نحوه طراحی سوالات آزمونهای نهایی از میزان آسانی تا دشواری آنها

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش توضیحاتی پیرامون سطح دشواری سوالات آزمون‌های نهایی ارائه کرد.

محسن زارعی در بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور در غرفه سادس، در پاسخ به اینکه عنوان می‌شود سطح سوالات طراحی شده برای آزمون‌ نهایی “متوسط به بالا” بوده است که این امر شائبه سختی سوالات را برای دانش‌آموزان شهرهای کوچک و حاشیه‌ای به لحاظ عدم دسترسی شایسته به آموزش با کیفیت بدنبال دارد، توضیح داد: در این رابطه دبیرخانه‌های راهبری آموزش و پرورش کارهای تحقیقی خوبی انجام داده‌اند که بر اساس آن؛ درصدی از سوالات متوسط به بالا بوده است و نسبت به سالهای قبل این درصد بیشتر شده است؛ یک آزمون استاندارد هم همین است.

وی افزود: تقسیم‌بندی و پیشنهادی که برای طراحان داشتیم این بوده که ۲۵ درصد سوالات معمولا به سوالات آسان‌تر تعلق گیرد و ۵۰ درصد از سوالات در حد سوالات متوسط باشد البته این تا ۵۰ درصد پیشنهاد شده تا دست طراح سوال باز باشد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش بیان کرد: همچنین ۲۵ درصد به سوالاتی تعلق می‌گیرد که سطوح بالای شناختی دانش آموزان را مورد ارزشیابی قرار می‌دهد؛ البته طراحان می‌توانند این درصدها را کم و زیاد کنند یعنی الزام رعایت سقف را ندارند و تعیینی هم که دبیرخانه ارائه داده این است که سوالات متوسط به بالا بیشتر بوده است.

زارعی تاکید کرد: وقتی می‌گوییم آزمون برای کل کشور نهایی یا آزمون هماهنگ شده است یعنی سوال طراحی شده برای کل کشور است.

وی یادآور شد: در طراحی سوال یکی از قواعدی که رعایت می‌کنیم این است که از طراحان سراسر کشور بهره ببریم و این موضوع ناظر به دانش آموزانی است که در مناطق مختلف کشور مشغول تحصیل هستند، این طراحی صورت گیرد. قطعا این طراحی سوالات برای سراسر کشور یکدست خواهد بود و یک نمونه سوال ارائه خواهد شد اما اینکه در طراحی سوالات تفکیک مناطق کمتر برخوردار از مناطق برخوردار لحاظ شود، باید گفت که در اعلام نتایج ، سهمیه بندی مناطق براساس سوابق تحصیلی لحاظ می‌شود و آنجاست که این تقسیم اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *