حفاری و برداشت‌ آب‌های زیرزمینی موثر بر فرونشست زمین در تهران


استاد دانشگاه علوم شهید بهشتی به بررسی مخاطره فرونشست زمین پرداخت و گفت: حفاری‌ها و برداشت از آب‌های زیرزمینی از عوامل تاثیرگذار بر فرونشست تهران هستند.

به گزارش سادس، منیره قهرودی در نشستی که با عنوان «مخاطرات طبیعی، چالش‌های زیست محیطی و بحران آب و خشکسالی در ایران» در دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تهران برگزار شد، به بررسی مخاطره فرونشست پرداخت و گفت: در کشورهایی مانند ایران که عمدتا دارای قلمرو خشکی هستند حجم زیادی از رسوبات روی دامنه‌ها وجود دارد و می‌تواند صدمات زیادی را ایجاد کند.

وی اضافه کرد: پدیده فرونشست عمدتا در جاهای خاصی خودش را نشان می‌دهد. به عنوان مثال یا باید منطقه فرورفته باشد و یا در کنار سازه‌های انسان‌ساخت مانند پایه‌های پل‌ها و مناطق مسکونی بروز می‌کند.

این استاد دانشگاه علوم شهید بهشتی در مورد اینکه آیا راهی برای مقابله با این پدیده وجود دارد، گفت: راه‌هایی برای این کار وجود دارد اما این راهکارها برای ابعاد کوچک است، در حالی‌که فرونشست زمین برای ایران ابعاد کلی دارد و همه جا دیده می‌شود.

قهرودی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد اینکه برای فرونشست‌های تهران آیا می‌توان تمهیداتی اندیشید، گفت: تهران شهری رسوبی است و نشست در آن متفاوت است. حفاری‌هایی که انجام می‌شود همچنین برداشت‌های که از آب زیرزمینی صورت می‌گیرد در این زمینه تاثیرگذار هستند.

وی در پایان اظهارکرد: مناطق کم‌ارتفاع از جمله مناطقی هستند که مستعد فرونشست زمین هستند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *