«نشان رشد» باید توسعه پیدا کند

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره ملی کتاب رشد را اتفاق مهمی دانست که تاکنون ۲۱ دوره از آن به شکل متوالی برگزار شده است.

به گزارش سادس، یاسر احمدوند در آیین اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد که با شعار «کتاب خوب آینده خوب» عصر امروز در مجموعه باغ کتاب تهران برگزار شد، گفت: این جشنواره در قواره یک رویداد با کیفیت و معتبر و معتبر است که دارای جایگاه بالایی است. امسال بیش از ۱۸ هزار عنوان کتاب با عنوان کودک در سال ۱۴۰۲ منتشر شده و امیدواریم این آمار تا پایان سال به بیش از ۲۰ هزار عنوان برسد.

احمدوند اظهارکرد: سال گذشته بیش از ۱۶ هزار عنوان کتاب کودک در کشور منتشر شده بود که تعدادی از این آثار، آثار با کیفیتی هستند برخی متوسط و برخی ضعیف‌اند اما همین اعداد نشان دهنده رشد قابل توجه در تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان در کشور است.

وی آماری از حوزه نشر کتاب کودک در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی ارائه کرد و گفت:‌ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ کل کتاب‌هایی که در کشور در همه حوزه‌ها منتشر شده بود کمتر از ۳۰۰۰ عنوان بود اما فقط در بهمن ماه امسال حدود ۹۰۰۰ عنوان کتاب در کشور منتشر شد یعنی بیش از سه برابر همه عناوین کتاب‌هایی که قبل از انقلاب منتشر شده بود.

احمدوند، رشد فرهنگی و جهش رخ داده در حوزه چاپ و نشر کتاب را غیرقابل مقایسه با قبل دانست و گفت:‌ هم در کیفیت آثار، هم در تنوع موضوعات و عناوین پرداخت شده و هم در موضوع ترویج با ایده‌آل‌ها فاصله داریم. دانش‌آموزان، مربیان و والدین و مخاطبان کتاب‌ها خیلی وقت‌ها مطلع نمی‌شوند چه آثاری منتشر شده و باید کار بیشتری در حوزه شناخت انجام دهیم.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما علاقمندیم از نتیجه کارشناسی مستمر جشنواره در طول سال برای راه‌اندازی پایگاه دیگری برای معرفی آثار استفاده کنیم که اگر این اتفاق نیفتد تولید ما به دست مصرف کننده نهایی نخواهد رسید.

احمدوند به تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه اشاره کرد و گفت:‌ این تلاش‌ها کافی نیست، انجمن‌های تخصصی و مرتبط با حوزه کودک باید تلاش کنند ، نخبگان و مراجع تخصصی هم باید آثار خوب را به مردم معرفی کنند.

وی نشان رشد را نشانی معتبر برای استناد مردم عنوان‌کرد و گفت: این نشان باید توسعه پیدا کند زیرا ترویج و معرفی آثار می‌تواند پایه و مبنای تولید محصولات، پایگاه‌های ترویجی و برنامه‌های رسانه قرار بگیرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان میزان دسترسی دانش آموزان به کتاب را کم دانست و گفت: حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور ما در روستاها ساکن هستند که تقریباً به کتاب دسترسی ندارند امیدواریم با دستور رئیس جمهور در سال آینده برای مدارس اتفاق ویژه‌ای رقم بخورد و بتوانیم مدارس را با کتاب‌های جدید تجهیز کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *