چند نکته دربارۀ سند 2030 باید دانست

به گزارش سادس، آنچه در ادامه میآید، بخشی از تحلیلی است که مرکز رشد دانشگاه امام صادق(علیه السلام) دربارۀ سند 2030 ارائه داده است:

1️⃣  عمده کسانی که در مورد آموزش 2030 صحبت می کنند در مورد اینکه با چند متن مواجهیم اطلاع ندارند و یا آن ها را به صورت کامل مطالعه نکرده اند. دربارۀ سند 2030 ما به صورت مستقیم با 4 متن مواجهیم و به صورت غیر مستقیم با متون و اسناد متعدد دیگر.

این چهار متن عبارتند از:
1- سند توسعه پایدار 2030 سازمان ملل متحد
2- بیانیه اینچئون کره جنوبی در سال 2015
3- سند چارچوب اقدام برای آموزش 2030 (پاریس2015)
4- سند ملی آموزش 2030 (پیشنهادی کمیسیون ملی یونسکو در ایران)

2️⃣ طبق مصوبه هیئت وزیران که گویا اردیبهشت ماه، لغو شده است کارگروهی به نام کارگروه ملی آموزش 2030 به صورت رسمی باید تشکیل می شد که تاکنون اساسا تشکیل جلسه هم نداده است و سند مصوب رسمی برای 2030 هم نداریم.

3️⃣ سند چارچوب اقدام آموزش 2030 محل تردید و اشکالات جدی است که باید برای مواجهه با آن ها تدبیر جدی کرد. محورهایی که می توان سند چارچوب اقدام 2030 را به نقد گذاشت عبارتند از:
1- مفاهیم و ارزش های مندرج در سند
2- اهداف، راهبردها و شاخص ها
3- سازو کارهای حکمرانی
3- تبعات فرهنگی، اقتصادی، اداری، سیاسی و …. اجرای سند

4️⃣ مسئله‌ی «اصلی» در مورد آموزش  2030مفاهیم و ارزش های آن نیست. مسئله اصلی اهداف و راهبردها و شاخص های آن نیست. مسئله اصلی، پیامدهای همین متن نیست. پس مسئله اصلی چیست؟

آنچه مسئله اصلی است، سازوکارهای حکمرانی مندرج در لایه های ظاهر و پنهان متن است که موجب سلب تدریجی حاکمیت ملی ما در عرصه آموزش (حداقل در عرصه آموزش) می شود. آن چنان که رهبری هم فرمودند «اصل کار غلط است». ما نباید مدیریت آموزش خود را به بیگانه وابسته کنیم و به تدریج تحت حاکمیت پنهان آن ها قرار گیریم.

بحث در مورد مشارکت و حضور گروه های خاص مثل بهائیان و …. میتواند از سند تفسیر شود. بحث در باب آموزش های جامع جنسی در سند وجود دارد و البته واقعا هم در زمینه آموزش مباحث جنسی در کشور مشکل داریم. بحث در مورد غلط بودن معیار «برابری جنسیتی» به سند وارد است. اما این ها مباحث اصلی نیستند. بحث اصلی، حاکمیت بیگانه بر آموزش و به تبع، حاکمیت بر فرهنگ و سبک زندگی ماست. این را باید جدی گرفت. پس اینکه ما امضا کرده ایم یا خیر، اینکه سند لازم الاجراست یا خیر و … اصلا مسئله‌ی فعلی ما نیستند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *