جزئیات حضور شهروندان در بهشت‌زهرا (س) در ایام پایانی سال و ماه‌رمضان

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) جزئیات اقدامات سازمان بهشت زهرا (س) برای حضور شهروندان در ایام پایانی سال و ماه رمضان را تشریح کرد.

به گزارش سادس، جواد تاجیک در نشست خبری امروز (دوشنبه) در تشریح جزئیات اقدامات سازمان بهشت زهرا (س) برای پنج‌شنبه و جمعه آخر سال گفت: رسم ایرانیان از گذشته زیارت اهل قبور و حضور در آرامستان‌ها و گلزار شهداست تا ایام پایانی سال را در کنار عزیزان و شهدا سپری کنند و با قرائت فاتحه یاد آن‌ها را گرامی بدارند بر همین اساس بهشت زهرا نیز در این ایام میزبان شهروندان است.

وی افزود: برای پنج‌شنبه و جمعه پایان سال و همچنین مراسم تحویل سال و برنامه‌های ماه مبارک رمضان که امسال با یکدیگر تقارن پیدا کرده‌اند جلسات متعددی در مجموعه شهرداری با نهادهای انتظامی، امنیتی و خدماتی برگزار شده و سازماندهی گسترده‌ای از نیروهای خدمت‌رسان در این دو روز انجام شده و این نیروها در پنج‌شنبه و جمعه آخر سال در بهشت زهرا مستقر و به شهروندان خدمات ارائه می کنند.

وی ادامه داد: زمان حضور مردم در بهشت زهرا امسال متفاوت‌تر است؛ بر همین اساس همزمان با ماه مبارک رمضان در روزهای ۲۴ و ۲۵ اسفند دو روز شلوغ را در بهشت زهرا شاهد خواهیم بود لذا از ۴ صبح پنج شنبه ۲۴ اسفندماه درب‌های بهشت زهرا باز می‌شود و تا پایان روز جمعه این درب‌ها به روی مردم باز است تا شهروندان بتوانند از فضای شب هم برای زیارت اهل قبور و شهدا استفاده کنند. بی‌تردید با توجه به شرایط بهشت زهرا این حضور مردم نیازمند همکاری همه دستگاه‌های خدمت‌رسان، انتظامی و امنیتی بود. خود سازمان بهشت زهرا نیز همه امکانات خود را برای این دو روز بسیج خواهد کرد تا بتواند خدمت رسانی مناسبی به مردم داشته باشد.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در تشریح برنامه‌های روز تحویل سال نیز گفت: از آنجا که تحویل سال در ابتدای صبح و حدود ساعت ۶:۳۰ صبح است و مردم در این ساعات در بهشت زهرا حضور پیدا می کنند لذا روز سال تحویل نیز از ساعت ۴ صبح درب‌های بهشت زهرا باز خواهد شد تا افرادی که می خواهند سحر در بهشت زهرا باشند بتوانند در این مجموعه حضور پیدا کنند.

وی افزود: در ایام ماه مبارک رمضان درخواست‌های زیادی برای حضور بیشتر در بهشت زهرا هر ساله وجود داشت بر همین اساس در این ماه هر شب از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد درب‌های بهشت زهرا صرفا برای زیارت شهدا و گلزار شهدا باز است اما در شب‌های جمعه تا سحر، درب‌های بهشت زهرا برای حضور مردم در همه قطعات باز خواهد بود. برای شب‌های قدر نیز با توجه به اینکه در سال گذشته بزرگ‌ترین اجتماع بعد از حرم امام رضا (ع) با حضور بیش از ۵۰۰ هزار نفر در آرامستان بهشت زهرا شکل گرفت که اکثر این جمعیت نیز در گلزار شهدا بودند که از اذان مغرب تا اذان صبح در این مجموعه حضور پیدا کردند و در حقیقت حضور بی سابقه‌ای را رقم زدند؛ لذا شب‌های قدر تا صبح در خدمت شهروندان خواهیم بود. باید به این نکته توجه کنیم که هیچ برنامه متمرکزی توسط سازمان بهشت زهرا در این ایام وجود ندارد و تمامی مراسماتی که در شب‌های قدر برگزار می شود کاملا مردمی است و سازمان بهشت زهرا تنها بستر حضور مردم و نهادهای خدمت‌رسان را فراهم می کند.

وی ادامه داد: تمهیداتی با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برنامه‌ریزی شده است. قطعا راهور تهران در روزهای پنج شنبه و جمعه آخر سال در بهشت زهرا و مسیرهای منتهی به این مجموعه حضور موثر و مقتدری خواهد داشت تا ضمن کاهش ترافیک، عبور و مرور تسهیل شود. یگان امداد و کلانتری‌های اطراف بهشت زهرا نیز بحث ایجاد امنیت را دنبال خواهند کرد.

تاجیک تأکید کرد: مجموعه حمل و نقلی شهرداری شامل سازمان اتوبوسرانی نیز با ۲۰ دستگاه میدل باس برای حمل و نقل داخل بهشت زهرا، تاکسیرانی با ۵۰ دستگاه ون در ایستگاه مترو حرم امام راحل، ایستگاه شاهد و کهریزک خدمت رسانی خواهد داشت. خدمت رسانی مجموعه حمل و نقل عمومی از صبح تا شب به صورت رایگان برای شهروندان انجام خواهد شد. در این ایام مترو نیز یک ساعت ورود اولین مسافر به سمت حرم امام (ره) را زودتر انجام می دهد و آخرین قطار نیز در ساعت ۲۳ از حرم امام راحل اعزام می شود، به این ترتیب خدمت رسانی مترو از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۲۳ خواهد بود. همچنین مجموعه مترو جابه‌جایی مسافران را در این دو روز از ایستگاه پایانی حرم امام (ره) به ایستگاه پایانی کهریزک تغییر داده تا شهروندان بتوانند از قطعاتی که در نزدیکی این ایستگاه در ناحیه ۱ و ۳ بهشت زهرا قرار دارد نیز تسهیل عبور و مرور داشته باشند. مجموعه بهشت زهرا نیز با ۱۵ دستگاه خودرو برقی جابه جایی شهروندان از حرم امام تا گلزار شهدا را انجام می دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر استقرار مجموعه‌های امدادی، اورژانس تهران با ۱۰ دستگاه خودرو آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس به همراه هلال احمر و آتش‌نشانی با ۱۵ دستگاه در مجموعه بهشت زهرا مستقر هستند. در این ایام گشت‌های اجتماعی ما چند برابر می شوند. حضور متکدیان که نارضایتی‌هایی را برای خانواده‌ها به همراه داشت ظرف این دو روز جمع آوری خواهد شد که این اقدام با همکاری دستگاه قضا به صورت جدی دنبال می‌شود.

تاجیک با اشاره به اینکه سیستم فوریت‌های بهشت زهرا فعال شده است، افزود: سیستم فوریت‌ها در این ایام به صورت شبانه روزی فعالیت خواهد کرد. سیستمی که اقدامات خدماتی همچون تعمیر مسیرها و مشکلاتی که در مجموعه بهشت زهرا رخ می دهد را انجام می دهند. اکیپ‌های خدماتی سیستم فوریت‌ها با شماره‌های ۳۲۲۲ و ۳۳۳۳ آماده خدمت رسانی به شهروندان هستند. برای مثال این سیستم می تواند اگر خودرو شهروندی دچار نقص فنی شد اقدامات اولیه را در جهت خدمت رسانی انجام دهند.

وی ادامه داد: نقشه‌هایی برای آشنایی زائران با قطعات خاص و گلزار شهدا آماده شده که داخل ایستگاه‌های «از من بپرس» مستقر در معابر و میادین اصلی بهشت زهرا در خدمت شهروندان خواهد بود. در این ایام گشت انضباط شهری فعال خواهد بود و ساماندهی گلفروش‌ها در درب‌های ورودی بهشت زهرا با هدف تسهیل عبور و مرور انجام می شود.

وی در خصوص بازگشایی همه درب‌های بهشت زهرا گفت: برای باز و بسته کردن درب‌ها با راهور تهران هماهنگ هستیم و با توجه به تجربه و تخصص آنها با هماهنگی در نشست نهایی که ظرف دو روز آینده برگزار می شود اگر بپذیرند، این درب‌ها نیز باز خواهند شد.

وی تأکید کرد: توزیع زمان حضور شهروندان اگر انجام شود شاهد کاهش ترافیک و روان بودن تردد خواهیم بود. در این ایام دفن اموات انجام خواهد شد ولی در خصوص خدمات تشریفات مراسم غیر از دفن روز به شهروندان توصیه می کنیم این مراسم را در این دو روز نگذارند ولی برای خدمات قطعا در خدمت شهروندان هستیم. دفن روز نیز با توجه به اینکه مسئله‌ای شرعی است، در هر صورت انجام خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *