افزایش سهم مناطق محروم از دانشگاه‌های برتر کشور/  ساخت روزانه ۸ مدرسه

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش سهم مناطق محروم از دانشگاه‌های برتر کشور پس از تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور گفت: سهم مناطق محروم از دانشگاه‌های برترکشور به طور محسوسی افزایش یافته است. ۱۱ استان داریم که سهم آنها از صندلی‌های برتر کشور ۵۰ تا ۱۵۰ درصد بیشتر از حقشان بود اما امروز مناطق محروم توانستند حق خودشان را پس بگیرند.

به گزارش سادس، در نشست وزیر آموزش و پرورش با تشکل‌های دانش آموزی، نمایندگان تشکل‌ها به بیان مشکلات دانش آموزان در خصوص آسیب‌های اجتماعی، کنکور، امتحانات نهایی، کتب درسی، بیسوادی معلمان و آمارهای اشتباه و … پرداختند که صحرائی پس از شنیدن این سخنان گفت: نکات خوبی در جلسه مطرح شد؛ وزیر آموزش و پرورش اگر وزیر خوبی باشد باید هر ماه به دانش‌آموزان و معلمان گزارش بدهد که چه اقداماتی را انجام داده و چه مشکلاتی وجود دارد.

صحرایی پیام این جلسه را اهمیت دادن به مدرسه عنوان کرد و افزود: هر اتفاقی که بخواهد برای آینده کشور رقم بخورد، بذر آن باید در مدرسه کاشته شود. باید به مدرسه برگردیم؛ این سخن رهبر معظم انقلاب است.

وی با بیان اینکه همه شما تایید می‌کنید که امروز از دیروز بهتر هستیم عنوان کرد: برای بهتر شدن و فردای بهتر باید تلاش کرد. ما منابع خود را در مناطق محروم گذاشتیم. یک زمانی در این مملکت از هر دو نفر یک نفر بی‌سواد بود اما امروز ۹۷ درصد مردم باسواد هستند.

صحرایی با بیان اینکه ما در بشاگرد در جنوب هرمزگان یکی از محرومترین مناطق کشور مدرسه افتتاح کردیم عنوان کرد: مدرسه‌ای را آنجا افتتاح کردیم که در هیچ منطقه برخوردار کشور وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود ۷۰۰ مدرسه سمپاد در مناطق مختلف کشور، پرداخت هزینه‌های مدارس سمپاد دانش‌آموزان دهک‌های یک تا ۴ توسط دولت را یادآور شد. بیش از ۵۵ درصد مدارس سمپاد از دهک‌های ۱۰ و۹ جامعه هستند.

صحرایی درباره امتحانات نهایی دانش‌آموزان نیز افزود: ۵۰ درصد امتحانات نهایی شده که هدف آن یکسان شدن محتوای کتاب درسی برای امتحانات و  و زمان‌بندی امتحان است. طراحی همزمان امتحانات نهایی زحمات زیادی دارد؛ با این حال تمام مطالعات نشان می‌دهد شکل جدید تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور به نفع همه دانش آموزان و تحقق عدالت آموزشی است.

 ساخت روزانه ۸ مدرسه

وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به مدرسه‌سازی عنوان کرد: ۶۹۰۰ مدرسه در ۳۰ ماه ساخت، تکمیل و تجهیز شد یعنی روزی ۸ مدرسه ساخته شده است. نقطه تمرکز ما به‌روی مدارس روستا مرکزی و اولویتمان هنرستان‌های شبانه روزی است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه از صدور مجوز راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان جیرفت خبر داد و اظهار کرد: کارهای تاسیس آن انجام می شود.

وی ادامه داد: آیین نامه مشاوره و هدایت تحصیلی را تصویب کردیم. ۳۲ مرکز مشاوره داشتیم که هم اکنون به ۷۲۸ مرکز افزایش یافته و سال آینده ۱۰۰۰ مشاور استخدام می‌کنیم که همه این اتفاق‌ها طی ۳۰ ماه رخ داده است.

صحرائی با بیان اینکه صدور مجوز کودکستان ها سامان یافته و آیین‌نامه تربیت کودکان تدوین شده است تاکید کرد: بذر پیشرفت کشور باید با سرمایه‌گذاری در ۰ تا ۶ سالگی کاشته شود.

وی با اشاره به چاپ سالانه ۱۵۵ میلیون جلد کتاب که ۱۵۳ میلیون جلد آن در میان دانش آموزان توزیع می‌شود افزود: معلم خوب حق ملت است و تمام تلاش این دولت معلم خوب گرفتن برای بچه هاست. امسال ۵۰ هزار معلم استخدام شدند که معادل ۷ وزارتخانه است و سال آینده قرار است ۷۲ هزار نفر را استخدام کنیم این جدای از جذب نیرو توسط دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است. این دو دانشگاه امسال ۳۰ هزار خروجی داشتند که حجم بسیاری از این معلمان به مناطق محروم می‌روند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳۹.۸ درصد از دانش آموزان متوسطه دوم به هنرستان‌ها رفتند خاطر نشان کرد: سرانه‌های ما محدود است دستوردادیم سرانه‌ها به سمت مدارس شبانه روزی، روستا مرکزی، عشایری و مناطق محروم شهری ارائه شود این در حالیست که به مدارس شاهد و سمپاد سرانه نمی‌دهیم. همچنین یک پروژه ملی، تقویت مهارت‌های دانش آموزان است که براین اساس دانش آموزان در هر دوره تحصیلی باید یک مهارت بیاموزند.

وی افزود: از جمله پروژه‌های ملی دیگر تربیت معلم و نیروی انسانی، اوقات فراغت، انسداد مبانی بی سوادی است و تجهیزات تربیتی است. امسال شاداب سازی ۱۰۰ هزار کلاس درس در طرح شهید رجایی با کمک دانش آموزان انجام شد.

وی درباره انتخابات نیز گفت: دانش آموزان خودشان رای دهند و از والدین هم بخواهند که رای دهند چرا که آینده کشور با هر یک رای ساخته می‌شود.
هر کسی که نسبت به آینده نگران باشد باید در انتخابات شرکت کند زیرا هر تغییری از این مسیر انجام می شود. آموزش و پرورش بدون جانب‌داری تلاش کرده تا بصیرت مردم را نسبت به اهمیت هر رای افزایش دهد.هر مقدار بخواهیم آینده شکوفاتر باشد و بستر تربیت همه جانبه بهتری برای فرزندان به وجود آید باید در انتخابات شرکت کنیم. رای دادن امنیت داخلی و خارجی ما را تامین می‌کند.هیچ اتفاقی در هیچ نقطه‌ای از دنیا در هیچ موضوع مهمی نمی افتد مگر اینکه ایران دیده شود.

لزوم بررسی وضعیت آموزشی دانش‌آموزان مناطق محروم

به گزارش سادس، در نشست وزیر آموزش و پرورش با نمایندگان تشکل‌های دانش آموزی که با حضور نمایندگان تشکل‌های بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان دانش‌آموزی و جمعیت هلال احمر برگزار شد، دو نفر از هر کدام از تشکل‌ها، مطالبات مختلف دانش‌آموزان را با وزیر آموزش و پرورش در میان گذاشتند.

آن‌ها ضمن قدردانی از تعیین تکلیف سوابق تحصیلی و توجه به مراسم معنوی اعتکاف بر جذب مشاوران شایسته در مدارس، تعیین تکلیف طرح صیانت از کودکان در فضای مجازی، امتحانات نهایی، جذب معلمان شایسته، اهمیت محوریت کتاب درسی و… تاکید کردند.

تقویت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی، توانمندسازی دانش‌آموزان، سند مجلس دانش‌آموزی، کنکور سراسری و اعزام نمایندگان وزیر به مناطق محروم برای بررسی وضعیت آموزشی دانش‌آموزان از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه، از رئیس‌جمهوری و وزیر آموزش و پرورش به خاطر مصوبه جذب دانش‌آموزان نخبه در دانشگاه فرهنگیان قدردانی کرد.

ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *