مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا گفت: کاهش آسیبهای اجتماعی نیازمند رایزنی عمومی، تبادل نظر و مشارکت همگانی است.
به گزارش سادس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرهنگ سید احمد خسروی مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا در حاشیه برگزاری دومین نشست مدیران کل مشارکتهای مردمی سازمانهای دولتی ، اظهار داشت: مشارکت اساس زندگی اجتماعی و جامعه بشری است، اگر چه این مفهوم از دو قرن پیش، نخست وارد نظامهای سیاسی و سپس قلمرو صنعت، بازرگانی و اقتصاد را هم در برگرفت، اما در ادبیات دینی از پیشینه و جایگاه ویژه دیرینهای برخوردار است.
وی افزود: فلسفه اصلی مشارکت، استفاده از فکر و نظر دیگران در تصمیم سازیها است؛ امروزه مسائل زندگی اجتماعی به قدری پیچیده و دارای جوانب گستردهای شدهاند که سازمانهای حاکمیتی به تنهایی دیگر قادر به حل آنها نیستند.
مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا گفت: مواجه صحیح با مسائل اجتماعی و نیز تعالی و سلامت اجتماعی که ملازمه اجتناب ناپذیر با کاهش آسیبهای اجتماعی دارد، نیازمند رایزنی عمومی، تبادل نظر و همکاری همگانی است.
سرهنگ خسروی تصریح کرد: مشارکت اجتماعی، هزینه انجام تکالیف، امور اجتماعی و همچنین مقاومت اجزای مختلف جامعه در انجام هر فعالیت اجتماعی را به نحو چشمگیری کاهش میدهد، در واقع مشارکت نماد و مظهر نرخ بالای سرمایه اجتماعی بسته است.
وی با اشاره به کارکرد شبکه مدیران مشارکتهای مردمی سازمانهای دولتی، افزود: شبکه به عنوان یکی از ابزارهای تعامل در سالهای اخیر جایگاه ویژهای در بین مجموعههای مختلف دولتی و غیردولتی داشته است که توجه به مزایا و معایب آن، میتواند مجموعهها را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهد.
مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا گفت: در حال حاضر شبکهها نقش ارزندهای را در عرضه و به اشتراک گذاشتن دستاوردها، ایدهها و تجارب موفق به عنوان تولید کننده سرمایه اجتماعی از خود ایفا میکنند که عمدتا مبتنی بر عوامل فرهنگی و اجتماعی است.
سرهنگ خسروی تصریح کرد: به مجموعهای از سازمانهای متولی و مسئول در زمینه تشکیل، پشتیبانی، هدایت، نظارت و همکاری موسسات، مجموعه ها، کانون ها، انجمنها و نهادهای غیردولتی که به دنبال تبادل تجربه، خلاقیت و نوآوری، هم افزایی، انجام فعالیتهای مشترک و به دور از موازی کاری هستند؛ شبکه گفته میشود.
وی با اشاره به مأموریت شبکه افزود: مأموریت شبکه؛ افزایش، تعمیق فهم و نقش سازمانهای غیردولتی در رویارویی و حل مسائل، آسیب، چالش، آسیبهای اجتماعی و نیز توسعه پایدار و تعالی اجتماعی از رهگذر پشتیبانی، هماهنگی، توسعه ظرفیت، توانمندسازی، ارتقاء سطح تعامل و همکاری سازمانهای غیردولتی است.
مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا، مهندسی خرده گران و مدیریت پله کانی استفاده از سمنها و همچنین توانمندسازی و گسترش تعاملات سازنده را از سیاستهای این راهبرد دانست.
سرهنگ خسروی در تشریح اهداف کلان رویکرد شبکه مدیران مشارکتهای مردمی سازمانهای دولتی تصریح کرد: افزایش میزان تعامل بهره وران حاکمیتی با سمنهای همگن و مرتبط و همچنین سامان یابی، پایداری حمایتها و فعالیتهای ارتقای دستگاههای حکومتی از سمن ها، بخشی از اهداف است.
این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: افزایش نقش و مشارکت سمنها در تعالی، سلامت اجتماعی، کاهش معضلات و همچنین تسری سیاست مردمی شدن امور در حوزه اقتصاد به سایر بخشهای اجتماعی از اهداف راهبردی است.
سرهنگ خسروی کاهش هزینههای روابط و فعالیتهای اجتماعی توسط نهادهای حکومتی و همچنین افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت نهادهای حکومتی با مشارکت سمنها را نیز از دیگر اهداف راهبردی برشمرد.
این مقام انتظامی در تشریح اهداف عملیاتی گفت: ارتقا سطح تعامل نهادهای دولتی در بخش مشارکتهای مردمی با یکدیگر، کاهش موازی کاریها و پیشگیری از اجرای برنامههای غیرکارشناسی و همچنین افزایش سطح آگاهی نهادهای دولتی و حاکمیتی نسبت به ظرفیتهای یکدیگر پیرامون برنامههای مشترک در حوزه مشارکت مردمی بخشی از اهداف عملیاتی است.
وی افزود: ایجاد ساز و کارهای مناسب برای تعامل نهادهای حاکمیتی با نهادهای غیردولتی و عام المنفعه و ترویج، اشاعه فرهنگ خدمات داوطلبانه در اقشار مختلف در سطح ملی و غیره از دیگر راهبردهای عملیاتی است.
مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا با اشاره به وظایف و فعالیت مراکز جلب مشارکت عمومی، تصریح کرد: شناسایی نیازها، زمینه ها، عوامل و شرایط منتهی به ارتقا و توانمندی سمنها و همچنین تهیه بانک اطلاعاتی از وضعیت میدانی و عملیاتی سمنها بخشی از وظایف ما به عنوان فعالان عرصه مشارکت مردمی است.
وی، تعیین اولویتهای همکاری براساس حساسیتها و مسائل برجسته کشوری، برگزاری جلسات هم اندیشی سمن ها، تشکیل کمیتهها و کارگروههای تخصصی از سمنها در راستای اهداف مشترک و همچنین ایجاد تحرک و نوآوری در ساختار، منابع و ارایه خدمات سمنها را از دیگر وظایف محوله معرفی کرد.
مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا، تدوین و تنظیم سند جامع راهبردی مشارکتهای مردمی، اشتراک گذاری برنامهها در راستای کاهش موازی کاریها و توانمندسازی کارشناسان، مدیران و مراکز وابسته هر نهاد را از برنامههای اولویت دار این مرکز برشمرد.
سرهنگ خسروی افزود: شناسایی نقاط ضعف و قوت طی دهه اخیر در حوزه جلب مشارکتهای مردمی و همچنین برنامه ریزی و تشکیل کمیتهای جهت پیگیری، شناسایی خیران و افراد توانمند در حوزه اجتماعی موثر است.
مدیرکل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا، تربیت مربیان تسهیل گر و علاقهمند در حوزه جلب مشارکتهای مردمی و انجام مطالعات و پژوهشها در این زمینه را نیز در توسعه مشارکتهای مردمی کارساز دانست.