استقلال خوزستان چگونه می‌تواند پیکان را تحت فشار قرار دهد؟

استقلال خوزستان چگونه می‌تواند پیکان را تحت فشار قرار دهد؟

سادس/خوزستان یک کارشناس فوتبال به بررسی دیدارهای پیش‌روی تیم‌های استقلال خوزستان و فولاد در هفته بیست و دوم مقابل تیم‌های پیکان و هوادار پرداخت.

محمدعلی چابک در گفت و گو با سادس، در تحلیل از بازی تیم استقلال خوزستان در هفته بیست و دوم لیگ برتر مقابل تیم پیکان، اظهارکرد: در لحظات ابتدایی مسابقه، استقلال خوزستان را خواهیم دید که با یک بلوک دفاعی جمع و جور در پی بستن فضاهای کناری و کانال میانی با مدل بازی ۴،۴،۲ مقابل حریف خود قرار می گیرد. 

استقلال در این بازی حساس باید پر ژتراکم در میانه میدان با پاس های بلند روی زمین و ارسال های بلند از فضاهای کناری بین تیر اول و دوم و نقاط کور، تیم رقیب را با وجود مهاجم هدف سر زن (جواد آقایی پور) و مهارت فنی بازیکنانی چون ساویو روبرتو، پیمان رنجبری، حسن شوشتری و دوندگی های بهروز بارانی، خط دفاع و هافبک پیکان را تحت فشار قرار دهد تا ارتباط پیکانی‌ها به فضای سمت چپ که تخصص پیکانی‌ها در چند مسابقه اخیر بوده را قطع کنند.

وی عنوان کرد: تیم تحت رهبری آقای عنایتی با مدل پایه ۴،۴،۲ ارسال از کناره‌ها به باکس حریفان (بیشتر جناح راست حریفان) و پاس‌های بین خط دفاعی و عمق دفاع استقلال خوزستان را در برنامه دارد و معمولأ در ۲۵ دقیقه اول بازی فشار مضاعفی به کمک بازیکنانی چون فرشید اسماعیلی، سامان نریمان جهان، محمد جواد آزاده، غلامرضا ثابت ایمانی و حامد پاکدل بر حریفان وارد می کند. از دیگر برنامه های پیکان سرعت در ضد حملات است و بر این اساس نیز استقلال خوزستان در یک سوم دفاعی نیازمند برقراری تعادل، تمرکز، تسلط بر توپ‌های سوم و پوشش تیر دوم است.

انتظارات از فولاد در دیدار با هوادار چیست؟

این مربی فوتبال در ادامه نیز در تحلیل دیدار تیم های فولاد و هوادار، گفت: هوادار تیمی با مدل پایه ۴،۴،۲ است که حرکت از فضای راست با ارسال‌های بلند بین تیر اول و دوم با فلسفه فوتبالی یعنی بازی شناور و روان در عرض زمین با خلق موقعیت در یک سوم دفاعی حریفان را در برنامه دارد. فرایند تعادل تیمی آن‌ها در خط هافبک و تهاجم برقرار است ولی نسبت این تعادل در بین خط دفاع با خط هافبک، وجود آنچنانی ندارد. تیم هوادار پاس‌های طولی بلند روی زمین در فضاها و بین مدافعان تیم رقیب را اجرایی می کند. همچنین تیم تحت رهبری آقای مسعود شجاعی در فضای سمت چپ حریفان در یک سوم انتهایی خط میانی، سر توپ می زند و در عرض حرکت با توپ دارد. ضمن این‌که در دو فاز یا پاس در عمق یا این‌که پیرو آن حرکت پشت خط عرضی باکس شوت می زنند و اجرای فرایند پرنزیشن در فاز مثبت جزو فرایندهای فنی آن‌ها است. تیم هوادار حرکات تیمی ترکیبی در فضا و نیم‌فضای چپ حریفان را به نسبت راست، بهتر اجرا می کند و البته از عمق دفاع و فولبک راست بسیار آسیب پذیر است.

وی بیان کرد: انتظارات از تیم فولاد که میزبان این بازی است و از حمایت هواداران خوزستانی بهره‌مند است، ارائه یک فوتبال تهاجمی و بهره بردن حداکثری از بازیکنانی که در جناح‌های معکوس در ترکیب تیم قرار می گیرند، است؛ دید و آگاهی محیطی مناسب در کلیه خطوط علی الخصوص یک سوم دفاعی خود، زمان سنجی مناسب در حرکات بدون توپ در فاز عدم مالکیت، اجرای فرایند شوت‌های فنی پشت و داخل باکس به همراه حرکات تیمی ترکیبی و استفاده از شروع مجددها که در تخصص فولاد است، به همراه قرار دادن مهاجمین در حالت یک در مقابل یک و ارسال توپ به فضای پشت مدافعان در عمق و یا بین فولبک‌ها (راست)، بستن نیم فضاها و فضاها و پر تراکم در میانه میدان است، باید در دستور فولادی‌ها باشد که انتظاراتی قابل دسترس است. ضمن این که ترمیم خط دفاعی و عمق دفاع فولاد در این بازی بسیار ضروری است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *