۱۸ ماه بدون مرگ مادر باردار در مجتمع خیرین سلامت قم

سادس/قم رئیس مجتمع بیمارستانی خیرین سلامت با بیان اینکه مرگ مادر باردار از مهمترین شاخص‌های ارزیابی کیفیت خدمات درمانی وزارت بهداشت است، اضافه کرد: طی ۱۸ ماه گذشته با اقدامات مثبت صورت گرفته در این مرکز و تلاش تحسین برانگیز پزشکان، ماماها، پرستاران و سایر کادر درمان، هیچ مورد فوتی مادر باردار ثبت نشده است که در نوع خود یک رکورد به شمار می‌آید.

حکیم اللهی رئیس مجتمع بیمارستانی خیرین سلامت از ۱۸ ماه بدون مرگ مادر باردار در این مجتمع خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این مجتمع تنها مرکز ارائه دهنده خدمات سطح سه به مادران باردار پر خطر در استان و شهرهای مجاور است، اقدامات صورت گرفته با هدف پیشگیری از مرگ و میر و عوارض مادری و جنینی با رویکرد ترویج زایمان طبیعی انجام می‌گیرد.

به گزارش سادس و به نقل از روابط دانشگاه علوم پزشکی استان قم، وی افزود: این خدمات شامل شناسایی و بررسی مادران پرخطر توسط تیم مجرب با حضور فعال پریناتولوژیست به عنوان مسئول تیم و مسئول بخش مراقبت از مادران پرخطر، کنترل و زایمان بارداری‌های پرخطر (جفت اکرتا، اینکرتا، پرکرتا) است.  

حکیم الهی گفت: مراقبت‌ها بر اساس دستورالعمل‌های استاندارد و راهنمای کشوری ارائه خدمات مامایی و زایمان انجام می‌شود، از دیگر خدمات این مرکز در کلینیک ویژه، انجام اقدامات پاراکلینیک (سونوگرافی، اکوکاردیوگرافی، آزمایش) به مادران باردار پر خطر ارجاعی از مراکز بهداشتی و سایر مراکز درمانی است.  

وی با بیان اینکه مرگ مادر باردار از مهمترین شاخص‌های ارزیابی کیفیت خدمات درمانی وزارت بهداشت است، اضافه کرد: طی ۱۸ ماه گذشته با اقدامات مثبت صورت گرفته در این مرکز و تلاش تحسین برانگیز پزشکان، ماماها، پرستاران و سایر کادر درمان، هیچ مورد فوتی مادر باردار ثبت نشده است که در نوع خود یک رکورد به شمار می‌آید.

حکیم‌اللهی عنوان کرد: ماهانه ۱۱۰ مادر باردار پرخطر در این بیمارستان بستری می‌شوند و با وجود این تعداد بالای پذیرش مادر باردار پرخطر، شاهد ثبت ۱۸ ماه بدون فوت مادر باردار هستیم.

رئیس مجتمع بیمارستانی خیرین سلامت گفت: حدود ۸۰ مادر باردار پرخطر در بخش مراقبت‌های ویژه در سال ۱۴۰۲ بستری شدند و تمام تلاش ما بر این بود که به بهترین نحو ممکن خدمات رسانی به آن‌ها انجام شود، به گونه‌ای که صرفا در دو مورد نیاز به اعزام به سایر مراکز بوده است.

وی گفت: اورژانس و تریاژ زنان این مرکز که در نوع خود در کشور کم‌نظیر است روزانه به بیش از ۷۰ نفر خدمت ارائه می‌دهد.

حکیم‌اللهی تصریح کرد: در زمینه ترویج زایمان طبیعی نیز هم اکنون بیش از ۸۰ درصد موارد زایمان طبیعی مادران ایرانی با روش‌های بی دردی انجام می‌پذیرد که منجر به تمایل بیشتر مادران جهت انجام زایمان طبیعی شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *