روابط خانوادگی، عامل حفظ شادی و نشاط یزدی‌هاست


عضو هیات علمی دانشگاه و رییس دپارتمان روان شناسی بالینی بیمارستان بهمن معتقد است که سخت کوشی یزدی ‎‎ ها عاملی است که از تفریحات آنها می‌کاهد و شاید این عامل دیدگاه عمومی را به سمت افسردگی یزدی‌ها جهت داده است .

«فرزاد فرهودی» در گفت‎‎ وگو با خبرنگار سادس ، با اشاره به نشر اخباری در مورد افسردگی یزدی‌ها، گفت: یزد بر اساس پژوهشی که چند سال پیش منتشر شد به عنوان یکی از شهرهای دارای افسردگی بالا مطرح شده است ولی به نظر بنده در این رابطه نمی‌توان به نتایج این پژوهش استناد کرد.

وی در مورد نسبت دادن افسردگی به مردم یزد، گفت: سخت‌کوشی عامل مهمی است که دیدگاه عمومی را نسبت به یزدی‌ها به سمت افسردگی سوق داده، در حالی که سخت ‎‎ کوشی این مردمان حکایت از آینده ‎‎ نگری و تسلیم نشدن آن‏‏ها در مقابل سختی ‎‎ های روزگار و اقلیم سخت این دیار دارد.

وی ادامه داد: شاید چون تلاش آنها برای فائق آمدن بر مشکلات زندگی به کاهش تفریحاتشان منجر شده، دیدگاه عموم را به سمت افسردگی آنها جهت داده است .

فرهودی با اشاره به عدم استقبال مردم یزد از ورزش‏‏های همگانی، اظهار کرد: یکی از ویژگی ‎‎ های مردم یزد ضعف فرهنگ استقبال از ورزش‏‏های همگانی است، به نحوی که هنوز این که افراد تمام سنین نیازمند ورزش کردن هستند، در بین یزدی‌ها به فرهنگ تبدیل نشده است.

وی افزود: همیشه ورزش‏‏ در یزد ویژه سنین خاصی متصور می‌شود و در واقع این که سالن‏‏های ورزشی یزد همیشه پرازدحام است، نشان دهنده ورزشی بودن یزدی‌ها نیست چرا که این سالن ‎‎ ها عمدتاً از رده سنی ۲۵ تا ۳۵ سال پر می‏‏شود و در بازه سنی خارج از این محدوده، استقبال چندانی از ورزش نمی‌شود .

فرهونی تفاوت در اقلیم و موقعیت هر شهر را عامل مهم در تظاهر فرهنگ شاد زیستن دانست و تصریح کرد: هر چند تفاوت فرهنگی با تاثیر خود در زندگی هر جامعه به شاد بودن یا افسرده بودن افراد آن جامعه منتهی می‏‏شود اما تاثیر موقعیت هر شهر به همین میزان در سبک زندگی ساکنان شهر نقش دارد .

این روانشناس یزدی در ادامه نیز با اشاره به تاثیر ظاهر شهر در خلق و خوی مردم، اظهار کرد:  اگر تمام زمین‏‏های رها شده، دیوارهای ریخته، ساختمان‏‏های نیمه ساز و مسکن ‎‎ هایی با نماهای نازیبا در سطح شهر، همچون بافت تاریخی شهر مورد توجه و ترمیم ‏‏شوند، قطعاً در روح و روان مردم اثری مثبت خواهد گذاشت.

وی در بخش دیگری از سخانش خاطرنشان کرد: درست است که تفاوت ‎ های فرهنگی در بین شهرهای مختلف وجود دارد اما نمی‌توان با قطعیت یزد را شهری افسرده دانست هر چند که نسبت به شهرهای دیگر از شادکامی کمتری برخوردار است .

مدیر گروه روان‏‏شناسی دانشگاه آزاد یزد با اشاره به سرکوب شدن هیجانات کودکان از سوی فرزندان از یکی دو نسل گذشته تاکنون، تصریح کرد: خانواده‌ها در سرکوب کردن هیجان فرزندان خود نقش دارند به طوری که گاهاً مهارت بروز صحیح هیجانات به افراد آموزش داده نمی ‎‎ شود لذا ممکن است در مدت زمانی طولانی، این هیجانات سرکوب شود و به صورت عصبانیت، دل ‎ شوره، افسردگی و غیره بروز پیدا کند .

وی با تاکید بر این که شخص افسرده عمدتاً دارای علائمی مثل خلق غمگین، بی ‎‎ رغبتی، بهم ریختن تنظیم خواب و اشتها است که حداقل به مدت دو هفته ادامه پیدا می‌کند، اظهار کرد: نسبت دادن افسردگی به هر فردی باید با توجیه وجود علائم بالینی افسردگی همراه باشد.

فرهودی در پایان با بیان این که هنوز قطعیت بیان افسردگی یزدی‌ها با دلایل مستندی اثبات نشده است، متذکر شد: هنوز روابط خانوادگی پابرجا و منسجمی که در میان یزدی‏‏ها وجود دارد عاملی در حفظ شادی و نشاط آنان محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *