عملیات آبخیزداری جامع، راه نجات کشور از چالش‌های زیست محیطی

سادس/اصفهان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: عملیات آبخیزداری جامع، راه نجات کشور در بسیاری از چالش‌های زیست محیطی و فرسایش زمین است.

به گزارش سادس، علی سلاجقه در هجدهمین همایش ملی علوم زمین و مهندسی آبخیزداری ایران در دانشگاه کاشان، اظهار کرد: عملیات آبخیزداری مطلوب، نگاه جامع و عالمانه را می‌طلبد و علم باید برای حل این مشکلات میدان داری کند.

 وی افزود: عملیات آبخیزداری جامع، راه نجات کشور در بسیاری از چالش‌های زیست محیطی است و بسیاری از چالش‌هایی که در زمینه فرسایش زمین وجود دارد، می‌توان  به وسیله مدیریت درست و آموزش در حوزه آبخیزداری برطرف کرد.

رئیس سازمان محیط‌ زیست کشور تاکید کرد: با وجود جوانان خلاق، با انگیزه و اصحاب علم در کشور، باید در دانشگاه برای چالش های موجود فرمول و فرایند تحقیقاتی ارائه کرد و اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال، کمک شایان توجهی به حل مسایل زیست محیطی کشور خواهد کرد، اما گونه‌های متناسب با شرایط اقلیمی، مثمر و نیاز آبی کم در کاشت نهال را با انتخاب کرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تصویب پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در خصوص گردوغبار در سازمان ملل  گفت: امیدواریم با همکاری‌های منطقه ای و جهانی بتوان مشکلات زیست محیطی ناشی از گردو غبار را مرتفع ساخت.

سلاجقه تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از منابع آب در کشور هدر می رود و هزینه ها بیشتر در بخش استحصال و توزیع آب انجام می شود ولی در بخش تولید آب با مشکل مواجه هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: مساله تغییر اقلیم، باعث شده در بلند مدت سطح سفره‌ها بسیار پایین برود. کاهش سطح سفره‌ها اکنون به موضوع اصلی سازمان محیط زیست تبدیل شده است که وزارت نیرو باید این موضوع را مدیریت کند و سازمان محیط زیست هم به‌عنوان دستگاه ناظر حتما نظارت خود را در این بخش انجام خواهد داد.

سلاجقه تاکید کرد: ایران در حوزه آبخیزداری، تجارب ارزنده‌ای در سطح دنیا دارد که اگر در این رابطه، جامع و عالمانه عمل کنیم و انجمن‌های علمی فعال شوند مشکلات کاهش می یابد و آبخیزداری می تواند در خدمت کشور باشد.

دبیر هجدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران گفت: پژوهشگران کشور ۲۷۰ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال کردند که پس از داوری ۲۰۰ مقاله در این همایش پذیرفته شد و۳۰ مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر در روزهای ۱۶ و ۱۷  ماه جاری در دانشگاه کاشان ارائه می‌شود.

رضا قضاوی افزود: هدف از برگزاری این کنفرانس علمی، ارائه دستاوردهای به‎روز علمی و ایجاد پیوند بین محققان و مدیرانی است که در عرصه‌‎های علمی و اجرائی فعالیت می‌‎کنند که با حمایت انجمن آبخیزداری ایران و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به‌طور سالانه برگزار می شود.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه کاشان، اظهار کرد: آبخیزداری و تخریب سرزمین، مدیریت جامع آبخیز، احیای طبیعت و قوانین و سیاستهای حامی، جایگاه مشارکت ذینفعان در ارتقای سلامت و پایداری آبخیز،آبخیزداری از جمله محورهای این کنفرانس علمی است.

وی  تصریح کرد: مسئله آب و آبخیزداری، یکی از  چالش های اصلی کشور است و امیدواریم برگزاری این همایش با حضور جمع کثیری از محققان و متخصصان حوزه آبخیزداری، برون داد قابل قبولی برای کشور در راستای رفع این مشکلات داشته باشد.

حکمرانی آبخیز ، راه حل معضلات محیط‌زیستی کشور است

رئیس انجمن آبخیزداری ایران گفت: تنها راه حل معضلات محیط‌زیستی کشور حکمرانی آبخیز و مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبخیز است و مدیریت بین بخشی موجب ایجاد مشکلاتی در حوزه آبخیزداری می‌شود.

به گزارش سادس، علی طالبی در هجدهمین همایش ملی علوم زمین و مهندسی آبخیزداری ایران در دانشگاه کاشان، اظهار کرد: ایران پنجمین کشور ثروتمند جهان از نظر غنای منابع طبیعی است اما متاسفانه در فهرست ۱۰ کشور اول جهان در تخریب منابع آب زیرزمینی قرار دارد.

وی نقش دانشگاه‌ها را در مدیریت درست و بهینه از  تامین منابع آب حایز اهمیت دانست و افزود: با توجه به اینکه در کشورهای توسعه یافته، دانشگاه ها حلال مشکلات هستند امروز نیز دانشگاه‌های ما باید پای کار بیایند تا با مدیریت جامع آبخیز بتوانیم مشکلات را برطرف نماییم.

طالبی تصریح کرد: در دنیای امروز حکمرانی آب کنار رفته و حکمرانی آبخیز مورد توجه است و باید توجه داشت که حکمرانی آب، تنها بر آب، به‌عنوان یک منبع تاکید دارد، اما در حکمرانی آبخیز تاکید بر سلامت اکوسیستم و اجزای آن است.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران بر لزوم تدوین سند راهبردی برای حوضه آبخیز اشاره کرد و افزود:  بی تردید تاکنون مطالعات زیادی انجام شده و اسناد بالادستی وجود دارد که آنها نیز در سند راهبردی در نظر گرفته می‌شود و رسالت دانشگاه هاست که  این سند راهبردی را تدوین کنند.

مدیر کل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز گفت: تغییر اقلیم، بزرگ ترین چالش عمده جهان است و از ۱۳۵ میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی حدود ۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور را بیابان تشکیل می‌دهد.

حمید نوری افزود: قانون حفاظت خاک، قانون مدیریت بحران کشور، طرح‌های تحقیقاتی، مطالعاتی، آموزشی و اجرایی ملی و بین‌المللی و نیروی انسانی متخصص و کارآمد و بویژه شرکت‌های دانش بنیان، دانش بومی و ترکیب آن با فناوری‌های نوین، دانش شبکه سازی و هوش مصنوعی و وجود مراکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و منابع زیستی از ظرفیت‌های مهم در حوزه آبخیزداری کشور است.

وی تصریح کرد: نگهداری و حراست از آب، خاک و عرصه های طبیعی پیش نیاز تامین امنیت زیستی و ملی ما است و امروزه منابع طبیعی بخشی از مدیریت اکوسیستم یا حوزه آبخیز نیست، بلکه راهبردها و سیاست‌ها را تعیین می‌کند.

مدیر مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز تحت نظارت یونسکو با اشاره به ناترازی آب افزود: اگر موضوع اثربخشی، شبکه‌سازی و آموزش در برنامه‌های آتی به طور جدی لحاظ شود، می‌توانیم با مشارکت همه مردم و طی یک برنامه امیدبخش و کارآمد به سمت خاک، آب، اکوسیستم و یک حوزه آبخیز سالم در کشور پیش برویم.

به گزارش سادس، هجدهمین همایش ملی علوم زمین و مهندسی آبخیزداری ایران در روزهای ۱۶ و ۱۷ ماه جاری در دانشگاه کاشان برگزار شد.

انتهای پیام 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *