سیل را سین هشتم هفت‌سین‌ امسال نکنید

روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ و روزهای نخست سال ۱۴۰۳ در حالی فرارسیده که خطر جدی وقوع سیل در دست کم پنج استان چهار محال و بختیاری، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان وجود دارد و همین موضوع دستگاه‌های امدادی، خدماتی و انتظامی را به حالت آماده‌باش درآورده است.

به گزارش سادس، چند روز پیش بود که سازمان هواشناسی در هشداری که سطح قرمز برای آن تعیین کرده بود، اعلام کرد که در پنج استان خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، احتمال مخاطره بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه‌های فصلی آبگرفتگی معابر بصورت گسترده، سرریز سدها، انسداد راه ها و احتمال تخریب پل‌ها وجود دارد و به تبع آن ممکن است اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهری رخ دهد.

این سازمان در همین راستا نیز خواستار تعطیلی فعالیت‌های عمرانی شده و اعلام کرد که احتمال وارد شدن خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره، تخریب تاسیسات و سازه‌های واقع شده در حریم و بستر رودخانه تخریب سازه های موقت و سبک در اثر وزش باد شدید وجود دارد.

پیرو این هشدار، تمام نهادهای امدادی از جمله سازمان مدیریت بحران، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و پلیس راهور و … در سراسر کشور به حالت آماده باش درآمده اند. 

آماده باش مدیریت‌ بحران در پی هشدار قرمز هواشناسی برای ۵ استان

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با سادس، با اشاره به صدور هشدارهای سطح قرمز و نارنجی سازمان هواشناسی در مورد بارش باران و باد شدید می‌گوید: در پی هشدارهای سازمان هواشناسی، ستادهای بحران استان‌ها و شهرستان‌ها در این پنج استان در آماده‌باش کامل هستند.همچنین در ۲۴ استان دیگر که هشدار نارنجی دارند نیز آمادگی لازم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی لازم با دستگاه‌های مختلف اعم از پلیس، وزارت نیرو، سازمان آب انجام شده است؛ می‌افزاید:از مدیران سازمان آب استان‌ها خواستیم تمام افرادی را که در بستر و حریم رودخانه‌ها هستند تخلیه کنند و افراد در اردوگاه‌های اضطراری اسکان داده شوند. عوامل وزارت نیرو نیز موظفند سدهایی را که ممکن است پر شوند، مدیریت کنند تا سرریز نشوند.همچنین از دهیاران و استانداران خواستیم بازدید میدانی از مراکز مختلف داشته باشند و هرکجا را که احساس کردند امکان دارد در معرض سیل باشد، تخلیه کنند

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، .ما دستور داریم که در صورت نیاز افراد را بالاجبار تخلیه و جابه‌جا کنیم. کسانی که ممکن است در معرض خطر باشند در صورت عدم ناهماهنگی، به صورت هدایت اجباری از محل‌های خطرناک دور خواهند شد. همچنین توافقاتی انجام شده که اگر میزان بارندگی از چندمیلی‌متر بیشتر شود؛ با پلیس هماهنگ شود تا محدودیت تردد در جاده‌ها اعمال شود.

۱۲هزار امدادگر در حالت آماده باش هستند

صادق محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با سادس درباره احتمال وقوع سیل و فعالیت سامانه بارشی نیز می‌گوید:فعالیت این سامانه از عصر امروز آغاز شده و تا نخستین روز از سال جدید ادامه خواهد داشت. یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های ما در مورد این سامانه احتمال جاری شدن سیلاب در مناطق مستعد است، از این رو «کمیته پیشگیری و آمادگی پاسخ به شرایط جوی» را در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایجاد کردیم  و از عصر امروز نمایندگان وزارت نیرو، پلیس، مدیریت بحران و … در این ستاد مستقر خواهند شد.در این کمیته که با مجوز سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است، تصمیمات آنی درباره تخلیه روستاها و مناطق و همچنین انسداد معابر و … اتخاذ خواهد شد و لازم است که مردم نیز همکاری خوبی را با امدادگران داشته است.

وی ادامه می دهد: در پنج استان مذکور، همه نیروهای ما آماده باش هستند. همچنین هفت استان دیگر را معین قرار داده‌ایم تا در صورت نیاز به کمک سایر استان ها بروند. در مجموع در نوروز امسال، ۱۲ هزار امدادگر به حالت آماده باش درآمده‌اند.

رئیس سازمان امداد و نجات یکی از نگرانی‌های جدی خود را، مسافران نوروزی دانست و گفت:‌زیرا ممکن است این افراد آشنایی کاملی با شرایط جغرافیایی شهری که در آن اسکان دارند، نداشته باشند و همین موضوع سبب شود تا آنان در هنگام بارندگی‌ها دچار حادثه شود. لذا توصیه کرد که مردم سفرهای نوروزی خود به پنج استان چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان را به بعد از دوم فروردین ماه موکول کنند.

به این ۵ استان سفر نکنید

سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا نیز در گفت‌وگو با سادس گفت: با توجه به همزمان شدن سفرهای پایان سال و وضعیت جوی خاص این روزها، مطمئنا شرایط مناسب و ایده آلی برای سفر در جاده های کشور نخواهیم داشت . در این شرایط علیرغم حضور گسترده پلیس راهور و سایر سازمان های خدماتی و امدادی در ایام نوروز در جاده های کشور احتمال اختلال در ترافیک و ترددهای جاده ای وجود دارد. بنابراین  برای امزوز، دوشنبه ۲۹ اسفند تا روز چهارشنبه اول فروردین در تمامی استان های کشور شرایط مناسبی برای سفرهای جاده ای وجود ندارد و امیدواریم مردم در خانه های خود بمانند تا کمتر در معرض آسیب قرار گیرند.

ویدیوی پیشنهادی:

هشدار؛ خطر سیل بیخ گوش این استان‌ها

سازمان هواشناسی از هموطنان خواسته تا از توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه ها و مسیل ها اجتناب کنند. همچنین رفتن به سفرهای برون شهری در این مدت توصیه نمی‌شود. لازم است مردم و به خصوص مسافران نوروزی نیز توجه لازم را به هشدارها داشته باشند و تا حد امکان از انجام سفر به این پنج استان تا دوم فروردین ماه پرهیز کرده و توصیه‌ها و هشداری ایمنی به خصوص عدم اتراق و استقرار در اطراف رودها و مسیل‌ها را جدی بگیرند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *