پاکدامن ستاره شد، پاریس میزبان شمشیربازان پارس

پاکدامن ستاره شد، پاریس میزبان شمشیربازان پارس

شمشیربازی سابر ایران در سال ۱۴۰۲ نتوانست در بازی‌های آسیایی طبق انتظار کار کند اما در رویدادهای دیگر مدال‌های مهمی را گرفت و علی پاکدامن سال موفقی را گذراند.

به گزارش سادس، شمشیربازی ایران در سال ۱۴۰۲ بیشتر موفقیتش را همانند سال‌های گذشته مدیون اسلحه سابر بود. سابریست‌ها توانستند در قهرمانی آسیا، جام‌ جهانی اسپانیا و جام‌ جهانی گرجستان مدال‌آور باشند. در بازی‌های آسیایی هم سابر توانست دو برنز بگیرد اما انتظارها را آنچنان که باید، برآورده نکرد. تیم سابر همچنین موفق شد سهمیه تیمی المپیک را تا حد زیادی قطعی کند و تنها یک مسابقه دیگر تا اعلام رسمی این سهمیه فاصله دارد.

هر قدر تیم سابر در سال ۱۴۰۲ پرکار بود، اسلحه‌هایی فلوره و اپه کار خاصی را انجام ندادند و با مدیریت جدید فدراسیون هم اوضاع و احوال بهتری پیدا نکرده‌اند.

تیم‌های پایه هم برای دومین سال متوالی در قهرمانی آسیا موفق به گرفتن مدال نشدند تا زنگ خطر برای آینده این رشته به صدا درآید.

مرور مهم‌ترین اتفاقات شمشیربازی در سال ۱۴۰۲:

آغاز کسب سهمیه المپیک با یک برنز

پاکدامن ستاره شد، پاریس میزبان شمشیربازان پارس

مسابقات کسب سهمیه المپیک از جام‌ جهانی مادرید آغاز شد و تیم ملی سابر ایران توانست با یک نتیجه خوب به دنبال گرفتن سهمیه باشد. تیم سابر ایران در این جام‌ جهانی سوم شد و به مدال برنز رسید. این مدال امتیاز بالایی را برای کسب سهمیه المپیک به دنبال داشت. علی پاکدامن هم که تا یک‌قدمی مدال پیش رفت و در مرحله یک‌چهارم نهایی شکست خورد.

پاکدامن قهرمان آسیا شد

پاکدامن ستاره شد، پاریس میزبان شمشیربازان پارس

در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ در چین علی پاکدامن تاج و تخت کره‌ای‌ها در آسیا را در هم شکست و توانست بعد از ۲۲ سال به مدال طلای انفرادی برسد. محمد رهبری دیگر نماینده ایران به مدال برنز رسید. ایران در بخش تیمی و در رقابت با کره‌ جنوبی با نتیجه ۴۵ بر ۲۸ شکست خورد و به مدال نقره رسید.

رنکینگ شمشیربازان ایران در قهرمانی آسیا:

۱- علی پاکدامن
۳- محمد رهبری
۱۰- محمد فتوحی
۲۱- فرزاد باهر

ایران در قهرمانی جهان دست خالی ماند

مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ به میزبانی ایتالیا برگزار شد و شمشیربازان ایران موفق به گرفتن مدالی نشدند. در بخش تیمی هم ایران همانند سال ۲۰۲۲ در رده نهم جهان قرار گرفت.

رنکینگ شمشیربازان ایران در قهرمانی جهان:

۱۰- علی پاکدامن
۳۹- محمد رهبری
۵۳- محمد فتوحی
۷۵- فرزاد باهر

حذف زودهنگام از یونیورسیاد

شمشیربازان سابر ایران در بازی‌هایی یونیورسیاد در هر دو بخش تیمی و انفرادی حذف زودهنگامی داشتند و موفق به گرفتن مدالی نشدند.

انتظارات در هانگژو برآورده نشد

پاکدامن ستاره شد، پاریس میزبان شمشیربازان پارس

در بازی‌های آسیایی هانگژو بر خلاف انتظار شمشیربازی سابر ایران در هر دو بخش انفرادی و تیمی نتوانست فینالیست داشته باشد. علاوه بر این، علی پاکدامن، کاپیتان تیم ملی، اولین شوک را به شمشیربازی وارد کرد و از جدول انفرادی حذف شد. محمد رهبری تنها مدال‌آور ایران در بخش انفرادی بود که برنز گرفت. در بخش تیمی هم ایران در مرحله نیمه‌نهایی برابر چین شکست خورد و به مدال برنز رسید.

نقره پاکدامن در جام جهانی گرجستان

شمشیربازی ایران پس از بازی‌های آسیایی، دوباره در مسیر کسب سهمیه المپیک قرار گرفت. تیم ملی سابر ایران در جام جهانی الجزایر در رده هشتم قرار گرفت و در جام جهانی گرجستان یازدهم شد. البته علی پاکدامن توانست در جام جهانی گرجستان به فینال برسد و با شکست مقابل آرون ژیلاگی، شمشیرباز مطرح مجارستان، به مدال نقره رسید. آخرین مسابقه برای شمشیربازی ایران در سال ۱۴۰۲، جام جهانی ایتالیا بود که ایران موفق به گرفتن مدال نشد و در رده هشتم قرار گرفت.

سرمربی ایرانی رفت، مربی فرانسوی آمد

پاکدامن ستاره شد، پاریس میزبان شمشیربازان پارس

در حالی که تیم ملی سابر برای جام‌ جهانی آماده می‌شد، تغییری در تیم ملی سابر رخ داد. امین قربانی، سرمربی تیم ملی از سمتش کناره‌گیری کرد. فدراسیون پس از گذشت مدتی و در حاشیه جام جهانی گرجستان اعلام  کرد کریستین بائو، مربی مشهور فرانسوی، تا المپیک پاریس مربی تیم ملی اسلحه سابر خواهد بود.

رنکینگ جهانی کاپیتان یک‌رقمی شد

پاکدامن ستاره شد، پاریس میزبان شمشیربازان پارس

علی پاکدامن، کاپیتان تیم شمشیربازی سابر ایران، علاوه بر مدال‌های مهمی که در سال ۱۴۰۲ گرفت، توانست در رنکینگ هم ارتقا جایگاه داشته باشد او از رنکینگ دورقمی، به جایگاه یک‌رقمی رسید و توانست سال ۱۴۰۲ را با رنکینگ پنج جهان به پایان برساند.

مهم‌ترین رویدادهای سال ۱۴۰۳:

– جام‌ جهانی مجارستان (آخرین مرحله کسب سهمیه المپیک)
– مسابقات زون آسیا (کسب سهمیه المپیک در اپه و فلوره مردان و زنان و سابر زنان)
– المپیک ۲۰۲۴ پاریس

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *