شهروندان اصفهان با اهدای خون جان بیماران نیازمند را نجات دهند

سادس/اصفهان مدیرکل انتقال خون اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت ذخیره خون استان اصفهان مناسب نیست، گفت: از شهروندان درخواست می‌شود با اهدای خون خود، جان بیماران نیازمند را نجات دهند.

کیان دهراب‌پور در گفت‌وگو با سادس، با اعلام اینکه اکنون ذخیره خون استان معادل ۱۵۴۳ واحد برای چهار روز است، اظهار کرد: همچنین ذخیره خون در کلانشهر اصفهان معادل ۷۷۲ واحد برای ۴.۲ روز رسیده درحالیکه حداقل استاندارد ذخایر خونی، هشت روز است. با توجه به کاهش شدید ذخایر خونی در استان اصفهان در این روزهای سرد سال، از مردم تقاضا می‌شود که برای نجات جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی اقدام کنند.

وی از نیاز فوری به همه‌ گروه‌های خونی در استان اصفهان خبر داد و افزود: میانگین مراجعه برای اهدای خون از ابتدی سال تاکنون ۵۸۰ نفر و خون‌گیری از ۴۶۰ نفر در ماه بوده است. کمترین میزان مراجعه مربوط به بهمن با کمتر از ۵۰۰ نفر و کمترین خون‌گیری نیز در همین ماه با کمتر از ۴۰۰ مورد است.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: مصرف فرآورده‌های مختلف خونی در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است. کاهش ذخایر خونی فقط مربوط به اصفهان نیست اما مصرف خون در داخل استان زیاد است و ذخایر خیلی زود تنزل پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ۶۲ مرکز در استان اصفهان از مرکز انتقال خون، فرآورده‌های خونی دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: هر واحد خون‌ می‌تواند جان حداقل سه نفر را از مرگ نجات دهد، ۱۵۰۰ بیمار تالاسمی، بالغ بر یک‌هزار بیمار هموفیلی و حدود۲۵۰۰  بیمار دیالیزی در استان بصورت ماهانه و هفتگی نیازمند دریافت خون هستند.

دهراب‌پور تاکید کرد: با توجه به اینکه به تعطیلات نوروزی و ماه رمضان نزدیک می‌شویم احتمال کاهش مراجعه افراد برای اهدای خون وجود دارد. حدود ۵۰ واحد خون نیز در هفته برای سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود اما از ابتدای بهمن به‌دلیل کاهش ذخایر خونی استان اصفهان ارسالی نداشتیم. از ابتدای امسال تا پایان دی حدود ۳۰۰۰ واحد خون به سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

وی اضافه کرد: ۵۷.۵۹ درصد از اهداکنندگان خون در اصفهان مستمر هستند و حداقل دو بار در سال خون اهدا می‌کنند. در حال حاضر ۱۱ مرکز اهدای خون در استان اصفهان فعالیت می‌کند که دو مرکز در شهر اصفهان مستقر است و ۹۶.۵ درصد اهداکنندگان خون در استان اصفهان را مردان و ۳.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

دهراب پور مراکز انتقال خون و زمان مراجعه را اعلام کرد که به شرح زیر است؛

مرکز خون‌گیری خواجو: ۷ صبح تا ۱۸:۳۰

مرکز خون‌گیری شهید حججی: روزهای زوج ۷:۳۰ تا ۱۲:۳۰

مرکز خون‌گیری شاهین شهر: روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، چهارشنبه ۷:۳۰ تا ۱۲:۳۰

مرکز خون‌گیری خمینی شهر: ۷:۳۰ تا ۱۲:۳۰

مرکز خون‌گیری نائین: روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه، چهارشنبه ۹ صبح تا ۱۲

مرکز خون‌گیری زرین شهر: روزهای یک شنبه و سه شنبه ۹ صبح تا ۱۲

پایگاه خون‌گیری نجف آباد: ۷:۳۰ تا ۱۳

پایگاه خون‌گیری شهرضا: ۷:۳۰ تا ۱۳

پایگاه خون‌گیری کاشان: ۷:۳۰ تا ۱۳

پایگاه خون‌گیری گلپایگان: ۷:۳۰ تا ۱۲:۳۰

پایگاه خون‌گیری خوانسار: ۷:۳۰ تا ۱۳

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *