دستور آتش‌ به‌ اختیار به ‌چه‌کارِ افسران جنگ نرم می‌آید؟

? یک
اولین‌بار در سال 1388 بود که رهبری «در دیدار نخبگان علمی»، عنوان «افسران جنگ‌نرم» را برای دانشجویان انقلابی به‌کار بردند. پس از آن‌هم اساتید دانشگاه را «فرماندهان جنگ‌نرم» خطاب کردند. استفاده از «استعارۀ» جنگ نظامی و سخت، بهترین روش برای هشیار کردنِ افسران و فرماندهان نسبت به وقوع یک «جنگ واقعی» است.

«این تجربه را آمریکایی‌ها و دیگران دارند که به جنگ سخت با جمهوری اسلامی اقدام نمیکنند؛ میدانند که اگر جنگ نظامی رخ بدهد، بسیاری از نقشه‌های امنیّتی و فرهنگی آنها در داخل کشور به‌هم میخورد.» به‌همین دلیل به روش دیگری رو آورده‌اند که ابعاد بسیار عمیق‌تر، مخرّب‌تر و گسترده‌تری از نبرد نظامی را در خود دارد. یعنی همان «جنگ نرم» که به‌مراتب خطرناک‌تر از جنگ سخت است.

اصرار بر تعبیر «جنگ نرم» توسط ایشان، حکایتگر یک «میدان جنگ واقعی» است که با هدف ریشه‌کن کردنِ بنیان‌های انقلاب اسلامی در جامعۀ ایرانی شکل گرفته است. اگر هدف جنگ سخت، جسم‌ها و ابعاد فیزیکی بشر هستند، هدف جنگ نرم «قلب‌ها و ذهن‌ها» هستند. بنابراین «ابزارها و روش‌های مبارزه در این نبرد، ماهیتاً متفاوت با جنگ سخت هستند.»

? دو
در نبرد نظامی، «شناسایی» یکی از مؤثّرترین و مهم‌ترین عناصر جنگ است. یعنی افرادی از سوی فرمانده مأمور می‌شوند که مخفیانه به اردوگاه دشمن نفوذ کنند و کمّ‌وکیف مهمّات و سلاح و افراد و کلاً امکانات دشمن و احیاناً نقاط ضعف او را دقیق شناسایی کنند و گزارش کامل آن‌را به «مقرّ فرماندهی» ارائه دهند تا فرمانده نیز با بررسی‌ها و تدابیر نظامی، بتواند خسارات سنگینی به دشمن وارد کند. اما اگر در شرایط بحرانی به‌هردلیلی «قدرت تحلیلِ مقرّ فرماندهی» یا ارتباط با آن دچار اختلال شود، اینجاست که دستور « #آتش‌_به_اختیار » به یگان‌های نظامی صادر می‌شود.

?سه
رهبری در دیدار دانشجویان، با بیان مثال «سینما» به‌مثابه یکی از میدان‌های مهم و راهبردی جنگ نرم (که تقابل در این میدان اقتضائات و روش‌ها و ابزارهای خاص خود را می‌طلبد) و توضیح این حقیقت که «امروز مقرّ فرماندهی چه در عرصۀ شناسایی و چه در عرصه‌های دیگرِ جنگ‌نرم، دچار اختلال‌های جدی است» خطاب به افسران این جنگ، دستور «آتش به‌اختیار» را صادر کرده است.

این دستور –فارغ از تصویر مضحک و کودکانۀ طیف رسانه‌ای خاص- بیش از هر امری، یک مسئولیت سنگین و سرنوشت‌ساز را برعهدۀ جوانان انقلابی قرار داده است. اکنون این جوانان هستند که با شناسایی امکانات و نقشه‌های دشمن در «هیأت‌های اندیشه‌ورز»ی که به‌صورت خودجوش تشکیل می‌دهند، لازم است در میدان‌های گوناگونِ عرصۀ جنگ‌نرم جدی‌تر از هر زمانی «تشخیص» و «اقدام به آتش» کنند.

چه، که در یک نبرد، هیچ‌چیز خسارت‌بارتر از این نیست که مقرّ فرماندهی دچار اخلال شود و هیچ شناخت روشن و صحیحی از «هدف» ، «سلاح» و «امکانات» دشمن نداشته باشد و درگیر مسائل مبتذل و پیش‌پاافتاده باشد.

اکنون، زمان آن فرارسیده است که بار دیگر آن آیۀ رسا که تیترِ اعلامیه‌های انقلابیِ امام خمینی(ره) برای دعوت مردم ایران بود، خطاب به «افسران جنگ نرم» تکرار شود: « قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَ فُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا»

حجت‌الاسلام #ملااحمدی

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *