قدردانی نماینده سازمان بهداشت جهانی از ایران برای کاهش مصرف دخانیات


نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران ضمن قدردانی از فعالیت‌های انجام شده در زمینه کنترل و کاهش مصرف دخانیات در کشور گفت:  ایران به عنوان کشوری پیش‌رو در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر توسط سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده است.

به گزارش سادس، ثمین صدیق در نشست خبری روز جهانی مبارزه با دخانیات که در وزارت بهداشت برگزار شد، بیان کرد: پیام سازمان بهداشت جهانی دنیای بدون دخانیات و عدم مصرف آن است. ایران متعهد به چارچوب کنترل دخانیات است و این پروتکل توسط دولت جمهوری اسلامی ایران به امضا رسیده است. ما به عنوان سازمان بهداشت جهانی از این تلاش‌ها قدردانی می‌کنیم.

صدیق همچنین آمادگی سازمان بهداشت جهانی را برای کمک به حل این موضوع اعلام کرد و گفت: ما تعهد وزارت بهداشت را در رابطه با کاهش بیماری‌های غیرواگیر تایید می‌کنیم.  ایران به عنوان کشوری پیش‌رو در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر توسط سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده است.

وی ادامه داد: پایش مصرف دخانیات در جمعیت یکی از موضوعاتی است که ایران می‌تواند بیشتر در مورد آن تلاش کند. ۲۵ درصد مردان به نوعی از دخانیات استفاده می‌کنند که این موضوعی نگران‌کننده است؛ هرچند که در بسیاری از کشورها کمتر است. در رابطه با بحث قلیان نیز باید به طور جدی به این موضوع بپردازد. محافظت از افرادی که در معرض دود دسته دوم هستند یکی از مواردی است که این کشور باید به آن توجه بیشتری داشته باشد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران همچنین ادامه داد: از میان هفت میلیون نفری که در دنیا به دلیل مصرف دخانیات فوت می‌کنند، یک میلیون نفر در معرض دود دسته دوم هستند و باید از آنها محافظت کرد. گام بعدی برای کمک به کسانی که مصرف کننده دخانیات هستند، در دسترس قرار گرفتن کلینیک‌های ترک دخانیات است. پیام‌های هشدارآمیز نیز جزو مواردی است که ایران می‌تواند تلاش بیشتری برای آن انجام دهد. چاپ هشدار روی محصولات دخانی و بسته‌بندی یکسان همه آنها از جمله این موارد است.

صدیق تاکید کرد که در رابطه با اعمال قانون برای ممنوعیت استعمال دخانیات در فضای بسته هنوز جای کار بیشتری وجود دارد. بحث مبارزه با دخانیات و کاهش مصرف آن تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست و همه باید در این زمینه تلاش کنند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران افزایش مالیات بر دخانیات را بازی دو سر بردی توصیف کرد که از یک سو می‌تواند درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد و از سوی دیگر در کاهش مصرف موثر است. تجربه سایر کشورها نشان داده است اگر مالیات ۱۰ درصد افزایش پیدا کند، مصرف دخانیات هشت درصد کاهش پیدا می‌کند.

 انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *