اعتبارات خوبی برای احیای دریاچه ارومیه در گام دوم درنظر گرفته شده است

سادس/آذربایجان غربی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت:اعتبارات خوبی برای احیای دریاچه ارومیه در گام دوم احیای دریاچه در نظر گرفته شده است.

علی سلاجقه در حاشیه بازدید از تالاب کانی برازان در آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران افزود: در ستاد ملی تالاب‌ها، اعتبارات خوبی برای احیای دریاچه ارومیه در گام دوم احیای دریاچه وتالاب های حوضه دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در شرایط اقلیمی کشور، سرمایه های طبیعی با هیچ چیز قابل مقایسه نیست و قابل ارزش گذاری نیست، لذا باید در حفظ این منابع تلاش کنیم.

 معاون رئیس جمهور اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه ترویجی و آموزشی در حوزه منابع طبیعی وجود دارد که باید تلاش کنیم این ظرفیت ها را به همه معرفی کرده و از این ظرفیت استفاده کنیم.

سلاجقه اظهار کرد: باید از داشته های کشور و ظرفیت های گردشگری که جایگزین ناپذیر هستند بدرستی استفاده کنیم.

آثار طبیعی باید به دست جوامع محلی مدیریت شود

علی سلاجقه ۳ اسفند در بازدید از غار سهولان مهاباد و در گفت و گو با خبرنگاران افزود: آثار طبیعی باید به دست جوامع محلی مدیریت شود تا ضمن توسعه گردشگری شاهد اشتغال پایدار در جوامع محلی باشیم.

وی تصریح کرد: سهولان مهاباد با بیش از ۶۲ متر عمق، یکی از عمیق‌ترین غارهای آهکی جهان است و گونه‌های با ارزش جانوری  و طبیعی در آن زیست می شود.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: این غار آهکی که از انحلال آهک و در دوران مزوزوئیک شکل گرفته، ۶۲ متر (بر اساس حضور غواصان) عمق دارد و دارای ۳۰۰ متر طول آبی و ۲۵۰ متر طول خشکی است.

وی با اشاره به اینکه این غار که بعد از غار علیصدر همدان دومین غار آبی کشور است، یادآور شد: وجود پرندگانی مانند خفاش، کبوتر و نوعی زالو لجنی ویژه این منطقه در آن زیست می‌کند، یک اثر طبیعی منحصر به فرد به وجود آورده که می‌تواند به یک مکان برای اشتغال پایدار تبدیل شود.

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: هم اکنون با نظارت سازمان محیط زیست طرح مدیریت مردمی غار سهولان انجام شده و ۳۵ تا ۴۰ نفر در این غار مشغول کار هستند که با توسعه منطقه می‌توان اشتغال پایدار ایجاد کرد و تعداد افراد شاغل را افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد: در تلاشیم با همکاری مسوولان استانی و حمایت صندوق ملی محیط زیست با تخصیص اعتبار لازم استانی یک طرح علمی طبیعت گردی با شاخص‌های محیط زیست، برای این غار تعریف کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *