روزمرگی، پاشنه آشیل شوراست/شورای شهر نباید شورای شهرداری باشد


مدیر کل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور، روزمرگی شوراها و محدود شدن اقدامات به بررسی نامه‌های ارجاعی و ماده 16 و 17 شهرداری را پاشنه آشیل این نهادها عنوان کرد و شان شورا را بالاتر از ورود به بخش اجرایی دانست.

به گزارش سادس، بهزاد افشار در همایش منتخبین پنجمین دوره شوراهای شهر و روستای استان مرکزی که در استانداری این استان برگزار شد، با تاکید بر پذیرش تغییر و ثبات به عنوان ماهیت مقوله انتخابات، گفت: در انتخابات ریاست جمهوری مردم خواستار ثبات و در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مردم خواستار تغییر شدند.همچنین اعضای شوراها در هشت کلانشهر کشور بیش از 90 درصد ، در شهرهای با بیش از 200 هزار نفر جمعیت حدود 70 درصد و سایر شهرها بیش از 50 درصد تغییر کرده‌اند.

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور در خصوص دلایل خواسته مردم مبنی بر این تغییر که در انتخابات نیز نمود پیدا کرد، گفت: امروزه شهرها چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای دارند که یکی از این چالش‌ها مربوط به بخش مالی شهرداری‌ها و مدیریت شهری است.

افشار با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 54 هزار میلیارد تومان در شهرداری‌های کشور هزینه شده است، افزود: سرانه هزینه شهروندان در برخی از شهرها حدود دو میلیون تومان و در برخی شهرها کمتر از 500 هزار تومان است.همچنین در بخش درآمدهای شهری نزدیک به 70 درصد درآمدهای شهرداری‌ها از محل درآمدهای ناپایدار تامین می‌شود و سهم درآمدهای پایدار ناچیز است.

مدیر کل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور بیان کرد: اگر قانون مالیات بر ارزش افزوده حکمفرما نبود و درآمدهایی که از این محل تامین می‌شد وجود نداشت، شهرداری‌ها ورشکسته می‌شدند.در حقیقت بیشتر شهرداری‌های شهرهای کمتر از 20 هزار نفر که شامل 900 شهر می‌شود از محل درآمد مالیات بر ارزش افزوده اداره می‌شوند، همچنین بیش از 90 درصد درآمد دهیاری‌ها از این محل تامین می‌شود.

شهرداری‌ها بین 3 تا 5 درصد بیش از ظرفیت موجود نیروی انسانی در اختیار دارند

افشار اظهار کرد: با اینکه ظرفیت پست سازمانی شهرداری‌ها نزدیک به 100 هزار نفر است امروز بیش از 300 هزار نفر در این مجموعه در کشور فعالیت دارند که بر این اساس شهرداری‌ها بین سه تا پنج درصد بیش از ظرفیت موجود نیروی انسانی در اختیار دارند.در حقیقت اگر شهرداری‌ها با سه برابر ظرفیت کار می‌کنند این به معنای تخصیص بودجه در بخش تامین حقوق و مزایا به جای هزینه شدن در بخش عمرانی است.

به گفته وی بیش از 50 درصد شهرداران که توسط خود شوراها انتخاب شده‌اند حذف شده‌اند که این به معنای عدم ثبات در مدیریت شهری است.

مدیر کل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور  ادامه داد: مسائل و چالش‌های محیط زیستی در شهرهای بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگری نمود پیدا کرده است. در بخش اجتماعی و معضلاتی مانند حاشیه نشینی نیز امروزه وضعیت مطلوبی نداریم و چالش‌های بسیاری را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه مجموعه این مسائل و چالش‌ها به تغییر در اعضای شوراهای شهر و روستا منجر شد، گفت: باید به تغییر رویکرد مردم جواب مثبت داده شود و بهترین جواب پاسخ مناسب به مطالبات مردم در بخش شهری است.

استفاده از فرصت‌ها و تهدیدهای گذشته و تجارب سال‌های قبل

افشار با بیان اینکه سند آسیب‌شناسی مدیریت شهری و شوراها مراحل تنظیم را سپری می‌کند، افزود: نسبت به عملکرد شوراهای گذشته باید فرصت‌ها و تهدیدها در کنار هم دیده شود و از این موارد به عنوان تجارب سال‌های قبل استفاده شود.همچنین در بخش سیاسی عملکرد شوراها مثبت است و مردم در خصوص مسائل مختلف به جای مراجعه به دولت به شوراها مراجعه می‌کنند و ارتباط موثری در این حوزه برقرار شده است.

مدیر کل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور عنوان کرد: در کنار فرصت‌ها، تهدیدهایی نیز وجود دارد. یکی از مشکلاتی که شوراها در دوره‌های گذشته داشته‌اند اختصاص عمده زمان و مصوبات به لوایح ارسالی از شهرداری است و این در صورتی است که شورا باید برنامه‌ریزی و طرح داشته باشد.

وی ادامه داد: عمده مصوبه‌ها صرف ماده 16 و 17 شهرداری می‌شود و جای این سوال باقی است که آیا شورای شهر تنها وظیفه بررسی کمک‌ مالی به سازمان‌ها، نهادها و افراد را دارد.در حقیقت بخش قابل توجهی از وقت شورا نیز صرف بررسی نامه‌های ارجاع داده شده به شوراها می‌شود. کمتر دیده شده که شوراها برنامه و طرح‌هایی را در دستور کار قرار دهند که برآمده از خود شورا باشد.

مدیر کل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور با بیان اینکه روزمرگی پاشنه آشیل شوراهاست، اظهار کرد: اینکه بیشتر وقت شورا به بررسی نامه و ماده‌های قانونی ذکر شده اختصاص داده شود عملکرد مناسبی برای این نهادها نیست. دیگر مشکلی که به عنوان آسیب باید مورد توجه قرار داد کمرنگ بودن نقش نظارتی شوراهاست. شورا یک نهاد نظارتی است نه یک نهاد اجرایی، شان شورا نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی است که بخش عمده این نظارت مربوط به شهرداری‌ها می‌شود.

شورای شهر نباید شورای شهرداری باشد

مترقی‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه شورای شهر انتخاب شهردار است

وی با بیان اینکه شورای شهر نباید شورای شهرداری باشد و 80 درصد وظایفی که در این قانون مورد توجه قرار گرفته در بخش شهرداری‌هاست گفت: امیدواریم شورای شهر به جایگاه واقعی خود برگردد و در بخش‌های مربوط به این نهاد تاثیر گذار باشد.ورود به جزئیات و اجراییات کار شورا نیست. شان شورا بالاتر از این موارد است و باید در جایگاه نظارتی خود نقش ایفا کند.

افشار با اشاره به اینکه اولین وظیفه شورا دقت در انتخاب شهردار است، اظهار کرد: مترقی‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه شورای شهر انتخاب شهردار است. اگر انتخاب مناسبی انجام نشود و شهردار عزل شود، برای انتخاب فرد مناسب مجموعه باید در اختیار سرپرست قرار داده شود و این به معنای بی‌ثباتی در مدیریت است. در این شرایط فرصت‌های قابل توجهی از جمله فرصت سرمایه‌گذاری از بین می‌رود.

وی اظهار کرد:عملکرد شوراها ارتباط مستقیم با انتخاب شهردار دارد و برای انتخاب فرد مناسب باید دقت لازم در نظر گرفته شود.همچنین لایحه اصلاح قوانین برای تحقق مدیریت واحد شهری در هیات دولت تهیه و بررسی شده و در آینده‌ای نزدیک به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده می‌شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *