پیگیری شورای شهر برای اجرای مصوبه «تهران شهر دوستدار سالمند» و کاهش مصرف پلاستیک در ۱۴۰۳

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران توجه و پیگیری اجرای مصوبه «تهران شهر دوستدار سالمند» را یکی از اولویت‌های کمیته سلامت شورای شهر در سال جدید اعلام کرد.

سوده نجفی در گفت‌وگو با سادس، در مورد اولویت‌های کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های ما در کمیته سلامت شورای شهر ششم توجه به سلامت در همه ابعاد بود که کارگروه هایی به این منظور با حضور کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت و مدیریت شهری، اساتید دانشگاه و مدیران تشکیل شده است که با بررسی مسائل حوزه سلامت شهر تهران راهکارهایی جهت بهبود این فرآیند ارائه می کنند.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی کارگروه‌های مختلف کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، برخی از مصوبات شورای شهر در حوزه سلامت نیاز به بازنگری دارند و قوانین موجود با شرایط فعلی جامعه تطابق ندارد و به همین منظور بازنگری این قوانین در دستور کار این کمیته قرار دارد تا با به‌روزرسانی قوانین و طرح آن در صحن علنی شورای اسلامی شهر جهت ارائه نظر و تصویب اعضا بتوانیم گامی عملی در حل مشکلات حوزه سلامت شهر تهران برداریم.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران افزود: یکی دیگر از اولویت‌های مهم ما در سال ۱۴۰۳ توجه به افراد توان یاب همچون معلولین، جانبازان و سالمندان در شهر تهران است که بر اساس قانون این قشر از شهروندان دارای حقوقی می باشند و مدیریت شهری باید نسبت به رعایت این حقوق به ویژه رفع مشکل تردد آنها با مناسب سازی معابر اقدام جدی کند. 

وی ادامه داد: بر اساس گزارش های ارائه شده، شهر تهران در حال حرکت به سمت سالمندی است و مناسب سازی معابر، مبلمان شهری و وسایل حمل و نقل عمومی یک نیاز برای شهر تهران می‌باشد و اگر امروز توجهی در این زمینه صورت نگیرد با تغییراتی که در تناسب جمعیتی شهر تهران صورت می‌گیرد این موضوع در سال های آتی می تواند مشکلات زیادی برای شهر و شهروندان به وجود آورد.

سوده نجفی با تأکید بر یکپارچه سازی خدمات سلامت در شهر تهران، گفت: شهر تهران به دلیل اینکه پایتخت ایران می‌باشد طبیعتاً از برخی از امکانات مناسبی در حوزه سلامت نسبت به سایر شهرهای کشور برخوردار می‌باشد؛ اما وقتی سرانه شهر تهران با شهرها و سایر کلانشهرها مقایسه می‌شود، می‌بینیم که تهران در حوزه سلامت ضعف و محرومیت‌هایی دارد و دولت و مجلس باید در خصوص عدالت درمانی و بهداشتی در شهر تهران توجه ویژه داشته باشند که این موضوع نیز نیازمند بررسی دقیق حوزه سلامت شهر تهران و تخصیص اعتبارات و بودجه مناسب است.

وی افزود: کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بررسی این موضوع در جهت هماهنگی بیشتر دستگاه های درمانی و بهداشتی شهر تهران به منظور ارائه خدمات در حوزه سلامت به همه نقاط پایتختطرحی با عنوان شورای راهبردی سلامت شهر تهران تدوین کرده است که تقریبا در مرحله ارائه به صحن علنی شورا برای ارائه نظر و تصویب اعضاء شورای شهر تهران قرار دارد که این موضوع در سال ۱۴۰۳ حتما در دستور کار کمیته قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران به برخی از اقدامات صورت گرفته این کمیته در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: برخی از مسائل حوزه سلامت شهر تهران از پشتوانه مناسب علمی برخوردار نبودند که کمیته سلامت طرح‌های تحقیقاتی در این راستا به مرکز مطالعات شهرداری تهران ارائه کرده است تا با بررسی علمی و تخصصی این موارد و مطالعات تطبیقی موضوعات، نتایج را ارائه دهد.

وی ادامه داد: کمیته سلامت شورای شهر تهران در راستای اجرای مصوبه «شهر دوستدار سالمند» پیگیری های لازم را جهت راه‌اندازی مراکز «فراهنگ» انجام داد که خوشبختانه دو مرکز در سال ۱۴۰۲ در شهر تهران افتتاح شد و به دنبال افزایش این مراکز در سطح شهر هستیم. همچنین فعالسازی و تعیین تکلیف مراکز «فرآموز مناطق ۲۲ گانه» از دیگر نیازهای شهر تهران بود که در این راستا نیز پیگیری هایی لازم را داشتیم تا شهروندان بتوانند از وجود این مراکز نیز در شهر استفاده لازم را داشته باشند. 

نجفی یکی از برنامه‌های کمیته سلامت در سال ۱۴۰۲ را موضوع کاهش مصرف پلاستیک عنوان کرد و گفت: کمیته‌ای به این منظور با محوریت اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران تشکیل شده است که بنده نیز به عنوان نماینده شورا در این کمیته عضویت دارم.

به گفته عضو شورای شهر تهران، حدود ۱۰ درصد از زباله‌های تولید شده در شهر تهران را پلاستیک تشکیل می‌دهد که این موضوع نشان دهنده افزایش استفاده از پلاستیک می‌باشد و این امر می تواند علاوه بر اینکه آسیب‌های زیادی به محیط زیست وارد کند بر سلامت شهروندان نیز تاثیرگذار باشد. به همین منظور کمیته کاهش مصرف پلاستیک بررسی‌های زیادی با شرکت فروشگاه‌های شهروند، سازمان میادین میوه و تره‌بار و شرکت‌های دانش بنیان داشت تا این مراکز که شهروندان زیادی برای خرید کالا به آن مراجعه می کنند، کیسه‌های پلاستیکی قابل بازیافت در حین خرید ارائه کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *