ورزش بانوان و کُمِیتی که همچنان لنگ می‌زند

ورزش بانوان و کُمِیتی که همچنان لنگ می‌زند

سادس/خراسان رضوی یک پیشکسوت ورزش بانوان در جنوب خراسان گفت: زیرساخت‌های ورزش بانوان بسیار محدود است.

 هما نظریه در گفت و گو با سادس اظهار کرد: باید برای اجرای طرح‌های ملی در شهرستان‌های کوچک و روستاها بیش از این تلاش شود.

وی ضمن ضروری دانستن تغییر نگاه مسئولان به حوزه ورزش بانوان، افزود: امیدواریم شاهد تأمین و توسعه زیرساخت‌های ورزش بانوان به خصوص در شهرهای کوچک باشیم.

این مربی ورزش بانوان با اظهار تأسف از اینکه در بسیاری از شهرهای خراسان رضوی هیچ فضای ورزشی ویژه بانوان  وجود ندارد، اظهار کرد: هر چند ظرفیت‌های ورزش شهرستان‌ها بسیار بالاست اما برای توسعه ورزش باز هم جای کار وجود دارد.

وی عنوان کرد: انتظار می‌رود در حوزه همگانی کردن ورزش نگاه ویژه‌ای به بانوان بشود، به ویژه آن که در بسیاری از شهرها هیچ فضای ورزشی ویژه بانوان وجود ندارد که در این زمینه باید برنامه‌ریزی صورت گیرد.

رنج بانوان در روستاها از کمبودهای ورزش

نظریه با بیان اینکه بانوان به خصوص در روستاها از کمبودهای جدی در حوزه ورزش رنج می‌برند، افزود: تاکنون برای روستاها و شهرهای کوچک هیچ پکیج ورزشی تعریف نشده است.

وی با اظهار تأسف از اینکه ورزش در روستاها مورد غفلت قرار گرفته است، اظهار کرد: عدم توزیع عادلانه همان اعتبارات اندک هم بین ورزش بانوان و مردان یکی از مشکلات جدی است.

این مربی پیشکسوت ساخت سالن ورزشی ویژه بانوان را از انتظارات تمامی بانوان ورزشکار دانست و افزود: پرداختن به ورزش بانوان از نیازهای ضروری جامعه است، انتظار داریم در شهرستان‌های محروم‌تر به رفع مشکلات ورزش بانوان توجه ویژه‌تری شود.

وی با تأکید بر اینکه بانوان نیازمند زیرساخت‌های ورزشی هستند که در محیط‌های امن به فعالیت‌های ورزشی بپردازند، گفت: دختران شهرستان‌های خراسان رضوی استعدادهای بسیار خوبی در حوزه ورزش دارند، نیاز جامعه ورزشی بانوان باید بازگو شود و مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ورزش بانوان و کُمِیتی که همچنان لنگ می‌زند

نگاه به ورزش را نباید محدود به قشر خاصی کرد

نظریه با بیان اینکه نگاه به ورزش را نباید محدود به قشر خاصی کرد، اذعان کرد: بانوان طی سال‌های اخیر توانسته‌اند با ابزار ورزش، توانایی‌های خود را به خوبی نشان دهند.

وی هم چنین افزود: افتخارآفرینی بانوان در مجامع ورزشی باعث شده تا حدودی تبلیغات منفی که علیه بانوان بوده خنثی شود اما آنچه مهم است اینکه در شهرستان‌های کوچک به رغم حضور تعداد قابل توجه بانوان ورزشکار امکانات ناچیز است.

این مربی ورزش با بیان اینکه حق بانوان نباید در رشته‌های ورزشی از سوی متولیان امر نادیده گرفته ‌شود، گفت: با توجه به اینکه بانوان پتانسیل‌های فراوانی در رشته‌های مختلف ورزشی دارند نیاز است که مکان‌های اختصاصی مناسبی در اختیارشان گذاشته ‌شود.

وی با بیان این که در مسیر ورزش بانوان مشکلات فراوانی است، افزود: هنوز بانوان ورزشکار برای حضور در جامعه با محدودیت‌های بسیاری مواجه هستند، ضعف فرهنگی و نگاه تبعیض‌آمیز به مقوله ورزش بانوان در گذشته سبب شد این حوزه همچنان با مشکلات زیادی مواجه باشد.

نداشتن حامی مالی در ورزش بانوان

نظریه گفت: ورزش بانوان با وجود همه پتانسیل‌هایی که دارد دنیایی از مشکلات ریز و درشت هست که یکی از مهم ترین آنها نداشتن حامی مالی است.

وی با اعلام این که تا رسیدن  به حد مطلوب هنوز فاصله بسیاری داریم، افزود: تصمیم‌گیران حوزه ورزش باید زمینه ارتقاء ورزش زنان را فراهم کنند و در راستای رفع تبعیض بین ورزش زنان و مردان بکوشند.

ورزش بانوان و کُمِیتی که همچنان لنگ می‌زند

این مربی پیشکسوت در ادامه با اظهار تأسف از این که زمانی که برای استفاده از سالن‌های ورزشی در اختیار بانوان قرار می‌گیرد به هیچ عنوان مناسب نیست، عنوان کرد: اغلب بانوان به ورزش گرایش دارند، نیاز است امکان استفاده از سالن‌های ورزشی در تمامی اوقات شبانه‌روز برای بانوان فراهم شود.

فضاهای موجود جوابگوی نیازهای بانوان نیست

وی با اعلام اینکه فضاهای موجود جوابگوی نیازهای بانوان نیست، گفت: هر چند باشگاه‌های خصوصی تا حدودی نیازهای بانوان را رفع می‌کنند اما به دلیل هزینه‌های بسیاری که دارد امکان استفاده برای همه نیست.

نظریه با بیان اینکه در بسیاری از شهرستان‌ها اولویت با ورزش آقایان هست و سهم بانوان به خوبی دیده نشده و مغفول مانده است، گفت: مسئولان باید بسترهای حضور بانوان در میادین ورزشی را فراهم کنند، بدون شک حضور بانوان در میادین ورزشی هیچ خدشه‌ای به ارزش‌های یک زن مسلمان وارد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه امیدواریم اعتبارات خوبی به ورزش بانوان اختصاص یابد، تأکید کرد: اعتدال در تأمین زیرساخت برای ورزش بانوان و آقایان باید رعایت شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *