مناسبات بانکی خارجی با یورو انجام می شود

 مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران با بیان اینکه پس از برجام هزینه مبادلات بانکی کاهش یافته است ، گفت : در شرایط موجود همه مناسبات بانکی با خارج با یورو انجام می شود.
به گزارش  سادس به نقل از علی صالح آبادی گفت : مبادلات دلاری هم می تواند نقش مهمی داشته باشد اما این محدودیت باعث مشکل جدی برای ما نشده است و با تمام کشورهای اروپایی و حتی آسیایی با یورو معامله می کنیم.
وی افزود : البته برای برقراری مجدد مبادلات دلاری ازطریق وزارت امور خارجه کشورمان یک بسته پیشنهادی به امریکایی ها ارائه شده است و برای توسعه بیشتر روابط بانکی با خارج از کشور به ویژه بانکهای بزرگ دنیا نکته مهم تخصیص ارز در کشورهای هدف است.
صالح ابادی گفت : هم اکنون عمده ارز از سوی بانک مرکزی تخصیص داده می شود حال اگر این ارز در کشورهای اروپایی تخصیص داده شود نقش مهمی در گسترش همکاری های بانکی دارد. برای مثال اگر خریداران نفت اروپایی پول نفت را درکشوهای اروپایی پرداخت کنند و بانک مرکزی نیز عملیات ارزی را درهمان کشور انجام دهد بسیاری از مناسبات بانکی برقرار خواهد شد.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت : اگر بتوانیم با یکی از بانکهای تراز اول دنیا ازطریق رایزنیها درسطح کلان به توافق و نتیجه برسیم این بانک بزرگ می تواند، به عنوان یک خط شکن عمل کرده و بسیاری از محدودیتهای باقی مانده را برطرف کند.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت : بانک توسعه صادرات که درخارج از کشور به عنوان اگزیم بانک (بانک تخصصی صادرات و واردات) شناخته می شود و یکی از ابزارهای دولت برای توسعه تجارت خارجی بخصوص صادرات و واردات مواد اولیه و فناوری است.
علی صالح آبادی گفت : بر اساس سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز توسعه همکاری های اقتصادی و تجارت با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه مورد تأکید است و برنامه های بسیاری برای تقویت رابطه با همسایگان ایران داریم.
وی گفت : یکی از برنامه ها توسعه تجارت خارجی با ارمنستان است و یک خط لوله گاز صادراتی از ایران به ارمنستان وجود دارد که قراراست به ازای صادرات گاز ایران از ارمنستان برق وارد کنیم.
صالح ابادی گفت : به دلیل اینکه هنوز خط برق آماده بهره برداری نیست، تنها از یک سوم ظرفیت صادرات گاز استفاده میشود، چراکه آنها به صورت تهاتری خواهان دریافت گاز هستند. بنابراین اگر این خط انتقال برق به بهره برداری برسد، تجارت میان دو کشور به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و ایران می تواند از تمام ظرفیت صادرات گاز خود به این کشور استفاده کند.
وی افزود : بانک توسعه صادرات در قالب اعتبار خریدار که تنها برای صادرات استفاده می شود به پیمانکار ایرانی که قصد ساخت این خط انتقال برق را دارد وام می دهد که این وام در جهت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی است.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات اظهار داشت : برای ضمانت مبلغ پرداخت شده دولت ارمنستان بازپرداخت این تسهیلات به شرکت ایرانی را تضمین می کند و صندوق ضمانت صادرات ایران نیز ضمانت دولت ارمنستان را تضمین می کند. در چارچوب اقتصاد مقاومتی چنین طرح هایی را می توان توسعه داد که علاوه بر ارتقای امنیت در رشد مناسبات اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای همسایه تأثیرگذار است.
برای مثال هم اکنون کشورهای ترکیه، پاکستان و افغانستان بشدت به برق ایران نیاز دارند و ازسوی دیگر کشورهایی مانند عراق و ترکیه خواستار گاز ایران هستند که اگر با تزریق تسهیلات مناسب از پیمانکاران ایرانی حمایت شود می توان صادرات خدمات فنی و مهندسی را افزایش داد.
وی گفت : یکی دیگر از طرحها توسعه بندر چابهار است که هندی ها برای سرمایه گذاری در آن اعلام آمادگی کرده اند. این بندر به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران موقعیت استراتژیک بسیار مهمی برای ایران دارد و کشورهایی از آسیای میانه و افغانستان میتوانند ازطریق این بندر به آب های آزاد دسترسی پیدا کنند. هند نیز از طریق چابهار میتواند به آسیای میانه دست پیدا کند. همچنین درمنطقه مکران نیز طرحهای اقتصادی بسیاری نظیر پتروشیمی و فولاد تعریف شده است تا به صورت مستقیم محصولات تولیدی خود را ازطریق این بندر صادر کنند. علاوه براین رهبر معظم انقلاب نیز تأکید بسیاری روی توسعه محور شرق دارند.
صالح ابادی اظهار داشت : برای توسعه این بندر بانک توسعه صادرات با عاملیت صندوق توسعه ملی به مبلغ ۳۳۴ میلیون دلار این بندر را فاینانس کرده است تا زیرساختی برای توسعه صادرات و ترانزیت باشد.
وی گفت : یکی از روشها برای تأمین مالی طرحها عاملیت صندوق توسعه ملی و استفاده از تسهیلات ارزی این صندوق برای پرداخت به طرح ها و پیمانکاران است و بانک طرح های صادراتی را به صندوق توسعه ملی معرفی می کند و تسهیلات دریافتی را به عنوان بانک عامل به طرح های تأیید شده پرداخت می کند. در سال های تحریم به دلیل محدودیت های موجود صندوق توسعه ملی نقش بسیار پررنگی درتأمین مالی و فاینانس داشت. البته درهمان دوران نیز یک مورد فاینانس ۲/۲ میلیارد دلاری برای پتروشیمی بوشهر ازطرف چین گشایش شد ولی عمده طرح ها از سوی صندوق تأمین مالی می شد.
وی در ادامه گفت : در دوران تحریم فعالیت پیمانکاران ایرانی در دیگر کشورها به شدت محدود شده بود و نمی توانستند در مناقصات طرحهای خارجی شرکت کنند، اما پس از اجرایی شدن برجام حضور پیمانکاران ایرانی درپروژه های خارجی افزایش چشمگیری داشته و مراجعه آنها برای استفاده از خدمات و تسهیلات صادراتی نیز بیشتر شده است.
صالح ابادی اعلام کرد : طرح هایی که درقالب صادرات خدمات فنی و مهندسی اجرا میشود تأثیر زیادی درتقویت بخش تولید دارد چراکه براساس مقررات هر پروژه ای که پیمانکار ایرانی درخارج از کشور اجرا می کند باید حداقل ۶۰ درصد از کالاهای مورد نیاز از کالاهای ایرانی تأمین شود.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت : قبل از تحریمها بانک توسعه صادرات با ۴۰۰ کارگزار خارجی همکاری داشت که البته حدود ۹۰ درصد کار با ۵ کارگزار انجام میشد. دراین زمینه یکی از بانکهای امارات، دوچ بانک آلمان و کردیت سوئیس درانجام مناسبات بانکی ما به سایر کشورها نقش محوری داشتند. اما پس از اعمال تحریمها روابط بانکی ما بشدت محدود شد به طوری که دراین دوران عمده کارهای بانکی از طریق کارگزارانی درچین و ترکیه انجام می شد که هزینه بالایی هم برای ما داشت.
وی اظهار داشت : خوشبختانه پس از اجرای برجام تمام محدودیتهای قبل برطرف شده است و هرینه نقل و انتقالات بانکی نیز به میزان زیادی کاهش یافته است. هرچند هنوز بانکهای تراز اول و بزرگ دنیا دربرقراری رابطه با ایران احتیاط می کنند اما با ارتباطاتی که با بانکهای متوسط برقرار کرده ایم نیازهای روزانه خود را تأمین می کنیم.
پس از تحریم امکان استفاده از منابع مالی و فاینانس خارجی فراهم شده است و درهمین زمینه مذاکرات با کشورهایی مانند ترکیه، هند، روسیه و برخی از کشورهای اروپایی درحال انجام است.
وی افزود : برهمین اساس پس از لغو تحریمها با تمام بانکهایی که قبل از تحریمها با آنها ارتباط داشتیم درخواست همکاری داده ایم که بتدریج درحال انجام است. درهمین زمینه و از طریق بانک هایی که هم اکنون با آنها همکاری داریم ال سی بازکرده ایم و کارها پیش میرود. درحال حاضر با بانک هایی از اتریش، سوئیس، ایتالیاو آلمان رابطه کارگزاری برقرارشده است و درمجموع کل روابط کارگزاری با بانکهای خارجی به حدود ۴۵ مورد می رسد.
صالح ابادی گفت : در حال حاضر عمده کارها با بانکهای کوچک و متوسط خارجی انجام میشود. البته در رابطه کارگزاری عملکرد بانکهای بزرگ گسترده تر و سریعتر است، اما کارها متوقف نشده است.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *