کاهش یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور


رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با پایش‌های ماهواره‌ای صورت گرفته از سال ۸۰ تا ۹۵ مشخص شد، طی این سالها یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور کاهش یافته و به کانون ریزگرد و گرد و غبار تبدیل شده است. اگر فکری به حال این وضعیت نکنیم بدون شک وضعیت تالاب‌های کشور طی چند سال آینده وخیم‌تر خواهد شد.

به گزارش سادس خداکرم جلالی در همایش بررسی ساختار تشکیلاتی مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست ایران که امروز در دانشکده منابع طبیعی برگزار شد، اظهارکرد: منابع طبیعی و محیط زیست مساله‌ای مستقل نیست که بگوییم مشکلاتش با اعمال صرف قوانین مرتفع شود. ساختار منابع طبیعی و محیط زیست با همه دستگاه‌ها و سازمان‌های های کشور مرتبط است و حفظ و حیات آن به تعامل همه جانبه نیاز دارد.

وی به معضل بحران آب در کشور اشاره کرد و گفت: کمبود آب معضل آینده کشور نیست بلکه در حال حاضر هم وضعیت منابع آبی کشور خط قرمز را گذرانده است. باید مدیریت و تفکر کلی در خصوص منابع طبیعی و محیط زیست کشور تغییر کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت اراضی شیب‌دار کشور اشاره و اظهارکرد: در حال حاضر هفت میلیون هکتار اراضی شیب دار در کشور وجود دارد که اغلب آنها شخم در جهت شیب زمین زده می‌شوند که این کار بیشترین تخریب و آسیب را به زمین می‌زند.  طی برنامه‌ریزی صورت گرفته باید یک میلیون هکتار از این اراضی به باغ تبدیل شود تا از تخریب منابع آبی و خاکی کاسته شود.

جلالی با اشاره به جمعیت دامی کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲۰ هزار واحد دامی در کشور وجود دارد که حدود ۷۰ میلیون راس آن وابسته به مراتع هستند. در حال حاضر از  مراتع کشور دو برابر بیشتر از ظرفیت استفاده می‌شود که این امر آسیب جدی به این منابع می‌زند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی چند سال آینده باید ۳۰ درصد جمعیت دام سبک کشور کاهش یابد و به جای آن بر پرورش دام صنعتی تمرکز شود.

وی افزود: در حال حاضر ۸۵ میلیون هکتار از سطح کشور را مراتع تشکیل داده است به همین دلیل باید برای حفظ آن تلاش زیادی کرد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح به این معنا نیست که پای دانشکده‌های منابع طبیعی از این جنگل‌ها قطع شود چون ارائه خدمات به بخش علمی کشور از وظایف ما است. در حال حاضر بهره‌برداری از چوب این جنگل‌ها متوقف شده است و انجام کارهای تحقیقاتی و علمی هیچ مانعی ندارد. دانشکده‌های منابع طبیعی سرمایه های کشور هستند و با دانش خود به دستگاه‌های اجرایی برای دستیابی به اهداف پیش‌بینی کمک می‌کنند.

جلالی در پایان به اجرای طرح استراحت جنگل اشاره و اظهارکرد: نیمی از استان‌های کشور موافق اجرای این طرح بوده و نیم دیگر مخالفت کرده‌اند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *