افزایش ۵.۵ برابری تعداد مناطق حفاظت شده پس از انقلاب اسلامی

مدیرکل دفتر زیستگاه‌هاو امورمناطق سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با وسعت و تعداد مناطق حفاظت شده، پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: پیش از سال ۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی ما مجموعاً ۵۸ منطقه چهارگانه داشته‌ایم که تعداد این مناطق امسال به ۳۰۹ منطقه رسیده است

به گزارش سادس، علیرضا نجیمی در رابطه با وسعت و تعداد مناطق حفاظت شده، پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: پیش از سال ۵۷ و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ما مجموعاً ۵۸ منطقه چهارگانه داشته‌ایم. این ۵۸ منطقه در قالب ۸ پارک ملی، ۳ اثر طبیعی ملی، ۲۳ پناهگاه حیات وحش و ۲۴ منطقه حفاظت شده بوده است که مجموع آنها ۵۸ تا می‌شود.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۵۷ تا الان که در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ هستیم، تعداد مناطق به ۳۰۹ منطقه رسیده است. یعنی از نظر تعداد ما پنج و نیم برابر افزایش تعداد مناطق حفاظت شده را داشته‌ایم. اینها در قالب ۳۲ پارک ملی است که نسبت به سال ۱۳۵۷، ۴ برابر شده است. اکنون ۴۰ اثر طبیعی ملی داریم که نسبت به پیش از انقلاب ۱۴ برابر شده است. ۵۴ پناهگاه حیات وحش داریم که تعداد آن دو و نیم برابر شده و ۱۸۳ منطقه حفاظت شده در کشور موجود است که تقریباً ۸ برابر شده است.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌هاو امورمناطق سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص افزایش وسعت مناطق تحت مدیریت سازمان نیز گفت: از نظر وسعت نیز ۶ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۲۳۴ هکتار بوده است اما اکنون به ۱۸ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۱۵۹ هکتار رسیده‌ایم که از این نظر سه برابر شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، نجیمی در خصوص طرح‌های مدیریتی توضیح داد: از سال ۳۵ که کانون شکار شکل گرفته بود طرح‌های مدیریتی به صورت منسجمی وجود نداشته و تنها به شکل موردی و فاقد رویه مناسب و علمی بوده است. بحث طرح‌های مدیریتی از دهه ۸۰ شروع شده است و به صورت علمی و با کمک اساتید متخصص روال خود را طی می‌کند.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *