اما و اگر هاي گشت هاي نامحسوس پليس

فرمانده انتظامي تهران بزرگ افزايش امنيت رواني جامعه را مهمترين مأموريت گشت هاي نامحسوس اعلام کرده و گفته که بناست هفت هزار نفر که از کادر نيروي انتظامي و آموزش ديده هستند، براي اين کار اعزام شوند.داستان گشت‌هاي خياباني و مبارزه با بدحجابي قدمتي به اندازه سن انقلاب اسلامي دارد. البته در طول اين 37 سال هر کس به فراخور درکي که از موضوع مبارزه با بدحجابي داشته به روش خود عمل کرده است.
گروه جامعه سادس– نسرين محمودي مسئله پوشش زنان و مقابله با بدحجابي و بي‌حجابي ابتدا از ادارات آغاز شد و در 10 تير 59 حجت الاسلام ري شهري رئيس وقت دادگاه انقلاب در بخشنامه اي نوشت از ورود آن دسته از پرسنل زن که پوشش اسلامي ندارند به اماکن نظامي و سرويس هاي رفت و آمد جلوگيري به عمل آيد.محمدرضا مهدوي کني وزير وقت کشور، محمدعلي رجايي وزير وقت آموزش و پرورش و محمد توسلي شهردار تهران نيز در بخشنامه هايي اعلام کردند که زنان کارمند بايد پوشش اسلامي را در محل کار رعايت کنند. پس از آن شوراي انقلاب نيز رسما اعلام کرد خانم‌ها بدون پوشش اسلامي حق ورود به ادارات دولتي را ندارند و ادارات اجازه دارند جلوي آ‌ن‌ها را بگيرند.دادستاني کل انقلاب هم در اطلاعيه‌اي اعلام کرد بدين وسيله به تمام وزارتخانه‌ها و موسسات و ادارات تابعه شديدا اخطار مي‌شود چنانچه اثري از آنچه مورد تاکيد حضرت امام(ره) و خواست ملت ايران نيست ديده شود يا بانوي کارمندي بدون پوشش اسلامي در محل کار حضور يابد بلادرنگ حقوق و مزاياي او قطع خواهد شد.
در سال هاي اخير تقريبا با آغاز فصل گرما گشت هاي ارشاد به صورت محسوس در خيابان ها ديده مي شود اما خبري که سردار حسين ساجدي نيا اعلام کرد نشان از طرح جديدي دارد آن هم حضور هفت هزار نيروي نامحسوس انتظامي براي پيشبرد طرح امنيت اخلاقي که وظيفه آنها مقابله با مصاديق بدپوششي، کشف حجاب در خودرو، مزاحمت براي نواميس و … است. «امنيت اخلاقي» عنوان طرحي است که پليس تهران به تازگي تلاش دارد با اجراي آن «امنيت اخلاقي» را در جامعه حفظ يا ايجاد کند و مکمل گشت هاي ارشاد محسوب مي شود. در اين طرح هفت هزار گشت نامحسوس، وظيفه شناسايي هنجارشکنان و معرفي آنها به مرکز پليس امنيت اخلاقي را دارند. هنجارشکني در اين طرح براي مثال مزاحمت براي نواميس، آلودگي صوتي، کشف حجاب در خودرو و حرکات نمايشي در خيابان بيان شده است. پليس در اکثر مأموريت هاي عملياتي از جمله مواد مخدر، آگاهي، فتا و پليس امنيت با لباس شخصي اقدام مي کند. از اهداف مهم اين طرح، مقابله با سارقان، اراذل و اوباش، معتادان و قاچاقچيان است.برخي در مخالفت با اين طرح مي گويند با نگاهي به گذشته و حال متوجه مي شويم که برخوردهاي انتظامي در کاهش آسيب‌هاي اجتماعي نه تنها موثر نبوده بلکه باعث شدت آسيب نيز شده است در حالي که بايد اطلاعات صحيح، به موقع و شفاف به مردم داده شود تا بتوانند خوب و بد را تشخيص دهند و در جهت کاهش آسيب و يا جلوگيري از آن اقدام کنند. موسوي چلك رئيس انجمن مددكاري در اين باره مي گويد:”تا زماني که شاخص‌هايي چون نشاط اجتماعي، سرمايه اجتماعي، هويت فرهنگي و… در کشور پايين باشد، اگر مردم دچار آسيب نشوند تعجب آور است.براي برون رفت از اوضاع موجود در گام نخست بايد از ظرفيت افراد آگاه، مطلع و کارشناسان اجتماعي استفاده کردحجت‌الاسلام و المسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي  سخنگوي قوه قضائيه مي گويد:”در مورد عنوان گشت نامحسوس از سوي پليس به نظر بنده خوش سليقگي صورت نگرفته است.پليس روشي را براي برخورد با فساد و جرائم مشهود اتخاذ کرده است.نسبت به اصل برخورد با جرائم مشهود نيروي انتظامي اقدام خوب و درستي را انجام مي‌دهد ولي شيوه و روش آن قابل بحث است.ممکن است سوء استفاده‌اي در اين خصوص صورت بگيرد که پليس بايد مواظب باشد کسي از اين بابت سوء استفاده نکند”.به گفته کارشناسان اگر فقط و فقط اين گشت‌ها براي تذکر و ارشاد يا نظارت باشد مي‌تواند مفيد و موثر در حفظ نظم اخلاقي در جامعه واقع شود ولي اگر بناي چنين گشت‌هايي دخالت در کار‌ها و ورود به حريم خصوصي شهروندان باشد، نتيجه بخش نخواهد بود جز آنکه اضطراب اجتماعي را افزايش مي دهد و نوعي احساس عدم امنيت را براي شهروندان ايجاد مي‌کند.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *