آیت الله خامنه ای اوباما را بازی داد/ عواقبی سنگین برای آمریکا

 «آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران به خوبی می دانست که چگونه با مهارت اوباما را بازی دهد؛ همانطور که آیت الله خمینی کارتر را بازی داده بود…»
 به گزارش سادس به نقل ازرویکرد “جان بولتون” سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل با انتشار یادداشتی در روزنامه آمریکایی “نیویورک پست” (New York Post) به انتقاد از توافق هسته ای پرداخته و آن را “فریب خوردن اوباما توسط رهبر ایران” توصیف کرده است.

بولتون با استناد به گزارش جعلی اخیر بی بی سی مبنی بر پیام سازش امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی به دولت جیمی کارتر، از فریب خوردن جیمی کارتر توسط امام خمینی سخن به میان آورده و این موضوع را با توافق هسته ای مقایسه کرده است.

گزارش بی بی سی فارسی که برخی از کارشناسان آن را “یکی از سبک‌ترین نمونه‌های پروپاگاندای سیاسی” خوانده اند، و از “تماس‌های سرّی آیت‌الله خمینی با دولت‌های جان اف. کندی و جیمی کارتر” سخن به میان آورده بود [نقد و بررسی گزارش بی بی سی] به سوژه ای برای تاختن “بولتون” به دولت “کارتر” تبدیل شده است، که می نویسد: «بر اساس گزارش بی بی سی، آیت الله خمینی در ژانویه ۱۹۷۹ به صورت مخفیانه از جیمی کارتر خواست تا برای غلبه بر مخالفت احتمالی ارتش ایران که هنوز به شاه وفادار بود، با او همکاری نماید.

[آیت الله] خمینی وعده داد که اگر از تبعید در فرانسه به ایران بازگردد، که آمریکا می توانست آن را تسهیل نماید، از جنگ داخلی جلوگیری خواهد کرد و حکومت او با واشنگتن تخاصمی نخواهد داشت. گویا [آیت الله] خمینی که قرار بود به زودی رهبر ایران شود، به خوبی می توانسته یک آدم زود باور را در نگاه اول شناسایی کند. با بازگشت [آیت الله] خمینی به ایران، ارتش پاکسازی شد و ایران نیز با یک تغییر ۱۸۰ درجه‌ای، از متحد استراتژیک آمریکا به یکی از سرسخت ترین دشمنان ایالات متحده تبدیل شد.»

“بولتون” در ادامه ضمن مقایسه این موضوع با توافق هسته ای می نویسد: «متاسفانه اسناد جدید فاش می سازد که رئیس جمهور آمریکا می تواند به چه سادگی فریب بخورد و تا چه حد ساده لوح و زودباور بوده و به عواقب تصمیم گیری های خود نیز بی اعتنا باشد. اما ظاهرا ما هنوز از داستان سقوط شاه درس عبرت نگرفته ایم.

توافق سال ۲۰۱۵ باراک اوباما با جانشینان [آیت الله] خمینی بر سر برنامه هسته ای ایران نیز ما اجازه دادیم با دیپلماسی جیب هایمان را بزنند. آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران به خوبی می دانست که چگونه با مهارت اوباما را بازی دهد؛ همانطور که آیت الله خمینی کارتر را بازی داده بود؛ و عواقب این مسئله می تواند حتی از سقوط شاه بدتر باشد.»

“بولتون” در ادامه از شکست توافق هسته ای سخن به میان آورده و می نویسد: «شکست توافق هسته ای در حال حاضر نیز به روشنی مشهود است. برنامه موشک های بالستیک ایران بدون هیچ تغییری همچنان ادامه دارد و به ساخت موشک های جدید برای حمل کلاهک هسته ای ادامه می دهد؛ تهران شروع به مذاکره مجدد در رابطه با توافق برای تغییر آن به نفع خود کرده و نفوذ بدخواهانه ایران در خاورمیانه در حال گسترش است.»

در انتهای این یادداشت آمده است: «شباهت قابل توجه موجود در شکست ساده لوحانه دولت کارتر و اوباما باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد. آمریکا بارها و بارها در شناخت دشمنان خود و اهداف آن ها شکست خورده است. دولت های خارجی مذاکرات را نه به عنوان راهی برای حل مشکلات متقابل، بلکه به عنوان وسیله ای برای کسب منفعت بیشتر از طرف آمریکایی می بینند. اوباما نیز مانند کارتر، طعمه توهمات خود شد؛ موضوعی که موجب آسیب رساندن به کشور ما در ده های پیش رو خواهد شد.

راه دهندگان آمریکایی به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری آینده باید از خود بپرسند که می خواهند چه کسی در آینده با اشخاصی مانند مقامات ایرانی چانه زنی نماید. این موضوعی است که قطعا ارزش گفتگو کردن را دارد.»

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *