با تدفین در آرامستان‌های محلات مخالفیم/راه را بر دلال‌های قبور بسته‌ایم


رییس سازمان آرامستان‌های شهرداری یزد با بیان این که کاملاً راه را بر دلال‌های قبور بسته‌ایم، اظهار کرد: سند قبر تنها به نام درخواست‌کننده صادر می‌شود و هر گونه نقل و انتقال سند جز از طریق این سازمان، ممنوع است.

«علی زارع» در گفت‌وگو با خبرنگار سادس، با اشاره به وجود 14 آرامستان در مناطق مختلف شهر یزد، در مورد تعدد این آرامستان‌ها و لزوم ساماندهی آنها، تصریح کرد: بخشی از این آرامستان‌ها شامل آرامستان‌های متروکه مانند جوی هرهر و سید صحرا هستند که به علت واقع شدن در مرکز شهر و محدودیت فضایی، با تصمیم مسئولان استان، دفن متوفی در آنها ممنوع شده است .

وی ادامه داد: البته برخی از این آرامستان‌ها نیز در محلات واقع شده‌اند که سازمان آرامستان‌ها بنا به دلایل بهداشتی و تاثیرات آنها بر روح و روان اهالی و ساکنان محله، با تدفین متوفی در آنها به شدت مخالف است اما با این وجود، سازمان مجوز جلوگیری از دفن متوفی در آنها را ندارد و ممانعت از این امر مستلزم تصمیم مسئولان مربوطه است.

زارع یادآور شد: برخی قبور نیز در محل آستان امامزادگان واقع شده که زیر نظر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قرار دارد و هیچ ارتباطی به سازمان آرامستان‌ها ندارد .

وی با بیان این که در حال حاضر آرامستان اصلی شهر موسوم به «خلدبرین» در شمال غرب و خارج از محدوده مسکونی شهر واقع شده است، در مورد نرخ قبور در سال‌جاری نیز عنوان کرد: این نرخ معمولاً مطابق تعرفه‌ای که سالانه به سازمان ابلاغ می‌شود، بین صفر تا 15 درصد افزایش دارد.

به گفته‌ی این مسئول، البته مبلغ اخذ شده از بازماندگان متوفی در قبال قبر برخلاف تصور اشتباه عموم مردم، بابت زمین قبر نیست بلکه در ازای هزینه‌های خدمات عمومی آرامستان دریافت می‌شود.

وی این خدمات را شامل نگهداری از قبور، ایجاد و نگهداری فضای سبز، تامین روشنایی، نظافت و هزینه‌های ساخت و ساز و موارد دیگر ذکر کرد.

رییس سازمان آرامستان‌های یزد در رابطه با قبور سپرده نیز اظهار کرد: در حال حاضر دفن متوفی در قبور دو طبقه براساس تعرفه در طبقه پایین یا بالا اختیاری است اما درصورت درخواست رزرو، براساس تعرفه سال گذشته مبلغ 770 هزار تومان دریافت می‌شود.

وی در مورد موضوع دلالی قبور از سوی برخی سودجویان، اعلام کرد: شاید در سال‌های گذشته شاهد ایجاد بازار سیاهی در این حوزه بوده باشیم ولی در حال حاضر سازمان کاملاً راه را بر دلال‌های قبر بسته است و سند قبر تنها به نام درخواست‌کننده صادر می‌شود و نقل و انتقال سند نیز ممنوع است .

زارع در پایان نیز در این رابطه از مردم خواست که در صورت تمایل به خرید و انتقال سند قبور به طور مستقیم از طریق سازمان اقدام کنند تا در این رابطه دچار مشکلات بعدی نشوند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *