هیات امنای محلات را دوباره شکل می‌دهیم

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه معتمدان محلات چشم ناظر شورای اسلامی شهر تهران در محلات هستند، گفت: یکی از شروط معتمدان محلات برای انتخاب قید ساکن همان محله باشند، بوده است.‌

به گزارش سادس سید احمد علوی به مناسبت آغاز به کار معتمدان محلات در هیئت امنای محلات شهر تهران در شبکه خبر اظهارکرد: در گذشته های دور که جغرافیا و جمعیت شهرها کوچک و کمتر بود، شهرها عموما توسط دولت ها و حاکمیت ها اداره می شدند.

وی ادامه داد: پس از اینکه شهرها به لحاظ جمعیتی و جغرافیایی گسترش یافتند و حاکمیت نیز به دلیل درگیری ها خیلی فرصت نداشت به همه شئون شهر رسیدگی کند، در سراسر کشور بلدیه ها تاسیس شدند که امروز به شهرداری‌ها مشهور هستند.

علوی اضافه کرد: در کلانشهری همچون تهران آنقدر جغرافیای شهری و جمعیت گسترش یافت که بلدیه یا همان شهرداری نیز به تنهایی نمی‌تواند به همه شئون شهر رسیدگی کند بنابراین برای اداره بهتر شهر باید از مشارکت مردم استفاده کرد.

رئیس ستاد سمن‌های شهر تهران خاطرنشان کرد: آینده شهرها با وضعیت فعلی یعنی با گرفتن هزینه و مالیات از مردم اداره نخواهد شد چون به‌لحاظ مالی و انسانی این همه توان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های اداره بهتر شهر جلب مشارکت مردم است، یادآور شد: مدیریت شهری تهران از گذشته سعی داشته تا به طرق مختلف مردم را در امور مشارکت دهد. یکی از این اقدامات تشکیل ستاد توان افزایی سمن‌های شهر تهران بود که سمن‌های فعال را پای کار می‌آورد و دیگری تشکیل شورایاری‌ها بود که در یک برهه زمانی فعال و خوب شروع شد و معتمدان مردم از دل محلات کمک می‌کردند و موضوعات کوچک و ریز را از دل قوانین استخراج و پیگیری می کردند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تشکیل سرای محلات تصریح کرد: در دوره پنجم مدیریت شهری، این ساختار با یک سری مشکلات مواجهه شد و شورایاری‌ها و سرای محلات بنا به دلایلی نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند. ما در این دوره یک بار دیگر این نظام‌نامه را احیا کردیم و در حال شکل دادن مجدد به هیات امنای محلات هستیم.

وی افزود: همه نهادهای فعال و اثرگذار در محلات باید دور هم جمع شوند تا برای محله تصمیم بگیرند. بخشی از هیات امنای محلات را نمایندگان سازمان و ارگان‌های حاضر در محلات و بخش دیگر را معتمدان محلات که از سوی شورای شهر انتخاب می‌شوند، تشکیل می‌دهند.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: اکثر معتمدان محلات همان شورایاران سابق هستند که ۲۰ سال است این سرمایه اجتماعی در کنار مدیریت شهری در دوره های مختلف حضور داشته است.

وی به وظایف معتمدان محلات پرداخت و گفت: یکی از وظایف معتمدان محلات کمک به شورای شهر است تا بسیاری از موضوعاتی را که در دل محلات وجود دارد را به اعضای شورا منتقل کنند چرا که قطعا در توان ۲۱ عضو شورای شهر نیست که به همه موضوعات موجود در ۳۵۴ محله شهر تهران رسیدگی کنند.

علوی با بیان اینکه معتمدان محلات چشم ناظر شورای اسلامی شهر تهران در محلات هستند، گفت: یکی از شروط معتمدان محلات برای انتخاب قید ساکن همان محله باشند، بوده است.‌

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه معتمدان محلات باید بازوی اجرایی نهادهای فعال در محلات باشند، گفت: معتمدان محلات آخرین سلول اجرایی ما در محلات هستند و کمک می‌کنند برنامه‌های ما از سطح شهری و منطقه‌ای به سطح محله‌ای برسد.

وی درباره چگونگی نقش آفرینی معتمدان محلات و توجه مدیریت شهری نسبت به دغدغه های آنان گفت: چون ساختار مشارکتی در مدیریت شهری سابقه ۲۰ ساله دارد، بسیاری از موضوعات آن مرتفع شده است.

علوی با بیان اینکه نقش شهرداری در مشارکت مردمی تسهیل‌گری است، گفت: مدیریت شهری اصلی‌ترین نهادی است که اگر مردم در اداره شهر مشارکت نکنند، کار سختی پیش رو خواهد داشت.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران افزود: از همین حیث شهرداری سالهاست در نقش تسهیل‌گری ساختمان‌هایی را در سراسر کلان شهر تهران به عنوان سرای محلات در نظر گرفته که پایگاهی برای معتمدان و هئیت امنای محلات خواهد بود و آنها در این پایگاه‌ها گرد هم جمع خواهند شد و تصمیم بگیرند و برنامه‌های خود را اجرایی می‌کنند.

وی اضافه کرد: مدیریت شهری به لحاظ مالی طرح و برنامه‌های معتمدان محلات را تسهیل و حمایت می‌کند چراکه مدیریت شهری امروز از این درک برخوردار است که اگر مردم در اداره شهر مشارکت نکنند، هم کیفیت خدمات تنزل می یابد و هم شهر گران اداره خواهد شد.

علوی تاکید کرد: سایر نهادهای فعال در سطح محلات و مناطق نیز باید سهم خود را نسبت به معتمدان و هیات امنای محلات انجام دهند. ما توقع داریم برخی نهادها و ارگان ها، بودجه را برای محلات هم در نظر بگیرد.

به گزارش شهر، وی گفت: امروز یک محله ما ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد بنابراین باید به نحوی تمرین کنیم ساختار مشارکتی را در دل محلات نهادینه کنیم سپس همین ساختار را در سلول آخر که خانواده‌ها هستند، گسترش دهیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *