توسعه متوازن درمان از اهداف دولت دوازدهم است


قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: محرومیت‌زدایی از همه مناطق و توسعه متوازن درمان، از اهداف دولت تدبیر و امید است.

به گزارش سادس، ایرج حریرچی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه روسای دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه عدالت در حوزه سلامت این‌گونه تعریف می‌شود که هر کس به اندازه توانش پرداخت کند و به اندازه نیازش در هنگام بیماری از خدمات درمانی و بهداشتی بهره ببرد، گفت: در مصوبات مجلس و دولت برای حق بیمه سطح‌بندی قائل هستیم و اقشاری که توانایی دارند باید صد درصد حق بیمه خود را پرداخت کنند و برخی اقشار همان‌طور که در برنامه ششم نیز وضع شده است با آزمون وسع یا رایگان بیمه می‌شوند و یا حداقل حق بیمه را می‌پردازند.

وی ادامه داد: یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید این است که توانسته است نیمی از بیمه شده‌ها را که شامل ۲۳ میلیون روستایی و 10 میلیون بیمه شده جدید طرح تحول سلامت و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و سایر اقشار محروم بوده، بدون پرداخت حتی یک ریال بیمه کند و دولت به نیابت از این افراد حق بیمه را پرداخت می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای اینکه مردم به خدمات درمانی و بهداشتی دسترسی داشته باشند ما باید در فاصله مناسب از محل سکونت افراد خدمات را طبق سطح‌بندی برای مردم ارائه دهیم و این بدین معنا است که در روستاها و مناطق محروم باید پزشک خانواده و بهیار در دسترس باشد و سعی کنیم که در سطوح استان‌ها خروج از مراکز استانی برای درمان به حداقل برسد و در استان‌های دورافتاده خدمات را انجام دهد و در همین راستا است که بالاترین هزینه‌ها در استان‌های محروم نظیر سیستان و بلوچستان و مناطق محروم سرمایه‌گذاری شد و به دنبال محرومیت‌زدایی از این مناطق هستیم.

حریرچی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف این دولت، توسعه متوازن درمان است که به دلیل رابطه محیطی و جوی که در برخی مناطق وجود دارد پزشکان به صورت داوطلبانه این کار را نمی‌کنند و سعی داریم با استفاده از طرح مشوق و اختیاراتی که به صورت قانونی در این زمینه داریم، این کار را بهبود ببخشیم.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت بعد از دوره تخصصی و فوق‌تخصصی تنها دو سال می‌تواند اعمال قدرت کند و بعد از آن متخصصان می‌توانند در هر جایی که دلشان خواست مطب بزنند که متاسفانه اکثر این افراد در تهران این کار را انجام می‌دهند که بنا به مصوباتی که دولت انجام داد ما می‌توانیم دو کار را دنبال کنیم که یکی بومی‌گزینی در آزمون‌ها است که سهمیه خاصی را برای این مناطق در نظر بگیریم و یا محرومیت‌زدایی و توسعه در سراسر کشور را دنبال کنیم.

وی افزود: یکی از شاخص‌های مهمی که در حوزه سلامت وجود دارد این است که چه میزان از اعتبارات کل صرف افزایش امکانات و زیرساخت‌های این حوزه می‌شود که پیش از دولت تدبیر و امید این میزان ۲ تا ۲.۵ درصد بود که با اجرای طرح تحول سلامت این میزان به ۳.۵ درصد رسیده است و در حدود ۶۳ قلم تجهیزات برای مراکز خریداری شده است. همچنین ما نیاز به خانه بهداشت در مراکز کشور و روستاها داشتیم که این نیاز تا میزان زیادی رفع شده است ولی این به این معنا نیست که در این زمینه مشکل نداریم و به نقطه ایده‌آل خود رسیده‌ایم؛ چرا که باید در این زمینه کارهای بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام

}

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *