ضرورت رفع نیاز مناطق حاشیه نشین در طرح بازآفرینی شهری


استاندار یزد گفت: بازآفرینی شهری به نوعی یک برنامه اقدام مشترک میان همه دستگاه‌های مسئول برای ساماندهی بافت‌های فرسوده، حاشیه نشینی و در نهایت بافت تاریخی است .

به گزارش سادس،«سیدمحمد میرمحمدی» در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان، مصوبات ستاد ملی بازآفرینی و شورای عالی شهرسازی و تمامی مباحثی که در سطح ملی پیرامون یزد مطرح می شود را، نشان‌دهنده توجه سطوح ملی به استان یزد دانست و از آن به عنوان فرصتی برای یزد یاد کرد و از همه دستگاه‌ها و مدیران استان خواست تا از این فرصت در راستای شناساندن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان و شهر یزد و رفع مشکلات و مسائل بافت تاریخی، بافت فرسوده و حاشیه نشینی در این شهر بهره گیرند .

وی‌ افزود: خوشبختانه در عرصه بازافرینی شهری، دید مشترک و هم‌افزایی جمعی میان دستگاه‌های استان ایجاد شده و همه باید از این فرصت، با احساس مسئولیت، نهایت بهره‌برداری لازم را در راستای ساماندهی مسائل شهری داشته باشیم .

استاندار یزد با اشاره به تصمیم اتخاذ شده در سطح ملی جهت ساماندهی موضوع حاشیه نشینی پیرامون شهرها گفت: اگر حاشیه نشینی را رها نموده و در راستای ساماندهی آن اقدام نکنیم، این معضل روز به روز گسترده تر خواهد شد، در عین حال که باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که حاشیه نشینان نیز همنوعان ما هستند و باید حرمت و کرامت انسانی آنها رعایت شود و در مواجهه با ایشان، اخلاق انسانی مد نظر قرار گیرد و از طرفی همه مسئولین به این سوال پاسخ دهند که چه عواملی منجر به حاشیه نشینی این افراد شده و آنگاه در راستای رفع آن عوامل و علت‌ها بکوشند .

این مقام مسئول تصریح کرد: ستاد ملی بازآفرینی شهری بر مبنای سیاست‌های کلان و تصمیمات آینده نگر خود، تصمیم به ساماندهی وضعیت حاشیه نشینی شهرها گرفته و مدیران را به این امر توجه داده تا نیازهای مناطق حاشیه نشین نیز در طراحی‌های شهری لحاظ شود و این امر در یزد نیز باید مد نظر تصمیم گیران و مجریان قرار گیرد .

میرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود بازآفرینی شهری را “فراهم نمودن امکانات ضروری زندگی اجتماعی در یک محدوده مشخص و متناسب با اوضاع فرهنگی و اجتماعی آن جامعه “عنوان کرد و گفت: بازآفرینی شهری به نوعی یک برنامه اقدام مشترک میان همه دستگاه های مسئول برای ساماندهی بافت های فرسوده، حاشیه نشینی و در نهایت بافت تاریخی است .

استاندار یزد با اشاره به مساحت 2600 هکتاری بافت فرسوده یزد تاکید کرد: اگر به وضعیت ساماندهی این عرصه بی توجهی شود، در واقع به همین اندازه، زندگی و نشاط اجتماعی و پویایی یک شهر را در معرض فرسایش و آسیب قرار داده ایم و بنابراین لازم است تا همه دستگاه ها با احساس مسئولیت و تلاش در این عرصه، مشکلات و مسائل را به نحو مقتضی حل و فصل نمایند .

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در فرایند ساماندهی قطعا باید نیازهای جامعه محلی  در بافت‌های فرسوده و حاشیه ای مورد توجه قرار گیرد چرا که بدون توجه به مباحث اجتماعی و تنها با پرداختن به اقدامات کالبدی، نمیتوانیم مشکلات و مسائل این عرصه ها را به طور اصولی حل و فصل کنیم .

میرمحمدی تاکید کرد: معتقدم آنچه باید به عنوان یک مساله و سوال همواره پیش روی ستاد بازافرینی شهری پایدار استان باشد این امر است که راه های جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی چیست و علل و عوامل این حاشیه نشینی کدام است؟ چرا که با پاسخ دقیق، مستند و اصولی به این سوالات است که میتوانیم راهکارهای مقابله با حاشیه نشینی را بیابیم و در راه ساماندهی آن موفق باشیم و امیدوارم تمام دستگاه های ذیربط ، نظرات و پیشنهادات و پاسخهای خود به این دو سوال را جهت طرح و بحث و تبادل نظر در این ستاد عنوان کنند .

استاندار یزد به پیشنهاد ارائه شده جهت ایجاد کمربند سبز پیرامون نقاط حاشیه نشین برای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی اشاره کرد و گفت: باید موارد مشابه مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که آیا این اقدام در مهار حاشیه نشینی و گسترش آن در دیگر نقاط موفق بوده و یا برعکس باعث گسترش حاشیه نشینی شده است .

وی بیشترین علت حاشیه نشینی پیرامون شهرها را، مهاجرت عنوان کرد و افزود: بخشی از این مهاجرت برای یافتن شغل است و بخشی دیگر که مربوط به مهاجرت روستاییان به شهرها می شود، به دلیل نبود امکانات مناسب در روستاهاست که باید مورد بررسی قرار گیرد و به عنوان مثال مشخص شود که هزینه احیاء و مرمت و لایروبی یک قنات که میتواند نقش موثری در حفظ جمعیت روستایی در خود روستا و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی آنها شود، در مقایسه با هزینه های حاشیه نشینی روستاییان چه قدر است و کدام مقرون به صرفه تر است که قطع به یقین هم از منظر اجتماعی و هم از نظر مباحث اقتصادی، احیاء قنات و تلاش برای ماندن روستاییان در روستا، هزینه هایی به مراتب کمتر برای خود آنها و سیستم مدیریت شهری و روستای دارد .

میرمحمدی با تاکید بر این نکته که “مدیران همواره باید از تنگ نظری و محدود نگری پیرامون مسائل پرهیز نموده و با دید ملی و وسیع به مباحث و مشکلات بنگرند” خاطرنشان کرد: در بحث حاشینه نشینی و ساماندهی آن، باید همواره به علتها پرداخت و صورت مساله را پاک نکرد و با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی مناسب، جامعه محلی را نیز نسبت به آسیبهای حاشیه نشینی حساس کرد تا به عنوان مثال مردم در مواجهه با اتباع غیر مجاز، از ارائه خدمات شغلی و در اختیار نهادن محل سکونت به این افراد خودداری کنند که همین امر، عامل موثری در عدم مهاجرت این افراد و سکونت آنها در شهرها خواهد شد .

وی در بخش دیگری از سخنان خود، خواستارتسریع در مشخص شدن ضوابط و مقررات مربوط با سازه‌های خشتی در استان جهت پاسخگویی به نیازهای مردم و متقاضیان مرمت شد و در عین حال خاطر نشان نمود: باید در این خصوص مراقبت لازم صورت گیرد تا بازسازی بافت تاریخی، به تناسب نیازهای زندگی امروزی صورت گیرد و به گونه ای عمل شود، که محل سکونت افراد که بافتی تاریخی با مختصات و مشخصات دوران گذشته است، به درستی با نیازها و ضروریات زندگی امروز، تطابق یابد و این کاریست که نیازمند دقت نظر ، تحقیق و پژوهش و برنامه ریزی مناسب است .

میرمحمدی سپس به تقاضاهای مردمی جهت اخذ تسهیلات به منظور بازسازی بناهای موجود در بافت تاریخی اشاره کرد و تاکید کرد: باید در این خصوص تسریع لازم صورت گیرد و اگر در این خصوص به کمک سطوح ملی نیز نیازمندیم ، اقدامات لازم انجام شود تا هرچه سریعتر به نیاز مردم پاسخ داده شود .

استاندار یزد همچنین به مشکل دفع فاضلاب شهری از مسیر قنوات اشاره کرد و گفت: بهره‌گیری از نظر مقنیان و خبرگان حفر و مرمت قنات در استان جهت پیدا کردن راه حلی مناسب برای این مشکل میتواند راهگشا باشد .

عالی ترین مقام اجرایی استان، بالاترین ضمانت موفقیت همه اقدامات در بافت تاریخی را، مشارکت جامعه محلی در امر ساماندهی و بازسازی دانست و به تمامی مدیران و دستگاه های ذیربط توصیه کرد تا به منظور تسریع در انجام امور و تحقق اصولی و صحیح اقدامات، به این امر مهم توجه لازم داشته باشند .

وی در پایان خاطر نشان نمود: بسیار خوشحالیم که شورای عالی شهرسازی نیز به این مباحث توجه نشان داده و از این طریق نگاه ملی با نگاه استانی تلفیق خواهد شد و مدیران استان نیز در تصمیم گیری ها با دید کلان و ملی اقدام خواهند کرد و این امر ضریب موفقیت را قطعا افزایش خواهد داد .

گفتنی است در پایان این جلسه، مواردی چون ” پیگیری مورد به مورد مصوبات جلسات قبل جهت تحقق و اجرا”،” تشکیل جلسات در هر مورد با دستگاه های مربوطه جهت برون داد نتایج عملی با اولویت ساماندهی حاشیه نشینی شهری”،” مراقبت جهت جلوگیری از شکل گیری حاشیه نشینی های جدید”،” تشکیل کارگروه های فرهنگی، اجتماعی و مشارکتی جهت هم افزایی و جلب همراهی جوامع محلی در ساماندهی بافت تاریخی”، ” پیگیری ابلاغ و اعلام ضوابط و مقررات مربوط به سازه های خشتی از طریق  وزارتخانه راه و شهرسازی” به تصویب اعضاء رسید .