احمدزاده: تیم‌های بزرگ دنیا با احترام از ما یاد می‌کنند/ حسینی: قدرت ایران را به همه ثابت کردیم


تیم ملی فوتبال ساحلی

ملی‌پوشان فوتبال ساحلی معتقدند این رشته در چند سال گذشته پیشرفت زیادی در کشور داشته و ایران بهترین لیگ فوتبال ساحلی را در دنیا دارد. آنها معتقدند با برنامه حرفه‌ای‌تر می‌شود این رشته را بیش از پیش در دل مردم جا انداخت.

به‌ گزارش ‌سادس، تیم‌ ‌ملی فوتبال ساحلی ایران توانست در جام جهانی ۲۰۱۷ باهاما با پیروزی مقابل ایتالیا به مقام سوم جهان دست یابد.

محمد احمدزاده و پیمان حسینی موفق شدند در این مسابقات جایزه بهترین بازیکن و بهترین دروازه‌بان را از آن خود کنند. این دو بازیکن با حضور در سادس، درباره کسب این افتخارات، شروع فوتبال ساحلی و مسائل مختلف دیگر صحبت کردند.

گفت‌وگوی افتخارآفرینان فوتبال ساحلی با سادس را در زیر می خوانید:

* فوتبال ساحلی را چگونه و از چه زمانی آغاز کردید؟

– محمد احمدزاده: فوتبال ساحلی از ۱۲ سال پیش به صورت حرفه‌ای آغاز شد. دوره اول مسابقات کشوری ما سال ۸۴ – ۸۳ و به صورت متمرکز در استان گیلان برگزار شد. من حدود یازده سال است که در اردوهای تیم‌ ‌ملی شرکت می‌کنم و افتخار پوشیدن پیراهن تیم‌ ‌ملی را دارم. روزهای خوب و بدی را با این تیم سپری کرده‌ام، اما لیگ ما ۹ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و دو، سه سال ابتدایی فوتبال ساحلی فقط به صورت مسابقات کشوری برگزار می‌شد.

اکنون به گونه‌ای شده که با منصوب شدن خانم شهریاری به عنوان رییس دپارتمان فوتبال ساحلی، این رشته رشد به خصوصی کرده است. پنج سال نخست به سختی می‌توانستیم این رشته را به مردم معرفی کنیم. روزهای سختی را گذراندیم، اما اکنون شش سال است که پیشرفت خوبی در این رشته داشته‌ایم و به تمام دنیا قدرت خود را ثابت کرده‌ایم. در مسابقات جام جهانی نیز حقمان حضور در فینال بود اما بعضی از اتفاقات نقش بسزایی در عملکرد تیم‌ ‌ملی دارد. تمام بازیکنان از جان و دل مایه گذاشته‌اند اما به‌ هر حال فوتبال برد و باخت دارد. خوشحالم که به جایگاهی رسیده‌ایم که تیم‌های قدرتمندی دنیا نظیر برزیل با احترام از ایران یاد می‌کنند.

– پیمان حسینی: من از کاراته به فوتبال و سپس به فوتبال ساحلی رفتم. نکته مثبت حضور من در فوتبال ساحلی این بود که ورود من به این رشته با آغاز تغییر و تحولات در فوتبال ساحلی همزمان شد. بعضی از این افراد این رشته مثل محمد (احمدزاده) سختی‌های زیادی را کشیدند زیرا از ابتدا سرد و گرم فوتبال ساحلی را چشیده‌اند. من نخستین بار توسط آقای فلاحت‌زاده به تیم‌ ‌ملی دعوت شدم که به دلیل شک بین فوتبال و فوتبال ساحلی نتوانستم به صورت کامل در اردوها شرکت کنم. با آمدن آقای اوکتاویو و هاشمی من دوباره به تیم‌ ‌ملی فوتبال ساحلی دعوت شدم و در تست‌ها و تمرینات تیم‌ ‌ملی که این بار به صورت حرفه‌ای‌تری برگزار می‌شد شرکت کردم. نخستین اعزام به مسابقات در سال ۲۰۱۲ بود که به عنوان دروازه‌بان دوم تیم‌ ‌ملی فوتبال ساحلی به المپیک چین اعزام شدم. در آن مسابقات نیز سعی کردم قدر زمان‌هایی  که به من می‌رسد را بدانم و برایم بازی در کنار سایر ملی‌پوشان افتخار بود و خدا را شکر توانستم تا الان سرباز تیم‌ ‌ملی باشم.

* چه چیزی باعث شناخته شدن فوتبال ساحلی شد و چه چیزی کمک می‌کند که این رشته بیش از پیش شناخته شود؟

محمد احمدزاده: مدیریت نقش مهم تر و بیشتری در فوتبال ساحلی دارد. حتی اگر تیمی بازیکنان خوب زیادی داشته باشد، اما اگر مدیریت قوی نداشته باشد آن تیم نتیجه‌ نمی‌گیرد. ما یازده سال است که فوتبال ساحلی بازی می‌کنیم و در پنج، شش سال نخست به علت مدیریت ضعیف نتوانستیم نتایج قابل قبولی را بگیریم. اولین مدال طلای ما با حضور پیمان حسینی در تیم‌ ‌ملی رقم خورد. از زمانی که پیمان در درون دروازه‌بان تیم‌ ‌ملی ایستاد خیال ما از بابت دروازه‌ راحت شد اما این تمام ماجرا نبود. در پنج، شش سال نخست مدیران و مربیانی بودند که حق را به بازیکنان بزرگ نمی دادند. بازیکنانی که خط خوردنشان از تیم‌ ‌ملی باعث می‌شد که کیفیت تیم پایین بیاید و نتایج خوبی نگیریم. تمام مربیان برای این رشته در ایران زحمت خود را کشیده‌اند، اما رشد فوتبال ساحلی از زمان مدیریت خانم شهریاری و مربیگری اوکتاویو آغاز شد.

ما اکنون قدرت خود را به جهان ثابت کرده‌ایم. در آسیا حرف اول را می‌زنیم و قهرمان قاره هستیم. در فینال مسابقات آسیایی با نتیجه‌ قاطع هفت بر دو امارات را مغلوب کردیم و بازیکنانی داریم که می‌توانند بازی را برای تیم در بیاورند، نظیر بلوک‌باشی، مسی‌گر و عبداللهی. اگر به لیگ ما رسیدگی شود، می‌توانیم تیم‌ ‌ملی قدرتمندتری داشته باشیم. هر چقدر لیگ بهتر باشد جوانان بیشتری به تیم‌ ‌ملی دعوت می‌شوند و باعث می‌شود که تیم‌ ‌ملی ما قدرتمندتر از قبل شود. امیدوارم روند خوبی که داریم را حفظ کنیم و به هدفمان که قهرمانی جهان است دست یابیم.

پیمان حسینی: با هدفگذاری که تیم‌ ‌ملی فوتبال ساحلی انجام داد توانستیم به چنین جایگاهی که می‌گوییم برسیم. آمدن اوکتاویو تیم‌ ‌ملی فوتبال ساحلی را متحول کرد. تیم ما به جایگاهی رسیده که باعث احترام تیم‌های بزرگ دنیا شده و این به دو دلیل است: دلیل نخست آن است که از لحاظ فنی خود را به همه ثابت کرده‌ایم و دلیل دوم نیز مدیریت خوبی که فدراسیون و دپارتمان با سازمان جهانی برقرار کرده و باعث شده ما یکی از قدرت‌های فوتبال ساحلی در دنیا باشیم.

* شمالی بودن شما چه تاثیری در علاقمندی‌تان به فوتبال ساحلی داشت؟

پیمان حسینی: قطب فوتبال ساحلی ایران شمال کشور است و پنج ملی‌پوشی که در تیم‌ ‌ملی شمالی هستند، این قضیه را اثبات می‌کند. البته باید این را بگویم که جنوب کشور و شهری مانند بوشهر نیز بازیکنان با کیفیتی را در رشته فوتبال ساحلی را معرفی می‌کند، اما قطعا با توجه به لیگ گسترده‌ای که داریم و شرکت همه استان‌ها در لیگ برتر مثل سابق نیست که یک بازیکن به صورت اتفاقی به تیم‌ ‌ملی دعوت شود. ما بهترین لیگ دنیا را داریم که با نظم خاصی و به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود. از علل محبوب شدن این رشته نزد مردم جذابیت و عناوینی است که طی چند سال اخیر توسط تیم‌ ‌ملی به دست آمده است. پل ارتباطی فوتبال ساحلی با مردم برای شناخته‌تر شدن رسانه‌ها هستند که با حمایت فدراسیون و دپارتمان این ارتباط ایجاد شد و فوتبال ساحلی به چشم آمد. باید برنامه حرفه‌ای‌تری ریخته شود تا این رشته بیش از پیش در دل مردم جای بگیرد.

ما در فوتبال ساحلی توانستیم عناوین زیادی را کسب کنیم که این باعث علاقمند شدن مردم به این رشته شد. کشور ما در رشته‌های تیمی موفقیت‌های چندانی ندارد، اما عملکرد فوتسال و فوتبال ساحلی در جام جهانی‌هایی که پشت سر گذاشتیم، این بارقه امید را ایجاد کرد که ما می‌توانیم به مقام‌های بهتری نیز دست یابیم. تیم‌ ‌ملی فوتبال ساحلی به سطحی رسیده که دیگر صعود از گروه و قرار گرفتن جزو هشت تیم برتر جام جهانی یک وظیفه است و در هر مسابقه به دنبال این هستیم که مدال خوش رنگی را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

ادامه‌ دارد….

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *