست مبارزه با مواد مخدر در حال تغییر است، تصریح کرد: اکثریت قریب به اتفاق سخنرانی‌ها و گفتمان اصلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد معطوف به ضرورت این تغییر بوده است، دیگر چشم انداز جامعه عاری از مواد مخدر، فاقد حمایت جهانی است؛ باید از تمرکز بر خروجی‌های معضل مواد مخدر مانند اعتیاد و قاچاق به سوی پیشگیری از ظهور و بروز این مسئله حرکت کرد.

وی با بیان اینکه مراکز درمان اعتیاد بارها معتادان را درمان و زندان‌ها نیز مستمراً از مجرمان پر و خالی می‌شود توضیح داد: اینک زمان خروج از این دایره معیوب فرا رسیده است برای نمونه در پرتو یک برنامه کارآمد مقابله با پولشویی اساسا انگیزه‌ای برای ارتکاب به قاچاق نخواهد داشت تا با چگونگی مواجهه با معضلات مجرمان روبرو شویم و یا با اجرای برنامه توسعه پایدار از جمله برنامه پیشگیرانه خصوصاً با حفظ و حراست از دانش‌آموزان و نوجوانان می‌توانیم سوداگران مرگ را از این بازار محدود کنیم.

وزیرکشور در پایان گفت : شعار امسال سازمان ملل با تاکید بر هنر خوب گوش کردن خصوصا از سوی والدین نسبت به فرزندان برگرفته از شیوه تربیت موفقی است که در اقصی نقاط جهان بر توانمندسازی فرزندان در مقابله با انحراف اجتماعی تجربه شده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *