آیا دلیلی برای ایجاد کمیته اصناف در شورای شهر وجود دارد؟


یادداشت/داودحبیبی فرد(گنجی) – عضو اتاق اصناف

با توجه به وظایف مشخص شورای شهر که نهادی نظارتی و برنامه‌ریز در زمینه توسعه خدمات فرهنگی، رفاهی و اجتماعی شهری است، ایجاد کمیته اصناف در شورای شهر آیا می‌تواند توجیه درستی داشته باشد؟ برای پاسخ به این سئوال لازم است اصناف و حیطه وظایف آن را مقداری بیشتر و بهتر بشناسیم.
اصناف به عنوان یک تشکل بزرگ اجتماعی و غیردولتی، بخش بزرگی از جمعیت هر شهر را در ایران شامل می‌شود که در قالب اتحادیه ها از صنوف مختلفی تشکیل شده است. اتحادیه‌ها به عنوان یک نهاد نظارتی، برنامه‌ریز و اجرایی در راس ساختار خود دارای هیات مدیره‌ای است که مانند نمایندگان شورای اسلامی شهر با رای مستقیم مردم (اعضای صنفی خود) انتخاب شده‌اند و وظیفه دارند ضمن عمل به مقررات قانون نظام صنفی در راستای اختیارت خود اقدام به تشکیل کمیسیون‌های چندگانه زیرمجموع خود از جمله کمیسیون فرهنگی و ورزشی کنند.
اعضای کمیسیون ها همچنین کمیسیون فرهنگی و ورزشی اتحادیه‌ها از میان اشخاص معتمد، با صلاحیت و موجه هر صنف انتخاب می‌شوند تا علاوه بر نظارت بر اقدامات فرهنگی انجام شده، برنامه ریزی مناسبی در جهت صیانت، حمایت، توسعه و ارتقای فرهنگی اجتماعی اعضای خود داشته باشند و خدمت رسانی کنند؛ لذا با توجه به اینکه شرح وظایف کمیسیون فرهنگی ورزشی اتحادیه‌ها قرابت نزدیکی با وظایف کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر دارد، استفاده از این ظرفیت های بزرگ فکری و اجتماعی در صورت ایجاد کمیته اصناف در شورای شهر می‌تواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد و در بحث نظارتی، برنامه ریزی و توسعه فرهنگی از آن استفاده کرد.
 انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *