آیا سقز منطقه شکار ممنوع می‌شود؟

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت افزایش حفاظت از میش‌مرغ گفت: با وزارت صمت و سازمان منابع طبیعی در حال رایزنی هستیم که شمال سقز به عنوان زیستگاه این گونه ارزشمند شکارممنوع اعلام شود.

به گزارش سادس، میش‌مرغ گونه‌ای است که حتی نسبت به یوزپلنگ وضعیت بدتری دارد و در خطر انقراض است. بر اساس آخرین بررسی‌هایی که طی سال جاری انجام شده تنها ۲۴ قطعه میش مرغ در ایران وجود دارد. این گونه درکل وضعیت مناسبی در دنیا ندارد اما جمعیت‌های مناسبی را در برخی همسایگان شمالی ایران دارد اما پراکنش آن در ایران خیلی کم شده است. طی سالیان گذشته این پرنده در بخش عمده‌ای از غرب کشور حضور داشت اما الان در محدوده بسیار کوچکی زیست می‌کند.

سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است تا از ظرفیت‌ها و تکنیک‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای تشخیص مکان زادآوری میش‌مرغ‌ها استفاده و به‌صورت نقطه‌ای از آن‌ها حفاظت کند. از جمله این مناطق محدوده‌ای از شمال سقز در کردستان است. در این محدوده جمعیت مناسبی از میش‌مرغ در فصل تابستان وجود دارد که به گفته حسن اکبری- معاون محیط زیست طبیعی-این محدوده شناسایی شده و به‌زودی آن منطقه شکار ممنوع اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

حسن اکبری در گفت و گو با سادس درباره شکارممنوع اعلام شدن بخشی از سقز با هدف حفاظت از میش مرغ اظهارکرد: اقدامات اولیه برای این کار انجام و به دفتر حیات وحش تکلیف شده است که قبل از پایان سال آگهی کنند. این مسئله بسیار مهم است و باید اقدامات مورد نیاز انجام شود. اگر حدود هفت سال گذشته این منطقه شکار ممنوع و یا جتی منطقه حفاظت شده اعلام می‌شد، بسیاری از تغییر کاربری‌ها رخ نمی‌داد و یک پهنه طبیعی برای زندگی میش مرغ داشتیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بخش عمده محدوده‌ای که قرار است شکار ممنوع شود، دیم‌زار و مزرعه کشاورزی است و حتی بخشی از آن‌ها تغییر کاربری یافته است، یعنی زمین‌های دیم‌زاری بوده که اطراف آن را دیوارکشی و ویلاسازی کرده‌اند که اگر زودتر شکار ممنوع اعلام می‌شد نتایج بهتری داشت اما الان هم می‌توان امیدوار بود و در تلاشیم که موافقت سازمان منابع طبیعی و وزارت صمت را برای ارتقای این محدوده به شکار ممنوع جلب کنیم.

اکبری افزود: انتظار داریم به دلیل وضعیت خاص گونه میش مرغ و مطالبات مردم در زمینه حفظ گونه‌های در معرض انقراض دارند، وزارت جهاد کشاوزی و وزارت صمت هرچه زودتر موافقت کنند که این محدوده شکار ممنوع اعلام شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *