از کرویف تا آراگونس؛ یادبودهای ماندگار تاریخ فوتبال + عکس

به‌ گزارش ‌سادس، تیم‌های فوتبال جهان و هواداران برای تقدیر از ستاره‌های‌شان مراسم گرامیداشت برگزار می‌کنند یا از آنها یادبودی را در باشگاه بر جای می‌گذارند. حوادث تلخ نیز گاهی اوقات باعث می‌شود مراسم‌های باشکوهی برگزار شود. مرگ ناگهانی، حادثه تروریستی یا درگذشت یک اسطوره نه تنها یک تیم و هوادارانش را تحت تاثیر قرا می‌دهد بلکه جهان فوتبال نیز یاد آنها را گرامی می‌دارد. تقدیر در یک دقیقه مشخص، یابود، مراسم ویژه و خوشحالی پس از گل از جمله روش‌های تقدیر و گرامیداشت است. به یادماندنی‌ترین مراسم یادبود در تاریخ فوتبال را در ادامه می‌خوانید:

خوانیتو

مراسم یادبود خوانیتو

خوان گومس گونسالس معروف به خوانیتو یکی از ستاره‌های رئال مادرید محسوب می‌شود. این بازیکن ۱۰ سال با پیراهن مادرید بازی کرد. هواداران “سفیدپوشان” در ‌دقیقه هفت هر بازی در سانتیاگوبرنابئو از او یاد می‌کنند. خوانیتو به یک نماد قدرت و شانس برای هواداران تیم تبدیل شده است که از او با نام “روح خوانیتو” در مکان‌های مهم یاد می‌شود.

جرج بست

مراسم یادبود جرج بست

او یکی از سه ستاره مشهور منچستریونایتد در دهه هفتاد محسوب می‌شود. بازیکن ایرلندی ۱۱ فصل برای شیاطین سرخ به میدان رفت و تبدیل به یکی از اسطوره‌های باشگاه شد. از او به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال نیز یاد می‌کنند. علاقه هافبک پیشین یونایتد به مشروبات الکلی باعث شد در ۵۹ سالگی جانش را از دست بدهد. بست در آخرین روزهای زندگی‌اش یک عکس با پیام “مانند من نمیرید” منتشر کرد.

دنی خارکه

یادبود دنی خارکه توسط اینیستا

خارکه به همراه ‌اسپانیول برای اردوی پیش فصل به شهر فلورانس سفر کرده بود اما به صورت نگهانی جانش را در هتل محل اقامت تیم اسپانیایی از دست داد. او با وجود ۲۶ سال سن به یکی از ستاره‌های تیمش تبدیل شده بود و به همین خاطر  نامش برای همیشه در یاد هواداران ماند. طرفداران تیم کاتالانی در  در ‌دقیقه ۲۱ هر بازی یاد او را گرامی می‌دارند. خارکه یکی از دوستان صمیمی آندرس اینیستا بود. هافبک اسپانیایی پس از به ثمر رساندن مهم‌ترین گل تاریخ ‌اسپانیا از او یاد کرد. بازیکن بارسلونا در فینال جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی گل پیروزی تیمش را در ‌دقیقه ۱۱۶ برابر هلند به ثمر رساند تا ‌اسپانیا برای نخستین بار فاتح جام جهانی شود.

آنتونیو پوئرتا

مراسم یادبود آنتونیو پوئرتا

۱۰ سال از مرگ تلخ بازیکن جوان سویا می‌گذرد. جهان فوتبال برای خداحافظی با یکی از متعهدترین بازیکنان “سانچس پیسخوان” (ورزشگاه خانگی سویا) سیاه پوش شد. هواداران سویا در ‌دقیقه ۱۶ هر بازی یاد او را گرامی می‌دارند.

فابریس موامبا

مراسم یادبود فابریس موامبا

بازیکن کنگویی در جریان دیدار بولتون و تاتنهام در سال ۲۰۱۲ سکته قلبی کرد.  مدافع بولتون را به سرعت به بیمارستان منتقل کردند. او چند روز در شرایط وخیمی قرار داشت. بازیکنان و هواداران بولتون به همراه دیگر طرفداران و باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر برای بهبودی او دعا کردند و محبت خود را نشان دادند. موامبا خیلی زود سلامتی‌اش را به دست آورد اما مجبور شد برای همیشه فوتبال را کنار بگذارد. او اکنون به عنوان یک هوادار فوتبال را دنبال می‌کند.

اوزه‌بیو دا سیلوا

یادبود اوزه‌بیو دا سیلوا

“پلنگ سیاه” یکی از اسطوره‌های باشگاه بنفیکا و فوتبال پرتغال است. او به همراه بنفیکا در سال ۱۹۶۲ قهرمان اروپا شد و توانست توپ طلا سال ۱۹۶۵ را به دست بیاورد. اوزه‌بیو نمایش درخشانی در تیم شهر لیسبون داشت. ستاره پیشین در ۷۱ سالگی درگذشت و جهان فوتبال در مراسم باشکوهی در ورزشگاه دا لوژ بنفیکا با او خداحافظی کرد. تابوت اوزه‌بیو به ورزشگاه برده شد و همه دوستداران و طرفداران باشگاه، علاقه‌شان را به بهترین بازیکن تاریخ این تیم نشان دادند.

لوییس آراگونس

یادبود لوییس آراگونس

اگر قرار باشد جایی معرف آراگونس باشد، اتلتیکومادرید است. همچنین خیلی از مردم او را عامل موفقیت تیم‌ ‌ملی پس از قهرمانی در یورو ۲۰۰۸ می‌دانند. اتلتیکومادرید تیم همیشگی آراگونس بوده است. هواداران روخی بلانکو همیشه در هر بازی از اسطوره‌شان با پلاکاردی با عنوان “لوییس آراگونس، اسطوره اتلتیکو ” یاد می‌کنند.

آلفردو دی استفانو

یادبود آلفردو دی استفانو

تنها ۱۱ سال طول کشید تا دی استفانو به یکی از اسطوره‌های باشگاه رئال مادرید تبدیل شود. بازیکن آرژانتینی در سال۱۹۵۳ به مادرید پیوست و در مدت زمان کوتاهی توانست در این تیم بدرخشد و تاریخ سازی کند. او یکی از بازیکنان کلیدی رئال مادرید در پنج قهرمانی پیاپی در اروپا بود. دی استفانو علاوه بر این توانست هشت قهرمانی در لالیگا را تجربه کند و دو توپ طلا به دست بیاورد. مادرید برای تقدیر از دی استفانو، او را به عنوان رییس افتخاری باشگاه انتخاب کرد. ستاره پیشن سفیدپوشان پیش از مرگ خود یعنی تا سال ۲۰۱۶ در این سمت باقی‌ ماند. نام و تصویر ستاره پیشین مادرید در ورودی سانتیاگوبرنابئو دیده می‌شود.

یوهان کرویف

یادبود یوهان کرویف

بازیکن هلندی در پنج فصل حضورش در بارسلونا نمایش درخشانی داشت و به ستاره تبدیل شد اما دلیل محبوب شدنش نزد هواداران به دوران مربیگری‌اش برمی‌گردد. “توتال فوتبال” با حضور سرمربی هلندی به بارسلونا راه یافت و او به پدر فلسفه باشگاه تبدیل شد. کرویف در سال ۲۰۱۶ در سن ۶۸ سالگی به علت سرطان ریه درگذشت. باشگاه بارسلونا و جهان فوتبال مراسم باشکوهی برای گرامیداشت ستاره هلندی برگزار کردند.

چاپه کوئنسه

یادبود درگذشتگان تیم چاپه کوئنسه

باشگاه برزیلی یکی از قربانیان سانحه هوایی در جهان شد. تیم چاپه کوئنسه در ۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۶ به مدئین کلمبیا سفر کرد تا دیدار رفت فینال جام آمریکای جنوبی را برگزار کند. پرواز این تیم که از بولیوی به کلمبیا بود، به مقصد نرسید و در نزدیکی کلمبیا سقوط کرد. ۷۱ یک نفر از ۷۷ سرنشین این هواپیما کشته شدند که در این میان ۱۹ بازیکن، رییس باشگاه، سرمربی و تمام اعضای کادر فنی چاپه کوئنسه حضور داشتند. همه باشگاه‌های جهان از این تیم حمایت کردند تا چاپه کوئنسه جان تازه‌ای بگیرد.

بارسلونا

یادبود حادثه تروریستی بارسلونا

شهر بارسلونا پنج‌شنبه هفته‌ گذشته با یک حمله تروریستی روبه‌رو شد. در این حادثه ۱۴ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح شدند. جهان فوتبال حمایتش را از قربانیان نشان داد و در  رقابت‌های اروپایی، پیش از شروع هر بازی‌ها یک ‌دقیقه سکوت برقرار شد. همچنین بازیکنان بارسلونا با نام “بارسلونا” بر روی پیراهن‌شان – به جای اسم بازیکنان – در نخستین بازی‌شان در لالیگا برابر رئال بتیس به میدان رفتند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *