یک نماینده مجلس: تغییر قوانین مصوب شورای نگهبان در گذر زمان به ضرر کشور است


یک نماینده مجلس گفت: اگر قرار باشد که قوانین مصوبی که به تایید شورای محترم نگهبان رسیده است در گذر زمان تغییر کند به ضرر کشور خواهد بود.

به گزارش سادس، محمد کاظمی با حضور در غرفه سادس در نمایشگاه مطبوعات در ارتباط با فعالیت این پایگاه خبری در فضای مجازی، گفت: همواره اخبار سادس را پیگیری می‌کنم و علاوه بر ارتباط با خبرنگاران از طریق فضای مجازی با این پایگاه خبری در ارتباط هستم.

وی در ادامه با اشاره به پرونده سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد با بیان اینکه من به عنوان یک حقوقدان در این‌باره اظهار نظر می‌کنم، خاطرنشان کرد: برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا در قانون از بررسی صلاحیت‌ها تا اقدامات اجرایی و از صفر تا صد آن بر عهده مجلس شورای اسلامی گذاشته شده است. این قانونی است که شورای عالی محترم نگهبان تصویب کرده و به عهده مجلس گذاشته است.

این نماینده مجلس افزود: در انتخابات، مجلس شورای اسلامی صلاحیت افراد را بررسی و تایید کرده است و کاندیداها هم مورد انتخاب مردم قرار گرفتند و عده‌ای از آنها هم رای آوردند. حالا موضوعی برای سپنتا نیکنام ایجاد شده است. در این‌باره من عقیده دارم بر اساس اصل 94 قانون اساسی شورای نگهبان باید در یک فرجه قانونی مشخص در مورد موضوعات شرعی و تطبیق مصوبه مجلس با مسائل شرعی و قانونی اظهار نظر کند. در ماده 26 قانون اساسی تصریح شده که اقلیت‌های مذهبی باید به کتاب مقدس خود قسم بخورند. این موضوع نشان می‌دهد که شورای نگهبان حضور اقلیت‌ها را در شوراهای شهر و روستا را پذیرفته است.

وی سپس تصریح کرد: طبیعی است که در قانون اساسی برای اقلیت‌های مذهبی مثل کلیمی‌ها، زرتشتی‌ها و مسیحی‌ها اختیاری قرار داده‌ شده تا در مجلس نماینده‌ای داشته باشند.

کاظمی ادامه داد: طبعا کاری که مجلس انجام می‌دهد، قانونی که تصویب می‌کند و تصمیمی که اتخاذ می‌کند قابل مقایسه با شوراهای شهر و روستا نیست، اما از آنجایی که حضور آنها توسط قانون اساسی به رسمیت شناخته شده در شوراهای شهر و روستا هم این حضور پذیرفته شده است. آقای سپنتا نیکنام در دوره گذشته هم عضو شورای شهر خود بوده است.

این نماینده مجلس گفت: به نظر من شورای نگهبان باید در آن 10 روز مشخص در این‌باره اظهار نظر می‌کرد. اینکه در ماده 19 آئین‌نامه داخلی شورای نگهبان داریم که شورای نگهبان هر زمانی که تشخیص داد که مصوبه‌ای خلاف شرع است و می‌تواند آن مصوبه را نقض کند با روح اصل 94 قانون اساسی خیلی هماهنگی ندارد. اگر قرار باشد که قوانین مصوبی که به تایید شورای محترم نگهبان رسیده است در گذر زمان تغییر کند به ضرر کشور خواهد بود. اگر قوانین اینچنین متزلزل باشد لطمات جبران ناپذیری به کشور زده می‌شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: ما برای ایرانیان به جز هویت دینی هویت ملی قائل هستیم. ما زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان هم‌وطن خود را به عنوان یک ایرانی می‌شناسیم و به عنوان یک ایرانی این حق را قائلیم که در وزارتخانه‌ها، مجلس و سازمان‌های دولتی حضور داشته باشند.

وی اظهار کرد: امروز هم‌وطنان مسیحی و کلیمی و زرتشتی ما در جایجای این کشور مسوولیت دارند و به نظام جمهوری اسلامی پایبند و متعهد هستند.

این نماینده مجلس در پایان گفت: اگر این موضوع توسط مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص ارجاع شود یا به شورای حل اختلاف ارجاع شود وقت آن است که این موضوع را دیگر در کشور جمع کنیم. آنقدر گرفتاری‌ها و مشکلات و مسائل فراوانی در کشور وجود دارد که این موضوع را یک امر فرعی و جزئی بخوانیم که به همت بزرگان به زودی جمع شود. معتقدم که آقای سپنتا نیکنام با توجه به اینکه مورد اعتماد مردم قرار گرفته است می‌تواند در شورای اسلامی شهر یزد منشأ اثر و خدمت برای هم‌وطنان خود باشد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *