میدان سوارکاری یزد استاندارد نیست


همایش سوارکاری بمناسبت روز هوای پاک در اهر

رییس هیات سوارکاری استان یزد در حالی از افزایش دو برابری استقبال از کورس سراسری بهاره در مجموعه سوارکاری صفاییه یزد خبر می‏‏‌دهد که بنا به گفته‎‎ی وی این میدان فاقد استانداردهای لازم است.

به گزارش سادس، «سعید بیک» در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: استان یزد با توجه به وجود 300 باشگاه پرورش اسب به یکی از قطب‎‎های صنعت اسب به ویژه اسب اصیل عرب در کشور و حتی در سطح جهان تبدیل شده است.

وی با اشاره به وجود قریب 6000 راس اسب و پیش ‎‎ ‌بینی تولد 1000 کره اسب در فصل زاد و ولد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که چنین گستردگی در کمتر شهر و حتی کشوری در دنیا شاهد باشیم.

بیک، ورزش سوارکاری را موتور محرکه صنعت درآمدزای اسب دانست و عنوان کرد: اگر ورزش در این صنعت با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز تقویت شود، قطعاً شاهد موفقیت‌های اقتصادی دراین صنعت نیز خواهیم بود.

وی در این رابطه به برخی مشکلات زیرساختی این ورزش در استان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه تنها میدان و پایگاه این رشته ورزشی در استان، مجتمع سوارکاری صفاییه در شهر یزد است که از همان ابتدا به صورت کامل تحویل هیات نشده است و حتی میدان کورس آن غیراستاندارد است یا مانژهای آن حتی برای تمرینات نیز نامناسب است.

رییس هیات سوارکاری استان ادامه داد: متاسفانه قسمت پرش این مجتمع سوارکاری نیازمند موانع جدید و همچنین فاقد سکوی تماشاچیان است و جایگاه تماشاچیان میدان کورس این مجتمع هم برای همه فصول مناسب نیست.

وی با اشاره به برگزاری سالانه دو دوره مسابقات کشوری کورس و سه دوره مسابقات زیبایی اسب اصیل عرب  در استان یزد، این وضعیت زیرساختی را درخور شان و جایگاه صنعت اسب و سوارکاری استان ندانست.

بیک با بیان این که خوشبختانه هیات سوارکاری استان یزد با مشکل مالی آنچنانی یا جلب سرمایه‏‏‌گذار مواجه نیست، اظهار کرد: معتقدیم که سرمایه‎‎گذاری در ورزش سوارکاری باید با برنامه‎‎ریزی انجام شود لذا برای اولین گام در جهت تجهیز و ساماندهی مجتمع سوارکاری صفاییه نیز در اولین گام تلاش داریم که سند مالکیت این مجموعه را با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان به نام اداره کل ورزش و جوانان استان انتقال دهیم. البته در مورد تامین زیرساخت‎‎ها و سرمایه‎‎گذاری در این حوزه، اقداماتی در برخی شهرستان‎‎های دیگر استان نیز مانند اردکان و میبد در حال انجام است.

بیک با تاکید بر ارتقای جایگاه استان در برگزاری مسابقات زیبایی اسب اصیل عرب(ایکاهو)، عنوان کرد: یزد باید با تامین زیرساخت‎‎های لازم برای برگزاری مسابقات کورس به صورت حرفه‎‎ای به عنوان یکی از شهرهای مطرح کشور در برگزاری مسابقات کورس شناخته شود.

وی، یکی دیگر از برنامه‎‎های جدی این هیات را راه‎‎اندازی ورزش کاملاً ایرانی «چوگان» در استان، ذکر و تصریح کرد: استان یزد با توجه به پراکندگی فعالیت‏‏های سوارکاری در شهرستان‎‎های مختلف استان قادر به برگزاری لیگ چوگان است و این ورزش می‎‎تواند به عنوان پشتوانه‎‎ای برای صنعت اسب استان نیز موثر باشد.

سکاندار جدید ورزش سوارکاری استان، تعطیلی رشته استقامت در این استان که حرف‎‎های زیادی در این رشته برای گفتن دارد را ظلم به این هیات ورزشی دانست و بیان کرد: هیات سوارکاری استان در تلاش برای راه‎‎اندازی مجدد این رشته در ورزش سوارکاری است و سعی دارد با جایگزین‏‏هایی، برخی مشکلات مانند قوانینی که در مورد جوایز این مسابقات وجود دارد و تاثیر زیادی در ایجاد انگیزه برای حضور در این رقابت‎‎ها دارد را رفع سازد.

وی، یکی از مشکلات ثبت باشگاه‎‎های سوارکاری در استان را کمبود مربی و برخی زیرساخت‎‎های لازم در این رابطه ذکر کرد و افزود: یکی از برنامه‏‏‌های هیات در این دوره تقویت بحث‎‎های آموزشی و توسعه باشگاه‎‎های ورزشی سوارکاری در کنار باشگاه‎‎های پرورش اسب در استان است.

بیک به آغاز رقابت‎‎های سراسری کورس اسب دوانی بهاره یزد از فردا جمعه هیجدهم فروردین ماه، تصریح کرد: خوشبختانه امسال دو برابر دوره‎‎های قبل برای حضور در مسابقات ثبت‎‎نام شده است به نحوی که 81 راس اسب برای هفته اول مسابقات ثبت ‎‎نام کرده‎‎اند لذا در این هفته مسابقات از ساعت 14:30 در هفت کورس برگزار می‎‎شود.

این مسئول یادآور شد: اسب‏‏های شرکت کننده در این دوره از مسابقات که در شش هفته، هر جمعه در مجموعه سوارکاری صفاییه یزد برگزار می‎‎شود، از کیفیت‎‎های بالاتری برخوردار هستند.
انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *