تداوم اجرای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در دستور کار محیط زیست

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نتایج خوب به دست آمده از اجرای طرح بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های ایران در حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و دو تالاب شادگان و بختگان، از تلاش برای گسترش آن به نقاط دیگر کشور خبر داد.

به گزارش سادس، همکاری سازمان محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) از سال ۸۵ در قالب طرح بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های ایران با هدف حفاظت و احیای اکوسیستم‌های تالابی کشور آغاز و این طرح در فاز بعدی از سال ۱۳۹۶ با مشارکت مالی دولت ژاپن فعالیت‌های خود را به‌صورت متمرکز با محوریت مدیریت پایدار منابع آب و خاک در حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و دو تالاب شادگان و بختگان انجام شد.

با توجه به نتایج به دست آمده محمدصادق معتمدیان – دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه‌ – در نامه‌ای به حسین امیرعبداللهیان – وزیر امور خارجه – خواستار تمدید و جلب حمایت مالی در جهت تداوم طرح حفاطت از تالاب‌های ایران به منظور تکمیل اقدامات، بسط و توسعه در افق ۱۰ ساله آتی شد.

مجتبی ذوالجودی در گفت و گو با سادس درباره آخرین رایزنی‌های انجام شده برای جلب همکاری‌های بین‌المللی به منظور تداوم اجرای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اظهار کرد: این طرح  یک برنامه چند ساله بوده و مدت زمان آخرین برنامه‌ای که تنظیم کردیم پنج ساله بوده است. حامی اصلی آن دولت ژاپن بود که به‌طور داوطلبانه مشارکت کرد تا هم از حمایت مالی و هم از تجارب آن‌ها استفاده کنیم. سه سال از اجرای این طرح تمام شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: برای اجرای این برنامه طی دو سال باقیمانده، با دولت ژاپن و با سایر دولت‌هایی که در این زمینه تمایل به همراهی با جمهوری اسلامی ایران هستند در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم این پروژه را به نحو احسن ادامه بدهیم. طرح حفاظت از تالاب‌های ایران جزو پروژه‌های کاربردی خوبی است که در صورت تداوم می‌تواند نه‌تنها به تالاب‌های ایران بلکه به  تالاب سایر کشورها کمک کند.

وی ادامه داد: تجارب نسبتا خوبی از اجرای طرح تالاب‌های ایران در تالاب‌های ارومیه، شادگان و بختگان به دست آمده است، یعنی مرحله مطالعاتی صفر را پشت سر گذاشته‌ایم  و خروجی خوبی داشته است. نتایج اجرای این طرح در ۲۰۰ روستا نشان داد که آب صرفه‌جویی نسبتا مناسبی در مصرف آب در کشاورزی انجام شده است.  در کنار آن بهره‌وری افزایش یافته، محصولات بهتری تولید شده و درآمد اقتصادی خانواده افزایش یافته است.

ذوالجودی در پایان با اشاره چاپ و پخش نتایج به دست آمده از اجرای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اظهار کرد: این نتایج به‌صورت بروشور و کتاب درآمده و در روستاها توزیع شده است و می‌تواند به عنوان یک الگو در تمامی تالاب‌ها گسترش پیدا کند. اجرای این پروژه حتماً تداوم خواهد یافت همچنین با اقدامات همکاران در داخل و برخورداری از مشاوره‌های بین‌المللی سعی می‌کنیم در کل کشور آن را گسترش دهیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *