از افزایش ظرفیت اسکان کمپ‌های ماده ۱۶ تا ورود اتوبوس‌های جدید به پایتخت از اردیبهشت آینده

سخنگوی شهرداری تهران در تشریح اقدامات شهرداری برای جمع‌آوری معتادان متجاهر و توسعه حمل‌ونقل عمومی به افزایش ظرفیت کمپ‌های ماده ۱۶ و ورود اتوبوس‌های جدید از اردیبهشت‌ماه سال آینده اشاره کرد.

به گزارش سادس، عبدالمطهر محمدخانی در نشست خبری امروز دوشنبه که با حضور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، گفت: شهرداری تهران به صورت اساسی راهبرد خود را در پاسخگویی به شورا قرار داده؛ شورایی که به عنوان نهاد بالادستی شهرداری تهران قلمداد می‌شود و با این اعتقاد کارهای خود را انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: ظرف سی ماهی که مدیریت شهری در دوره جدید کار خود را آغاز کرده، حداکثر هماهنگی با مجموعه شورا انجام شده و اصل آن موضوع توجه به حمل و نقل بوده است. به این ترتیب ریل‌گذاری که شورا در تصویب بودجه سال ۱۴۰۲ و پس از آن برای سال آینده انجام داده به گونه‌ای بوده که در حقیقت اولویت اول مردم تهران یعنی حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: از روز اول که وارد مدیریت شهری شدیم دغدغه و اولویت اول موضوع حمل و نقل بوده است که البته از وضعیت موجود شرمنده مردم بودیم؛ اما موضوعات مختلفی همچون انبارهای خالی مترو تا وضعیت اتوبوس‌ها و ون‌های شهر مورد توجه قرار گرفت. در سال جاری همه تلاش ما هنوز به سرانجام نرسیده و طعم شیرین اقدامات برای مردم در کف خیابان قابل احساس نیست؛ اما باید به این نکته توجه داشت که در مقایسه با تمام چهار سال دوره پنجم مدیریت شهری بیش از سه برابر اتوبوس تاکنون به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شده است.

وی اظهار کرد: ثانیه به ثانیه شرمنده مردم هستیم اما در سال جاری اتفاقات بزرگی رخ داده برای مثال برای اولین بار قطارهای DC که قطارهای از رده خارج شده بودند امروز به قطارهای DC پلاس تبدیل شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

محمدخانی با اشاره به این‌که روز گذشته قرارداد تکمیلی شهرداری تهران با شرکت‌های چینی منعقد شد، افزود: اولین نمونه‌های تاکسی، اتوبوس و ون برقی به زودی وارد کشور می‌شود و اعضای شورا و خبرنگاران از این نمونه‌ها بازدید خواهند داشت. این دستگاه‌ها به عنوان نمونه وارد خواهند شد و امیدواریم با فرآیندی که در حال طی شدن است از اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال آینده ورود اتوبوس، تاکسی و ون‌ را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: واگن‌های مترو متناسب با تکنولوژی سیگنالینگ به صورت سفارشی در همه جای دنیا ساخته می‌شوند و در این حوزه باید به وضعیت فاجعه‌باری که مترو را تحویل گرفتیم توجه کنیم. چه بسا اگر کمک شورا نبود و خریدهای اولیه برای انبارها انجام نمی‌شد با اتفاقات فاجعه‌بارتری مواجه می‌شدیم. زمان ساخت واگن‌های مترو ۲۴ ماه است و در حقیقت این بخش زمان‌بر است. کار را شروع کرده‌ایم و در مورد وضعیت فعلی خود را شرمنده مردم می‌دانیم. در مورد حادثه دیروز در مترو نیز به کرات توضیح داده شد و من نیز به عنوان سخنگوی شهرداری شرمنده مردم هستم؛ اما مطالبه‌ای در مورد وضعیت موجود از مسببین آن داشته باشیم که با چه توجیهی قرارداد واگن‌های مترو را هفت سال پشت گوش انداخته‌اند.

سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: در مورد اورهال‌ها در سال جاری بیش از دو برابر دوره قبل اورهال انجام دادیم. شهرداری تهران تمام مسیرهای ممکن برای توسعه، نوسازی و بهسازی حمل و نقل عمومی و ریلی را انجام داده است. قراردادهای جدید و پیگیری‌ قطار ملی در حال پیگیری است. بیشترین پاسخگویی شهرداری تهران نیز در مورد حمل و نقل عمومی به شورا انجام شده و معاون حمل و نقل شهرداری هر ماه گزارشی را ارائه کرده و در هنگام حضور شهردار نیز به کرات در خصوص موضوع حمل و نقل صحبت شده است، اما فرسودگی که شکل گرفته و عقب‌ماندگی که باعث این اتفاق شده است را باید مدنظر قرار دهیم.

محمدخانی با اشاره به انعقاد قرارداد مستقیم با شرکت‌های چینی افزود: به این ترتیب موضوع وارد مرحله عملیاتی شده و همانطور که قبلا اشاره شده طبق این قراردادها که با کار فشرده کارشناسان شهرداری انجام شده است صرفه‌جویی مالی و ارزی خوبی به نفع مردم رخ داده است و فشارهای بسیاری را پشت سر گذاشتیم؛ اما زیر بار زورگویی برخی تولید کنندگان داخلی نرفتیم و صرفه خوبی برای مردم محقق شد. البته شهرداری تهران همچنان مدعی خرید تولید با کیفیت داخلی است و با همه ضعف و قوت‌ها و کم و کاستی‌ها، اتوبوس‌های داخلی را تحویل می‌گیریم.

وی اضافه کرد: در مورد مدل واگذاری تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها در حال بحث هستیم و مسیر قانون‌گذاری نیز باید از سوی شورا دنبال شود تا استفاده حداکثری رخ دهد و بنا داریم استفاده حداکثری در حمل و نقل عمومی را در همه بخش‌ها محقق کنیم.

محمدخانی در خصوص تکمیل دو پروژه پل دوگاز و بعثت گفت: مطالعات هر دو پروژه انجام و امیدواریم هر دو در سال آینده محقق شود البته طراحی برای پل بعثت پیچیده و جدید است که با احداث آن چند گره ترافیکی به صورت همزمان با حذف دو چراغ انجام خواهد شد.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به ارسال قبوض منازل درب منازل که بخشی از هزینه‌های توسعه شهر را فراهم می‌کند، اظهار کرد: پشت قبوض عوارض گزارش‌های کوتاهی از اقدامات مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف درج شده است. برای مثال در دوره قبلی به صورت میانگین ۳۷ واگن بازسازی و نوسازی شده؛ در حالی که در این دوره ۱۳۳ واگن نوسازی شده است و بدین ترتیب ۲۶۰ درصد افزایش اورهال داشته‌ایم. البته ما تصور می‌کردیم قرارداد خرید واگن‌ها خیلی زودتر انجام شود؛ اما فرآیند اداری آن بیشتر به طول انجامید و در نهایت به کمک دولت انجام شد.

وی در خصوص ایده شهردار ویژه برای بازار تهران نیز تصریح کرد: ایده شهردار ویژه برای بخش‌های مختلف در شهرداری در حد بررسی و یک کار پژوهشی طرح شده است و در مورد خیابان انقلاب و منطقه بازار این موضوع مطرح شده، اما اگر شورای شهر این موضوع را تبدیل به یک الزام قانونی کند، حتما از سوی شهرداری انجام می‌شود.

محمدخانی ادامه داد: در مورد تاکسی‌ها ایده‌های مختلفی از جمله تاکسی شناور مطرح می‌شود و در مورد تاکسی دو راهبرد ویژه داریم. در مورد ناوگان حمل و نقل موضوع برقی سازی دنبال می‌شود و در مورد هوشمند سازی نیز با بهره‌گیری از نرم‌افزار «شهرزاد» موضوع را دنبال خواهیم کرد. سکوهای نرم‌افزاری مسیرهای پرتردد مردم را مشخص می‌کند و شهرداری نیز تاکسی و اتوبوس‌ها را برای همین خطوط اختصاص می‌دهد.

وی درباره فوت یک نفر در روزهای سرد اخیر تهران پاسخ داد: ما از عوامل اورژانس موضوع را پیگیری کردیم ولی چنین فردی را پیدا نکردیم. پنج شب بسیار سرد به صورت متوالی را در تهران پشت سر گذاشتیم و در هر شب ۳۰ گشت فعال در شهر حضور داشتند که افرادی که در خیابان مانده بودند را جمع‌آوری می‌کردند.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: ۳۰ درصد ظرفیت گرمخانه‌های ما در همین شب‌ها خالی بود و علت آن نیز این بود که معتادان متجاهر به کمپ‌های ماده ۱۶ منتقل شده بودند و در حقیقت افزایش ظرفیت اسکان کمپ‌های ماده ۱۶ باعث شد گرمخانه‌ها وضعیت بهتری پیدا کنند. در حال حاضر نیز تخت‌های خالی داریم و مشکلی برای نگهداری معتادان متجاهر وجود ندارد.

وی درباره استفاده از امکانات شهرداری در انتخابات نیز گفت: در بحث انتخابات و تخلفات در این زمینه هرگونه استفاده از بیت المال و اموال شهرداری برای تبلیغات هر جریان سیاسی خط قرمز شهردار تهران بود و شاید در هیچ دوره ای به این اندازه این ملاحظات وجود نداشته است. اگر احساس می شد فردی تصمیمی برای این کار دارد تذکر داده می شد. کما اینکه در جلسه شام انتخابات، استاندار و فرماندار و دستگاه های نظامی و انتظامی از شهردار و مجموعه شهرداری بابت کمک به برگزاری پرشور و سالم انتخابات تشکر کردند.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: در حوزه نگهداشت و بحث پسماند، ۱۵۰ پیمانکار پسماند در شهر تهران داشتیم و خود این مسأله باعث کم شدن نظارت شهرداری و کندی خدمت رسانی می شد. یک اتفاق خوب در این دوره افتاد و آن این بود که ۱۵۰ پیمانکار خرد به ۱۴ پیمانکار بزرگ با سابقه روشن و نظارت پذیر تبدیل شد.

محمدخانی در خصوص مساله به کارگیری اتباع نیز گفت: در بحث پسماند یکی از مسائل ما مساله اتباع است. سختی های آنها را متوجه هستیم ولی به عنوان یک پدیده جدی بابت اتفاقات یکی از کشورهای همسایه موج ورود اتباع را داشتیم. یکی از معضلات ما در ۱۵۰ پیمانکار پسماند استفاده از اتباع و کودکان اتباع بود. بنابراین اگر بحث استخدام در سازمان پسماند طرح شده قرار است جایگزین ظرفیتی شود که در صورت خروج اتباع ایجاد می‌شود. با نظارت دقیق تر و عدم استفاده از اتباع ظرفیت خالی ایجاد می شود که می توان از این افراد استفاده کرد.

سخنگوی شهرداری تهران در ادامه افزود: در مورد خیابان ۳۰ تیر و دیگر فضاهای مشابه، گاهی در خیلی از مدل های مدیریت ایده ها را ناقص انجام می دهیم و ابتدای امر مردم را درگیر می کنیم. موضوع حمل و نقل و حفاظت از بخش های قدیمی در همه شهرها وجود دارد که یکی از آنها ممنوعیت تردد خودروهای شخصی است و باید مسیرهای جایگزین در نظر گرفته شود، آقای زاکانی تأکید دارد اگر قرار است کاری انجام دهیم ابتدا هماهنگی همه بخش های مرتبط با شهرداری و سایر بخش ها انجام شود و بعد به مردم زحمت دهیم. در موضوع ۳۰ تیر چند مدل متفاوت تست شد تا ترمیم سنگفرش ها اتفاق بیفتد و برای سال آینده یکی از این مدلها اتفاق می افتد.

وی درباره افزایش رقم اعتباری کارت متروی خبرنگاران برای سال آینده نیز توضیح داد: می توانیم تا حد محدودی ظرفیت کارت بلیت و طرح ترافیک را برای خبرنگاران در سال آینده افزایش دهیم. همه مسیر درخواست طرح ترافیک و کارت بلیت خبرنگاری با نرم افزار شهرزاد انجام می شود و این اجازه از طرف شورا برای افزایش ظرفیت خبرنگاران داده شده است.
محمدخانی تاکید کرد: در موضوعات متعدد شهرداری توسط شورا مورد سوال واقع می شود و جواب می دهد. در بحث زباله و دیگر موضوعات باید رویکرد علمی تر و دقیق تری در حوزه ژورنالیسم داشته باشیم چرا که در انتها بیشتر به نفع مردم خواهد بود. در همه جای دنیا و نرم های مدیریتی یک درصد خطا قابل پذیرش است و حتی این میزان را تا ۵ درصد هم در نظر می گیرند که باید این خطاها بعد از مشخص شدن اصلاح شود.
وی افزود: بر همین اساس ما ۵۰ هزار مخزن زباله در شهر داریم و یک درصد از این تعداد ممکن است مشکلی داشته باشد و شاید در لحظه پر شود که یک درصد آن به ۵۰۰ مخزن زباله می‌رسد اما نمی توان عملکرد شهرداری را درباره مابقی آنها در نظر نگرفت.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران تاکید کرد: همچنین ۱۲۰۰ پله برقی فعال در مترو در خطوط ۷ گانه داریم که یک درصد آن ممکن است در روز دچار وقفه شود و نیاز به تعمیر داشته باشد. بنابراین طبیعی است ۱۲ پله برقی در روز به مشکل بخورند در همه جای دنیا این مساله در مدیریت وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *